|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Säkert skjälvklart för vissa, men jag har träffat en del som kunde ha nytta av detta tips: Köp en Blåtandsmottagare med utgång för externa lurar (som Jabra BT 3030, 399 kr). Koppla en kort (1 dm) sladd till aux-ingången i luckan mellan stolarna (Y-koppling om något mer kopplas in). Vips har du trådlöst ljud från tex Iphone för Spotify osv. Har man blåtand för telefon är det än smartare att ha en Ipod touch i framrutan som man blåtandskopplar (stereoprotokoll) till aux-ingången enl ovan, samt tex en Iphone som man blåtandskopplar till bilen (monoprotokoll). Internetdela på telefonen till ipoden och kör spotify på Ipoden. Allt kopplar upp automatiskt, inga sladdar syns. Funkar även för tex mäktigt film/spelljud/svtplay på Ipad satt i sugproppsfäste i glastaket för småttingar bak i bilen. | |
|
Stabilt! Jättebra info. Frågan är, har min E39 530 -02 denna aux-ingång? Jag en stereo med "modeknapp" att välja CD eller radio med. Mvh Markus |
|
|
Det börjar gå upp för mig nu att det troligen refereras till en BMW modell nyare, med AUX ingång mellan FRAM-stolarna här? Jag såg framför mig en AUX-ingång i bagaget någonstans (luckan) som används till CD-växlar-stöd eller så.... Men jag får väl söka lite om det istället, jag hittade några trådar om e39 och AUX kit man kan köpa osv. MVH Markus |
|
|
Men då har man en till pryl som måste laddas och håller som i BT3030:s fall bara 7 timmar? Lät bra först men du får rätta mig om jag har fel. |
|
|
Det går väl att ansluta den till 12V samtidigt. I armstödet finns det oftast precis bredvid aux. Den föreslagna modellen verkar vara en utgående modell. Men det verkar finnas liknande nya (och förhoppningsvis ännu bättre). Vad händer i det första alternativet om man lyssnar på musik och det ringer i telefonen? "BMW six appeal" |
|
|
Jag använder Belkin Aircast Auto, en liten bluetooth-enhet med inbyggd mikrofon. Den kopplas in på aux-ingången och får ström från cigg-uttaget (sitter ett lämpligt mellan framstolarna i min C5 så det inte stör i övrigt). När det ringer pausas musiken och man kan använda enheten som handsfree! Länk /Masten |
|
| Jo det är sant att Jabran laddar ur efter ca 7 timmar. Jag har ansträngt mig för att hitta en bt mottagare som inte stänger ned under laddning (en idiotisk finess för att korta laddtiden) Min Sony Ericsson gör likadant och har dessutom inte miniusb för laddning, ännu mer korkat. Jabran kan man iaf ladda lätt med en kort minusb till vanlig usb sladd i närmast dator. Jabran är ochså bra då knapparna inte kan missförstås, SE modellen är närmast obegriplig. En kille påstod att hans Nokia BT mottagare fungerade under laddning, men vet inte modellen. Annars funkar det hela klockrent i min 330 xd -06 iaf. Telefonen funkar ua, ljudet är bra. Trafikvarningar, körtips från navigatorn, röststyrning osv funkar ua. Om Jabran laddar ur har jag en gammal 30 Gb hårdiskspelare satt i andra Y-kopplingen, med konstant laddning till det enda 12-V uttaget i lådan mellan stolarna. Den är fö stramt fastklämd i luckan med ljudkabeln upp och laddkabeln nedåt så att inte sladdarna syns, bara spelaren (En exotisk Zune) Sen har jag faktiskt en Y-kabel även till 12-V uttaget (netonnet), i andra laddsladden sätter jag Iphonen som fixeras på en gelplatta på luckan, internetdelning suger ju batteri. Alla sladdar är intryckta max i lådan, inget hänger löst. | |
| Den där Belkin air cast grejen verkar bra, men uoolägget jag tog upp gäller bilar med inbyggt BT telefon funktion, där man ju får upp kontakterna i displayen och sköter det hela med rattknapparna/Idrive, och även kan röststyra det hela med tal-knappen. Iphone kopplar bara upp med 1 protokoll i taget, det smarta är då att ta 3G från telefonen, och köra stereoprotokollet från en annan pryl, till en separat mottagare som typ Jabran. En hårddiskspelare med hårdknappar är att föredra, då ju touchgränssnitt inte lämpar sig att sköta med spelaren mellan stolarna. Ipoden i rutan är lite lättare, här är väl problemet att man inte vill vika upp solskyddet i onödan (pga fartkamerorna). Då är de stora knapparna på Jabran bättre, byta låt osv där istället för på Ipoden. Hamnar man i bilkö kan man dra igång svtplay på ipoden, då ju solskyddet riskfritt kan fällas upp tillfälligt. | |
