AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
25.378

Hur ofta tvättar ni bilen ?

Sida 4 av 4
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jörgen, jag känner till begreppet men undrade vem du menar.
Men jag förstår vad du menar, det är lite väl att tvätta sin bil så ofta tror knappast det kan vara skonsamt heller att gnida så mycket på lacken faktiskt.

Wax it wet känns överflödigt i sådan mängd.

Men att man orkar tvätta och hålla sin bil ren så mycket ska man ha kudos för.

ma
26
martin993
Porsche Panamera 4 s
Bmw M550d xdrive touring beställd:)
Behandlingen håller mer än 6 månader! Men det är en åter behandling och det är rekommenderat att man göra den efter ca 18 månader! Men det finns inget som säger att man kan göra den oftare! Detta för att få maximal glans och dessutom ta bort små tvättrepor! men visst det kan kännas onödigt! Men det är ju upp till var och en hur man vill sköta sin bil? Och ja kanske inte lägger på wax it wet varje gång ! Men i alla fall en av tre, tycker det bästa med den är att man slipper kalk fläckar som kan uppstå av vattnet! Annars ser jag ingen annan fördel! Kör mycket bil så jag tycker inte det är speciellt anmärkningsvärt att tvätta 3 gånger i veckan?
ma
26
martin993
Porsche Panamera 4 s
Bmw M550d xdrive touring beställd:)
Behandlingen håller mer än 6 månader! Men det är en åter behandling och det är rekommenderat att man göra den efter ca 18 månader! Men det finns inget som säger att man kan göra den oftare! Detta för att få maximal glans och dessutom ta bort små tvättrepor! men visst det kan kännas onödigt! Men det är ju upp till var och en hur man vill sköta sin bil? Och ja kanske inte lägger på wax it wet varje gång ! Men i alla fall en av tre, tycker det bästa med den är att man slipper kalk fläckar som kan uppstå av vattnet! Annars ser jag ingen annan fördel! Kör mycket bil så jag tycker inte det är speciellt anmärkningsvärt att tvätta 3 gånger i veckan?
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
2-3 ggr per vecka, året runt. Handtvätt när vädret tillåter, gds-stationer av modernt slag när vädret e kass!
Visa användare
33
KMSB
320da Touring -09
1 gång i veckan får det bli iaf. Åtminstone nu på vintern.

Tycker det ser för jävligt ut att åka omkring i en (nyare) smutsig bil. Okej om det är från några minusgrader till en bit över nollan så det är slask överallt, då blir ju bilen skitig på 2minuter men om det har varit kallt ett antal dagar så även motorvägarna är torra, alternativt att det är snöfritt/torrt generellt, och man ser folk med apskitiga bilar så ser det beklämmande ut. Vi bor ju inte i Ryssland eller nån annan bananstat där folk skiter i allt.

Vintertid handlar det ju om att få bort snö/is också. Jag har bilen i garage hemma på nätterna och i garage på jobbet dagtid så snö på bilen är ingen större issue men för många så ser ju en biltvätt till att även få bilen snö- och isfri. Samma sak där att det ser lite tattigt ut att komma körande i en snöhög eller som vissa med små istappar hängande från regskylthållaren och fram- och bakspoilern. Urk!
Alla har inte möjlighet att tvätta bilen varje dag eller förvara den i garage.
Sen om nån tycker det ser tattigt ut med snö på bilen med istappar bryr jag mig inte så mycket om, det är ju bara kolla runtomkring det är fullt med såna bilar
Vi bor uppe i norr där det är is och snö.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

M3 Cab 2006 får detta:

Handtvätt+Inv rek: 1 ggr/vecka
Vaxskydd: 1ggr/månad
Lackskydd/försegling: vid avställningen
Motortvätt:2 ggr/säsong
Skinnimpregnering/behandling 4 ggr/år
Polering: 2-3ggr/år
Körsträcka:ca 250 mil/säsong och år

316 compact-94 får detta:

Maskintvätt: 2 ggr/år
Dammsugning : 1ggr/varannan månad
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bra genomsnitt där Bianca! ;)
tvättar väl en 4ggr per år.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

:))
Nä det blir nog mer pga vinter.
Inte för snöns skull utan saltet.
Bmw:n tvättas ca 2 ggr/mån under perioden den används (april-okt), samt en lackbehandling på firma varje vår när den ställs på.

Vinterbilen har jag haft i 3 år och ALDRIG tvättat...
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Handtvätt i grannskapets GDS-hall fredagar, högtrycksavsköljning spontant när ångesten blir för påträngande.
Nya bilen handtvättar jag 1 gång i veckan och spolar av med bara högtryck när det behövs.
Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Tvättar nog 4 gånger i veckan nu på vintern. Har tillgång till tvätthall med gratis schampo och avfettning. Blir mobbad av arbetskollegorna "du nöter ju ut lacken". Själva åker dom runt i dyngskitiga bilar. Aja.. som någon sa: det är lite som terapi.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Finns inga GDS hallar i DK då alla tvättar i automattvätt. Så jag tvättar hemma på uppfarten vid plusgrader på helgerna. Har nog inte tvättat på 4 veckor nu, pga dåligt väder. Inte bra :(
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
4 gånger i veckan lär nog ärligt talat slita på bilen med all avfettning.
Låter lite överdrivet även för mig som pedant.

1 gång per vecka är ju mycket bara det.

på sommaren brukar det bli 3-5 ggr per månad annars spolar jag av de,
Nu på vintern undviker jag svamptvätt för ofta då grus osv kan gnuggas in.

Ibland ordentlig tvätt men oftast avspolning i sådana bås utomhus med avfettning vatten efterspol o allt vad man kan välja.
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Jag spolar av min bil ca 5-6 gånger i veckan med högtryckstvätt ,och tvättar av
ruterna .Tvättar med svamp ca 1 gång i veckan lite av en katt tvätt. Kör mycket
på grusvägar bilen ser för jävlig ut när man kommer hem med X3 :an
tar ca 5 minuter,

Synd att man inte kan lägga upp bilder på detta forum!

///bmwlars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.