|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
I sak håller jag med Lövet. Dock ska man klargöra att folk inte byter till en X år nyare bil bara för att få ner bränslekostnaden. Man ska ändå byta bil och då är det en trevlig bonus att man kan spara en hel del pengar på bränslet. Jag körde 300km med full bil och packning på 4.5 L/100km. Kan man göra det med en 325iA? Jag har nyligen köpt en 320dA och bensinalternativet skulle då vara 325i som säkert klunkar i sig 2dl mer. Dieselfyran är ingen smooth bensinsexa, men den är good enough. Mycket responsiv motor! Dessutom har många av er fel om varför folk köper diesel. Bränsleförbrukningen är inte den största anledningen, den största anledningen är att folk tycker diesel är rätt i tiden, det är trendigt. Folk TROR att man sparar mycket pengar. Oavsett hur sant det är så ökar efterfrågan på diesel bara pga det. Därmed blir bensinarna iskalla på marknaden. Jag tar ogärna det extra värdettappet bara för att köra bensin. Titta bara på BMWs nybilsförsäljning, 60-75% dieslar? Eller var det bara nya 5:an det gällde, minns inte riktigt. Jag tror iofs att bensinarna kommer att komma igen. Vänta bara på 320i med fyra och dubbelturbo. I det läget blir skillnaden mellan 20d och 20i försvinnande liten. Och bensinaren kommer att komma vinnande ur den striden med högre effekt, högre lågvarvseffekt och högre vridmoment till en nästan lika låg bränslekostnad.. Titta på nya 328i t.ex. |
|
|
Jag brukar se det så här: Istället för drygt 2400 kr/månad i bränsleräkningar (2011) har jag nu c:a 900-1100 kr månaden i stället. (2012) Dessutom ingick ett rabatterat serviceavtal i nyköpet i tre år. Tidigare skatten på 2300 kr är numera 0 kr i fem år. Men det lär knappast hamna på 2300 kr efter fem år heller, snarare runt tusenlappen. Och försäkringen kostade 3900 kr/ år 2011, nu är den nere på 1680 kr delvis beroende på vsg men också lägre försäkringspremie på fordonet. Dessutom troligen inga reparationskostnader i närhet. Jag kan säga att det märks i plånboken på ett positivt sätt att jag bytte bil. Jag är helt nöjd. Visst kan man diskutera värdeminskningen på bilen som en tung utgift, men den känns inte så där direkt. Det blir abstrakt på något sett. Sedan tror jag att andrahandsvärdet ändå blir hyffsat med tanke på att modellen är efterfrågad på begagnat marknaden. Dessutom tycker jag bilen var relativt billig (265.000 kr) inkl. en hel del utrustning, serviceavtal mm. Och då blir värdetappet inte så tungt. |
|
Verdi |
mistafrizz: Bränslepriserna går upp eftersom oljepriset går upp. Det går upp eftersom efterfrågan ökar kraftigt från länder som Kina och Indien samtidigt som det hittas färre och färre nya oljekällor. Vet inte riktigt vad du insinuerar men jag tror det är rätt osannolikt att det rör sig om en ondskefull PK-konspiration. ;-) Finns VÄLDIGT stora pengar i oljebranchen och de lär ju inte ge sig utan strid direkt. |
|
Verdi: PK-konspiration är kanske att ta i, men givetvis är jag införstådd i att olika händelser runt om i världen påverkar priset. Däremot så har vi ett enormt skattetryck på bränslet, och dessutom moms på skatten. Så för varje öre som bränslet påverkas av "naturliga" orsaker, så dubblas påverkan för oss. Sen tycker jag att många gömmer sig bakom att vi har samma priser som övriga Europa - det är ju självklart att vi har det. Politikerna i respektive land ser ju sin chans att höja skatten osv, om de ser att deras kollegor i grannlandet redan har gjort det. Jag tycker att man någonstans borde stoppa allt, backa tillbaka - och göra om göra rätt. Om man skulle driva ett land i företagsform, så hade fördelningen av skatter sett ut på ett helt annat sätt. Varför har vi departement med flera tusen anställda - vad gör dom? Varför kan en politiker få försörjning resten av sitt liv för en grundinsats om 12 år?. Kan man bara dissekera landets totala kostnader, så kommer det att finnas massor av onödiga kostnader - bättre att man skär ner på dem, än att man försöker täcka "hålen" som uppstår med nya skatter. Då först skulle vi kunna kalla oss en välfärdsstat - nu är vi bara som en person med en massa sms-lån (småskatter från privatpersoner) som desperat försöker dölja de kostnader vi dragit på oss. Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
