AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
25.375

Hur ofta tvättar ni bilen ?

Sida 1 av 4
Hejsan !
Tänkte höra med er hur ofta ni tvättar bilen ?
Jag själv brukar tvätta bilen normalt 2 gånger i veckan och andvänder mig av Turtle Wax - Bilschampo "shine with car wax"
och så andvänder jag Turtle Wax - Flytande hård wax 2 gånger i månaden
och Turtle Wax - Fälg schampo med färgindikator 2 gånger i månaden.

Hade varit kul att höra vad ni använder och hur ofta ni tvättar bilen ?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
2 ggr i veckan??? Du skojar?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Typ, aldrig numera. Senast mitten på mars, och därinnan i november i fjol. Dessa två senaste tvättarna har det varit andra än jag själv som tvättat bilen. Nu är jag dessutom oförmögen att tvätta själv pga en handledsfraktur.
qsacage - Jaa, 2 gånger i veckan ?
Är ganska pedant av mig, och tycker om när de är rent och fräscht !

jonasjonas - Aj då !
Hoppas dom som tvättar din bil gör ett bra jobb när du står och ser ner på dom haha ! :)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Varierar rätt mycket, men under vår och sommar kan det bli en gång i veckan iaf. Använder HD Grön alkalisk avfettning och Meguiars APC för förtvätt och Sonax Extreme fälgrengöring. Sedan skumning med skumlans och ValetPro pH Neutral Snow Foam, därefter avspolning med högtryck. Schamponering med Ultima Paint Guard Wash, avspolning och slutligen torkning med våffelduk. Polerar med maskin en gång om året minst och lägger lite olika lackskydd, sist var det FireGlaze. Bruksr toppa med Dodo Juice Red Mist lite då och då.

/Masten
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
"Fire Glaze", "Red Mist" och "Dodo Juice"... Låter mer som vuxenunderhållning än bilvårdsprodukter ju! :P
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Tvättar minst en gång i veckan
Högtryck + turtletvätt

Ha deT
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Men hur orkar man tvätta en -93:a 2 ggr/veckan? Hur smutsig hinner den bli på 3 dagar? Det måste kosta förhållandevis ganska mycket pengar att hålla sig med biltvättsgrejjer för 10 tvättar i månaden, eller 120 tvättar om året..

Själv tvättar jag vart annan eller tredje vecka beroende på vädret. Vaxar 2-3 ggr / år, själv.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Så länge man inte har familj och annat och gillar att pyssla med sin bil så varför inte? Att det är en snart 20 år gammal bil tycker jag saknar betydelse, vill man ta väl hand om den så spelar åldern ingen roll. Se på Jennifer Aniston, 43 år gammal men har inte kastat in handduken än ;)
För min del är biltvättandet en liten (om än udda) hobby, ett sätt att koppla bort tankarna från jobb och annat vardagligt.

/Masten
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

2-3 gånger i månaden kanske. Blir ju dubbelt så många tillfällen när man har 2 bilar att tvätta.
När man inte hade barn och hus att tänka på så var det oftare än nu för tiden. :)
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Vinterbilen aldrig, eller jo om folk skriver kuk eller liknande i smutsen. Caben blir 1-2 ggr i veckan att jag högtrycksspolar av den på 5 min.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Minst 1gång i veckan...oftast fler gånger.

Mvh "Mr Vax"

If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Oftast en gång/vecka men ibland varannan. Endast handtvätt, i gör-det-själv hall.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
1-2 gånger i veckan. Beror på väder och vind. Men absolut minst 1 gång per vecka iallafall.
Bimmernerd, vad betalar du för tvätt i gör-det-själv-hall? Betalar man per timme? vad ingår, högtryckstvätt?
Hur ofta vaxar ni bilen för att få de ultimata djupet i lacken ?
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
DeLuxE_: lägger PPS lackskydd en gång om året. Behövs inte mer på en vanlig bil. Skulle väl egentligen behöva polera bort lite tvättrepor efter halva säsongen... - men orka hålla på. Lackskyddet håller lätt ett år så det brukar vara lagom att lägga på vårkanten och få bilen vårfin.

NiKeMaN - Okej jag funderar med på nån sorts lackskydd. Nått bra märke man ska fråga efter, eller kör som flesta med samma ?
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Finns precis som med vaxer mängder med olika märken. Några populära är PPS, Lahega, FireGlaze, m.fl.

Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Laban80: betalar 120 kr/timme, OK:s gör-det-själv hall, högtryckstvätt.

Med två småbarn finns det inte på världskartan att hinna tvätta bilen mer än en gång/vecka. Tycker dessutom att det känns "overkill" och det blir onekligen dyrt :-)
Visa användare
17
krydda_84
Audi S4 2,7 BiT
Bmw M3 e46 Cab
ja minst 1 - 2 ggr i veckan. o en quickwax varannan vecka. de ska skiiiina..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.