| Sista liten synpunkt: Enklast är naturligtvis att bara dra en kort sladd från telefonen till aux-ingången. Fördelen med Ipoden är att man kan ha den i rutan framför sig utan anslutna sladdar, och slippa fippla med det hela i knät eller mellan stolarna. Alla touchprylar nuförtiden blir lätt en trafikfara då ju taktil input saknas. En aux-ingång är guld värd. Möjligen kan man på Androidmodeller köra mono-bluetooth för samtal och stereo-bt för ljud samtidigt, men på Iphone tror jag inte det går. | |
|
Jag skulle rekommendera en annan Belkinprodukt om man vill strömma audio trådlöst: Länk Finns hos många prylbutiker mm, t.ex hos Kjell & Co och är billig. Inga batterier som förbrukas, den drivs normalt med en liten nätadapter, man får ersätta denna med en DC-kabel inkl säkring att koppla in på bilens nät. Denna har även riktig linjenivå ut som passar bra för AUX-ingång till skillnad mot nivån från en hörlursutgång. Slutligen har den fullt frekvensomfång, medan BT-prylar som i första hand är avsedda för handsfree brukar ha en frekvenskurva optimerad för tal. Givetvis spelar de musik också men man får kolla upp hur frekvensgången blir. FP |
|
|
Glömde: Om man använder sin telefon som musikspelare så får man får givetvis välja mellan att BT-koppla telefonen till bilens handsfree eller till ovanstående, båda hamnar i telefonens BT-lista efter att man parat ihop dem första gången, bara att välja den ena eller andra. Har man en annan spelare eller iPryl i bilen så kan telefonen fortsatt kopplas till bilens handsfree osv. FP |
|
|
Ni som använder bluetooth i bilen för musik och handsfree, har ni inte problem med batteritiden. Jag föredrar själv fast installation med sladd för både ljud ut och laddning av denna anledning. Tycker självklart att detta med bluetooth är smidigt för handsfree funktionen men måste då ha telefonen i en ful lös sladd i bilen för laddning. Åker ni bara korta sträckor eller vad har ni för lurar som kan streama spotify, skicka ljud via bluetooth samt övriga funktioner som används i bilen utan att tömma batteriet på vägen till jobbet? Jag har en iPhone 4 och en Sony Ericsson Arc och skulle hamna i batteritrubbel varannan gång jag behöver ringa någon om jag inte laddade i bilen. Inte för att racka ner på någon lösning utan för att jag är intresserad av lösningar då jag nyligen köpt ny bil och beställt nytt Brodit kit. Belkin Aircast tittade jag på vilket verkar otroligt kompetent och det jag valt om jag inte behövde ha luren synlig och i laddare. |
|
|
Jag använder den här tills jag hittar en bättre lösning. Länk Naturligtvis är det lite kladd med att ladda ner det jag vill lyssna på en usb-sticka, men jag tycker det funkar bra som det är nu. /U. |
|
| Att köra med Belkin Music Reciever vore bra, (har själv 3 st hemma + en QED uplay), trist bara att strömmatningen måste modifieras, verkar inte finnas ngn produkt avsedd för bil. Hörlurslösningarna som BT3030 har fullt frekvensomfång, är ju avsedda för musik. Laddningen är ett aber, BT3030 är annars lätt att ta med och ladda i närmsta USB uttag hemma/på jobbet. Iphonen inställd på internetdelning är laddkopplad (2,1A plugg), ligger på gelplatta ovanpå lådan mellan stolarna utan sladdutstick. Iphonens monoprotokoll är parat till bilen. Ipoden i rutan utan sladdar, parad med BT3030 för musik enl ovan. Telefonen är alltid fulladdad, byts mot Ipod Touchen om den skulle ladda ur. Vore ciguttagen aktiva då bilen är låst skulle man ladda BT3030 i bilen, men så är det ju tyvärr inte.Hade jag inte nav i bilen skulle jag bt koppla Iphone/Ipad till BT3030 för att få ut köranvisningarna i högtalarna, gör det ibland ändå. Någon typ av stereo BT mottagare kopplad till aux ingången är ett måste. Tex Ipadspel ger rena stadiumkänslan med ljudet till bilens HiFi system, likaså film förstås. (som streamas med tex Remote Potato appen, även inspelad TV samt remote-EPG från W7 Media Center) | |