"Varför kan en politiker få försörjning resten av sitt liv för en grundinsats om 12 år?" För att politikern ska kunna stå för sina åsikter. Jag tror det är det som är incitamentet iaf. Dvs en politiker ska kunna tycka det han tycker (bränna broar mot ev. framtida jobb) även om det är besvärliga åsikter för näringslivet. |
|
|
Jag har tänkt tanken med tanke på att min kärra drar runt litern och jag tankar bara 98 oktan. Blir ju rätt dyrt med 8 mils pending om dagen, men fan jag njuter när jag kör bilen. Tvekar att jag skulle njuta av en 320D, men kanske i en 535 däremot. Gillar karaktären bensinmotorer ger speciellt raka 6 orna. Tror nog jag kommer behålla denna alt köpa en ännu mer törstig bensinare med större motor varför ? Jag tycker det är värt det samt trött på all miljöhets. Tex som i Uppsala på kungsgatan där dom har dubbdäcksförbud, nu visar det sig att vintern visat högsta halter någonsin, hmmm |
|
|
Det ÄR inte betydelselöst med låg förbrukning - i alla fall inte om man kör relativt mycket. Alldeles oavsett miljöaspekten, så är t ex en ny "snåldiesel" så pass sparsam med dropparna, att det under vissa förhållanden kan spara in hela merkostnaden för en ny bil - inklusive kapitalkostnad/värdeminskning. För min egen del bryr jag mig inte ens om att göra kalkylen, eftersom jag har tjänstebil och kör relativt mycket i jobbet (4000-4500 mil/år). Privat kör jag 1000-1500 mil/år. Jag betalar bränslet själv och får ersättning per körd tjänstemil - varje sparad bränsledroppe gynnar alltså min egen plånbok direkt, utan att det kostar mig mer någon annanstans. Minskar jag min förbrukning med säg 0,1l diesel/mil, betyder det runt 8000 kr/år ner i min ficka. Det motsvarar en löneförhöjning före skatt på 1500 kr/mån..... För min sambo är det ännu tydligare. Hon har 65 km till jobbet, enkel resa. Kollektiva alternativ finns inte (bor på landet, och hennes tider är sådana att bussarna helt enkelt inte finns). 130 km per arbetsdag, 230 dagar/år blir ganska exakt 3000 mil/år, bara till och från jobbet. Lägg till 500 mil för annan körning. Tidigare körde hon en 528iA E39, som i praktiken drog ca 0,9 l/mil på sommaren och 1,0 på vintern. Snällt räknat 0,95 * 3500 *15 kr/l hamnar vi på sådär 50.000 kr/år i bränslekostnad. Hennes nuvarande 116d -11 drar runt 0,4 l/mil, i runda slängar 21.000 kr/år. En skillnad på 29.000! Till det kommer 2.800 kr/år i minskad skatt (116d är skattebefriad i 5 år), 2.000 kr/år i billigare försäkring, fri service (ca 3000/år) och inga reparationskostnader alls under garantitiden (2 år) och betydligt lägre därefter (lågt räknat 5.000/år). Sammanlagd besparing 42.000 kr/år, lågt räknat - det räcker gott till kapitalkostnad och värdeminskning under de 3 år vi räknat med att ha bilen. Då har man en ny, fräsch bil och kör förhoppningsvis betydligt mer bekymmersfritt och troligen även säkrare - trots att bilen är mindre än den gamla, är den modernare och har bättre aktiva (DSC) och passiva (fler Airbags, bättre krockzoner) säkerhetssystem. Att miljön dessutom far lite mindre illa ser jag som en bonus........ |
|
|
Re: Gunnare Instämmer, och delar din uppfattning! |
|
|
Klart att det inte är betydelselöst med bränsleförbrukning på det sättet.. men jag tycker ni skulle få ännu mer i fickan, eftersom ni väljer en snål bil.. Tycker att ni blir ännu mer bestraffade rent psykologiskt - än de som väljer en mer bränsletörstig bil. Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
mistafrizz: Nu får du dämpa lite, på vilket sätt blir jag psykologiskt bestraffad genom att köra en bil som har låg bränsleförbrukning? Du menar alltså att jag skulle bli en lyckligare individ om jag hade köpt och pendlat sönder en 335a som sörplar i sig dubbelt så mycket soppa, har dyrare skatt, dyrare försäkring, större värdeminskning och dyrare underhåll? |
