|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Brukar tvätta brukisen varannan vecka ungefär, oftare om det är skitigt ute. Ett tips om man sämskinnar bilen efter tvätt är att testa våtvax. Har kört med turtles wax it wet. Lacken blir mer smutsavvisande, och blankare. |
|
Verdi |
Jag kör bilen i statoils automat 1 gång varannan månad typ. Brukar tvätta den för hand på våren för att få bort vinterslasket ordentligt. För att vara riktigt ärlig så gillar jag att min bil inte är i perfekt skick. Allt blir så mycket enklare då. :-) |
| Verdi: Hmmm det trodde jag inte om dig. Blir lite besviken faktiskt :S | |
| Hmm...automattvätt med borstar kommer inte i närheten av BMW:n :-) Passaten var leasingbil i Sthlm innan vi köpte den, och skicket därefter...m a o massvis m repor efter misskötsel o aut tvättar. | |
|
Jag handtvättar och städar ur bilen invändigt minst en gång i veckan. Polering med lackkonservering varje höst innan avställning. Det är jobbigt och dyrt att vara pedant! |
|
| Som förväntat så putsas det och tvättas mer hos ynglingarna och sedan växer beteendet generellt bort en del. Till slut blir det som vår numera framlidne skrothandlare Resare-Valter då min granne och bilmek. frågade honom när han tvättade sin bil senast. "-Ja, du får fråga Håkan Glad, för det var honom jag köpte den av..." | |
| Anders72: Med tanke på utformningen av ditt inlägg så kan man utläsa att det skulle vara något negativt att tvätta bilen ofta och hålla sin bil ren och fräsh. | |
| I vilket stycke då? | |
|
Ja för en del, som blir vuxna, kan det säkert växa bort och övertas av gräsklippning och hugga ved. Hoppas det inte händer mig... :) Försöker hinna med båda bilarna varje helg men ibland räcker inte tiden till. Fanns mer tid förr innan barnen kom. Polerar dock BMW:n en gång på våren och lägger på några lager vax. Där i mellan blir det QuickDetailer och kanske en runda med glaze för att trolla bort små tvättrepor. Innan vintern blir det polering igen och sen lackförsegling. Invändigt håller jag efter med dammsugning och ibland våttrokning. Sen behandlas lädret 2ggr per år med produkter från Gliptone. /Rikard |
|
| Nej, negativt menar jag inte. Men det är så rent generellt. Själv skulle jag putsa och dona mycket mer om jag hade en ren sommarbil. Tror det kan bli en sådan. Står i.o.f.s en väldigt fin troligen bara sommarkörd bil i garaget jag borde damma av. Den har visserligen en stjärna på grillen, men ändå... ;) | |
|
Tvätt 1 gång per vecka året om Vax 2 ggr per år på alla bilar som jag har ägt och kommer att äga :) Vilken gubbe gör det? Därför skall man inte köpa gubbkörda bilar... :) Det är kaxigt att åka runt med en glänsande bil, ny som gammal! Anders72: Vad är det för Merca? BMW M-POWER |
|
| Det är en 300SL måsvinge -58:a.......nej då bara en: Länk fast i Europautf. :) | |
|
Hehe, Tvättar när bilen blir smutsig, mao mycket svårt att ange hur ofta. Har aldrig varit särskilt intresserad av puts men min nuvarande BMW har av någon anledning ändrat på det :-) Numer är bilen snarast en sommarbil. Märkligt men ju äldre jag blir desto noggrannare är jag med putsen samtidigt som en viss bekvämlighet smyger sig på (slit och slängbilen får gå mer och mer). mvh/ Anders |
|
|
Ni som tvättar bilen ofta, hur ofta tvättar ni under speciellt på vintern? Man ser en del villaägare och folk på jobbet som inte är rädda att högtrycka av bilen flera dar i veckan, men aldrig under. |
|
| delorian: Minst en gång per vecka vintertid. Kallavfettning och högtryckstvätt is the shit för att vara rädd om lacken. Spola under bilen? Nej där lägger jag ingen tid. | |
|
NieMan varför tvätta halva bilen? Under påverkas ju mer av salt å slask? |
|
| Jag försöker tvätta bilen en gång per vecka. En vit bil känns mer nödvändigt att tvätta oftare än t.ex. blå som jag hade innan. | |
| Jag bruka åka in till en "gör-de-själv" hall och tvätta av den med starkavfettning 2 gånger i halvåret. Undertill, undersidan är lika viktig som resten. | |
|
Jag spolar alltid underred och hjulhus noggrant vid varje tvätt, har ett särskilt underspolningsrör till min Kärcher. Vid hjulskiftet på våren och hösten passar jag dessutom på att göra ordentligt rent kring hjulupphängning och bromsar. Kärcher har förresten en riktig underredestvätt som tillbehör till sina högtryckstvättar nu som verkar intressant: Länk /Masten |
|
Verdi |
Nikeman: Förstår ju, nästan, er som putsar på bilen i tid och otid men det är inget för mig. :-) Jag bor mitt i stan och parkerar i ett trångt parkeringhus där jag inte vågar tänka på hur många dörruppslag man får. Dessutom dammar det så in i h-vete i parkeringshuset så bilen blir skitig av att bara stå still. Har aldrig haft någon helt ny bil heller som det varit idé att vara försiktig med. Har alltid varit begagnade och har därför aldrig orkat med att vara pedant när bilen ändå inte är perfekt. Är dock lite bekymrad över att mina sommarfälgar saknar kantskrap. Kommer gräma ihjäl mig när första skrapet kommer. :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.