| Förtydligande: Finessen med luckan är att all lös sladd är i lådan, bara minimum sladd sticker ut, ett par cm. Luckan klämmer man igen om sladdarna, tex laddsladden räcker precis till att nå över kanten. Tack vara klämmen hamnar sladdarna nedåt då de är urkopplade och syns inte. Zunen är fastklämd med sladdarna utmed luckans framkant, dikt an. Ingen sladd syns. FM sändare känns verkligen low-tec och ger påtagligt risigt ljud. Stereo BT är 48 kHz och låter helt ua. BT3030 är bra främst för att knapparna är stora och inte kan missförstås. Jag har en USB-miniUSB adapter, så jag kan ladda BT3030 i bilen vb, men får då lyssna på hårddisk ljud istället. Med Y-kabel kan man ha flera grejer kopplade till samma uttag, både aux och ladduttag. Lådan öppnar jag aldrig, då släpper hela klämarrangemanget som inte är lätt att få optimalt. | |
|
Jag kör med belkin music reciver funkar kanonbra, Men, jag måste Koppla upp blåtanden manuellt vare gång, är det någon som löst detta så den gör som min andra telefon att kopplar upp sig mot bilens blåtand, telefon grejset automatiskt |
|
|
Köpte det här idag Länk Länk Blåtandspucken funkar superbt, Spotify och handsfree. Ljudet går att styra från ratten, låtarna får man ändra på telefonen. Snygg montering precis utanför armstödsluckan, ingen sladd som syns Sladdarna som blev kvar inne i luckan gömde jag under den löstagbara gummimattan i botten. Smart med aux och laddare i ett, bättre än vad jag hade hoppats på. I det fall jag behöver ladda så kan jag lätt leva med att ha en sladd från eluttaget i armstödet. MVH Robert |
|
|
Hållaren valde jag för att den var clean och enkel att montera, den syns knappt när telefonen sitter i. MVH Robert |
|
|
Hej! Bumpar denna tråd litegrann, hoppas några av er har samma fundering som jag. Jag vill kunna lyssna på musik via iPhonen (Spotify) via BT ut i högtalarna i bilen (E90), jag har inte BT integrerat från fabrik. Vad jag har förstått kan det här vara en bra pryl: Länk Laddning via USB och enkelt att plugga in i AUX-uttaget. Perfekt att ha i facket mellan stolarna, inget syns. Har någon av er slagit till på en sån här grej? Funkar det bra? Vad händer när det ringer medans man lyssnar på musik - kan man svara, prata och få ljud ur telefonen i telefonsamtalet, eller körs ljudet i samtalet ut på högtalarna? MVH Markus |
|
|
Jag bumpar också denna tråden lite. Belkin Aircast auto kan man väl sammanfatta som lämpligast för att använda som handsfree, streama musik till bilen, byta låt, svara, lägga på osv. Blir en promenad till Teknikmagasinet imorgon och inhandla denna! Egentligen enda man saknar då är att den är inkopplad i I-driven men det behövs ju egentligen inte om man ändå drar 12volts förlängning från cigguttaget genom alla konsoler och har en snygg hållare från Brodit till sin telefon. Då har man ju ändå full koll på vad som händer på mobilens skärm samtidigt som man laddar både Aircast enheten och sin telefon! Grym lösning. Att köra Bmw är helt enkelt lite bättre än allt annat. |
|
|
Ogway , köpte du den där iZound från teknikmagasinet? Var den bra eller var den bara skräp? Skulle vara intressant att veta vad du tyckte om den då jag är i samma tankar på BT i bilen. Har testat Belkin Aircast Auto, den var grymt smidig. Tyvärr så försvann djupbasen i bilen litegrann. Man har tydlig skillnad när man lyssnar på musik med Belkin eller lyssnar via AUX kabel. Blir mycket bättre ljud och djupbas med aux kabeln. Så jag lämnade tillbaka Belkin sändaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.