|
|
Hexagon: Nej, jag menar att eftersom du valt en bil med låg förbrukning - så borde du tjäna än mer på det, om att bränslepriset skulle ligga på en mer rimlig nivå (10kr?). Jag kan tänka mig att betala en viss skatt på bränslet - men det kan inte vara en direktkopplad höjning som det är nu. Utan om bränslepriserna måste höjas enligt rådande världsläge, så borde detta kunna kompenseras genom att skatten justeras nedåt. Jag vet att det är någon politiker i USA som går till val på att sätta ett maxpris på bränslet - går priset upp så går skatten ner, går priset ner så ökar skatten. Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
Hänger inte riktigt med i svängarna här, men jag tycker det räcker med argumentet att jag får åka en nyare och trevligare bil som krånglar bytydligt mindre, har fri service etc - till samma kostnad som ett halv-vrak. Sen vore det ju trevligt om det var _ännu_ billigare att åka billigt, men det är ett annat och mer politiskt lagt problem. |
|
|
Tror det är personligt det där. Jag själv skulle aldrig byta min E39 mot ens en E65 730 diesel eller liknande. Jag gillar inte karaktären på motorn eller känslan den inger. Kan vara för att jag är alldeles för fäst vid min bil men det handlar för mig om en hobby mer än ett pendlarting, skulle pinas att åka tråkdiesel 4 a till jobbet varje dag ush. |
|
|
Som sagt det är personligt hur mycket och var man vill lägga pengarna. Själv blir jag glad över att ha låga bränsleslantar, men ändå äga en nyare bil som är allmänt trevlig att köra och gladlynt på vägen. Jag tycker inte jag försakar särskillt mycket. Snarare en komforthöjning med tanke på bekymmersfrihet och dieselvärmaren mm. Dessutom känner jag att jag får lite medel över att lägga på annat kul. Jag är almänt trött bilar som kräver 4-5000 kr / månaden i drift och underhåll. Jag har gjort/ägt sådana och vill helst glömma den perioden. Lägga ut tusenlapp, efter tusenlapp på 4-5 år gamla sportmodeller med V8 mm. Är kul ett tag, men inte i längden. Jag lägger hellre ut dompengarna på resor, barnen och hus. Lägger jag pengarna på hus och tomt så är sannorlikheten stor att det räntar sig rejält också, det kan man ju inte säga om alla tusenlappar jag lagt ut på diverse bilar. Men som sagt smaken är som baken och alla har sina prioriteringar. ;) |
|
|
Jag tycker Mistafrizz ståndpunkt ändå är rätt märklig. Ju dyrare drivmedlet är desto MER tjänar du ju på att bilen snål, inte tvärtom. ------- //Lövet |
|
|
Andreas: Visst är det så i rena kronor just nu.. men att ta beslutet köpa en ny bil, och sedan välja en för att den är snål (som en egenskap, vissa väljer körglädje osv).. Och sen se att den snålheten man betalat för ej är beständig över tid - utan gapet äts upp i takt med att bränslepriset ökar borde vara psykologiskt påfrestande.. Inser att jag har lite problem att få ut mina tankar i ord, men det hoppas att ni iaf så gott som förstår.. ;-) Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
| Varför är bensin billigt i USA? | |
|
Sani: Just nu anses den som dyr (Av Amerikanerna), för att världspriset gått upp - men det ligger väl ner mot 6kr/liter, då de ej har några större skattepåslag. Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
När jag kalkylerar bränslekostnaden vid ett ev köp så räknar jag in effekten med i kalkylen ;) Hellre 250hkr och 0,9/milen än 130hkr och 0,6 milen känner jag. En 330 som drar 0,8 är ofantligt bra och Bmw har alltid presterat bra siffror när det gäller effekt vs bränsle förbrukning. Gillar även att min T5a drar så pass lite i förhållande storlek/effekt med ( siffrorna ovan) Men förutom körglädjen Bmw skänker så skänker dessa vagnar även glädje vid bensin-pumpen ;) |
|
Verdi |
Med all due respect. Tror man har roligare bakom ratten i en 120d med M-sport än i en 750iA. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.