AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
25.379

Hur ofta tvättar ni bilen ?

Sida 3 av 4
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På tal om kantskrap så gjorde jag en kul grej för länge sedan. Vår lilla bya-bank har en liten parkeringsficka för ett par bilar med hög skarp kantsten. Svängde in där med en Merca 123:a jag hade då och råkade peta av navkapseln mot kanten. Ni vet de som är lika stora som fälgen i rostfritt. Den rullade iväg några meter och låg och wobblade en bra stund medan klangen av rostfri plåt ekade mellan affärerna på torget. :) Ett bra sätt att anmäla sin ankomst på...
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Anders-72:

Syns man inte får man höras :)

BMW M-POWER
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Exakt! Landets en gång vanligaste taxibil är det ju ingen som tittar på, så man får stimma lite ;)
Frågan är; Var mersan tvättad inför den provocerade beskådningen, fick åskådarna valuta för besväret? :-)

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Minns inte, men troligen lite lagom skitig. Vit var den. Valutan var nog på sin höjd skadeglädjen.
bo
171
bosson
730d -06
Tvättar minst varannan vecka. Hur tvättar ni? Högtryck och svamp eller sätter ni på sån där borste på högtryckstvättrn? Tänkte på tvättrepor. Eller är det tvätthandske som gäller? Själv använder jag svamp och hink.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Borste är big no-no, det repar rejält. Både mf-handske och tvättsvamp repar om du inte har gjort en bra avspolning med avfettning och ev. kallavfettning innan.

/Masten
bo
171
bosson
730d -06
Hur ska man tvätta på bästa sätt då?
Man ska tvätta hela bilen även under.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Tvättar en gång i veckan med ny svamp varje gång. Köper engångssvampar och lägger till eget schampo. Tvättar uppifrån ner så att rester som inte spolats bort med högtryck inte följer upp på de mest synliga ytorna.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Rekommenderar er som köper "engångsvampar" att köpa lite finare svampar istället. Dom suger upp MYCKET mer vatten och schampoo och därmed så får man ett högre vattenflöde ur svampen när man drar den emot lacken vilket minskar tvättrepor.
ma
26
martin993
Porsche Panamera 4 s
Bmw M550d xdrive touring beställd:)
Det beror lite på väder och hur mycket jag kört! Men i Praktiken varje dag då jag har 2 st bilar. Alltså ca 3 gånger i veckan per bil. Tvättar alltid med högtryck, det viktiga är att man har ren/ ny svamp är noga med att skölja bilen innan man börjar gå på med svamp, och när man gör det ska man ha mycket vatten! Allt för att minska risken för repor. Torkar med wax it wet ock skin:) Där emellan brukar jag lämna in bilarna till ditec 2 gånger per år för att bibehålla ytan och glansen .
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
martin, oj du måste ha mycket att göra med dina bilar då :)

Jag tvättade oftare förut , nu har jag slackat av lite, men på sommaren runt 2-4 ggr i månaden tror jag.

Martin varför tvättar du med högtryck om du tvättar varje dag?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Skulle jag också göra, man får inte bort smutsen ordentligt utan högtryck tycker jag.

Jag tror det har smugit sig in "troll" här.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jörgen, vad menar du ?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Försöker att tvätta en gång i veckan på Auto Spas självtvätt, alltså högtryck med olika medel vilket blir helt ok. Har någon tips hur man kan använda dessa tvättar mer effektivt? Mitt problem är att jag vill svampa på plats men har inte tillgång till vatten (för hinken) utom ur högtryckaren. Som det är idag får man någon gång ibland (läs var 5e vecka) ta sig iväg till GDS hall för ordentlig tvätt.
Det är inte tänkt att använda dessa självtvättar på detta sätt men jag åker alltid dit vid tider då det alltid finns lediga platser.
ma
26
martin993
Porsche Panamera 4 s
Bmw M550d xdrive touring beställd:)
delorian! Man ska alltid använda högtryck! För att få bort damm och smågrus som sitter på bilen. Får du inte bort det innan du går på med svampen så blir det repor!! Det är mycket lättare att tvätta ofta då det smutsen inte hinner sätta sig! salt, flugor och annat lossnar mycket enklare! Och sedan är det roligt att alltid ha en ren och fin bil!
Captainoats: Internettroll. Dyker ibland upp på forum som detta. (Kolla Wikipedia.) Jag tror inte att någon tvättar sin bil 3 gånger i veckan och dessutom behandlar den med wax in wet varje gång. Förutom detta lämnar han den till Ditec 2 gånger om året. Jag trodde inte man behövde vaxa så ofta om bilen var Ditec behandlad. Jag trodde också att en Ditec behandling höll i mer än 6 månader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.