|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Enl. BMWs egen dokumentation är det extremt förbjudet att lyfta i diffen bak, alltså gör jag inte det trots att många säger att de lyft där i 100 år. Bak blir det krångligt mao. Och man behöver tre domkrafter. :) Först två fram, sedan in med en i mitten fram under, upp och in med pallbockar. Bak får man väl lyfta på själva bakvagnen vid varje sida, de stor gjutna grunkorna när hjulen vad de nu heter, där kommer man in med två domkrafter om man kör upp på något först. Om de är 125 plus stoppet i framkant går det ju inte ens att köra upp med framhjulen då stoppet kommer slita loss allt plast under framskärmen isf. |
|
| När man tar in bilen på jobbet och lyfter bilen så är det oftast med en lyftstropp i traversen och en snara runt dragkroken eller med en ledstaplare av denna typ: Länk Man lyfter under framvagnsbalken, bärarm el. dyl. Men ska man under är det ju pallbockar som gäller. Kom in på verkstaden en kväll och en kille ligger mitt under en Audi och lagar katalysatoranslutningen med fronten upphissad en meter ståendes på gafflarna till en ledstaplare. Jag frågade om han inte var mer rädd om livet, men det verkade inte riktigt gå fram.... | |
| marin849> Se där, man tar för givet en sak, sen visar det sig att det förbjudet enl. BMW att lyfta i diffen. Tycker diffen ändå verkar kompakt i sin konstruktion så man kan undra vad som kan gå fel!? Har en "jackpad" emellan så jag tar nog risken att lyfta där även i fortsättninen. Bakvagnen är ju heller inte så tung. | |
| När vi diskuterade det här med lyft i diffklumpen tidigare gjorde jag en överslagsräkning på reaktionskrafterna av vridmomentet som verkar på slutväxelns fästöron och de låg hiskeligt mycket högre än 600-700kg som en garagedomkraft verkar med vid lyft. Och slutväxeln har ju ingen stor plan yta känslig för tryck heller. Det enda jag tror man skulle kunna förstöra med en garagedomkraft är om man har en aluminiumslutväxel med kylflänsar och ej använder jackpad. Med en jackpad kan man omöjligen ha sönder en slutväxel med så små laster. | |
|
Vad händer egentligen i diffen? Funkar det att bara ta kardanaxelmomentet och avståndet från axeln till infästningarna verkligen? Det finns en massa patent på mojänger för att supporta driving reaction force i differentialer (som jag inte har läst). |
|
|
Jag vill gärna lyfta båda sidorna samtidigt, därför är det nån som har erfarenhet av Bärbalksadapter för att lyfta bilen? Dom är ju billiga i inköp! Finns för 399 hos Jula (2 ton), dyrare hos nedanstående leverantör: Länk Feedback, plus eller minus!? |
|
|
Reaktionskrafterna i en differential/slutväxel är väl lite mer komplex. Momentet från drivaxlarna i den andra riktningen är ju t.ex. 3-4 ggr högre än ingående moment. Men för att inte grotta ner oss i ett alltför bökigt lastfall borde alla som är rädda för att lyfta i differentialen lägga ett skrotat diffhus i en verkstadspress med manometer och pressa tills det smäller och notera vid hur många tons last det ger vika ;) |
|
|
Mitt tips är leta efter en begad luftdriven låglyft (däckslyft),konstruktionen är stabil och säker med en stor luftbälg som lätt klarar 2500kg.Det slår även ut låsklackar när man lyfter som säkerhet. Min står på samma ställe och används ofta enbart till parkering så man behöver inte släpa fram den vid användning. Nackdelen är väl att man måste ha en kompressor men jag tror man klarar sig med en liten. Den lämnar mkt öppen plats iom att den är utformad som en I balk. Det bästa är att den är redo snabbt,slå på kompressorn kasta under lyftkuddarna och tryck på pedalen så flyger kärran på direkten. Den lyfter en bit till än på bilden Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| trucker> Men hur går det att jobba med t.ex växellåda, kardan eller avgassystemet. Har man verkligen fritt och kommer åt dessa detaljer med en sån här lyft!? | |
|
Detta välkända företag har en 3 tons saxlyft för 19000. Ingår elektrisk hydraulpump. Länk Här ser man att det finns bra med plats att jobba med drivlina, växellåda etc. Men 19 papp är ju en del pengar. Finns kanske som du säger begagnat!? |
|
|
Bestämde mig och beställde en hydraulisk hjulramp (1500 kg)! Länk Tror den blir perfekt! Kan ge mitt omdöme framöver! |
|
|
(även om diffhuset klarar sig undrar jag lite över vad bussnignarna säger? man vilm ju inte förslappa något). Trucker, det ser ut som en vanlig saxlyft? Var kommer luftkudden in i bilden? |
|
|
Om jag hade ett eget garage med tillräckligt högt i tak skulle jag investera i en sån här lyft Länk Den är billig jämfört med saxlyften |
|
| henke lexus> Håller med, men det är ju detta med takhöjden! Saxlyften har jag aldrig gillat, tycker det ser ut som en otymplig konstruktion och jag har fått för mig att den inte tillåter samma mekjobb under som med 2-pelarlyften. Men smaken är som baken! | |
|
Theobald:Som du skriver så finns det partier på bilen som man inte kommer åt kat och stödlager.Men man kan ställa bilen enbart med fram eller bakaxel och lyfta. marin:Luftkudden sitter i mitten på lyften så på mitten blir ju utrymmet låst,men den funkar bra och är i princip outslitlig jag har haft min sedan mitten på 90talet. Men jag skulle aldrig klara mig utan en 2pelare men så skruvar jag mycket. Sen är det ju ofta takhöjden som kan ställa till det. Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
trucker> 2-pelare måste ju bara vara gudomligt att ha, slippa dom där eländiga pallbockarna, slippa ligga och krypa, bara hissa upp bilen på några sekunder och komma åt allt lätt som en plätt! :D Ser att du har ett par 2002T. Kommer ihåg när den kom ut i mitten på 70-talet. En snubbe här i stan hade en av dom första som kom ut på markanden har jag för mig. Var inte BMW först ut med turbo på standard-bilar!? Tyckte alltid dom var fina 2002-modellerna med dom runda baklysena, hade själv en 2000 -67, ingen turbo dock men gick som ett spjut. Den såg lite annorlunda ut än 2002, inte lika fin! :D |
|
|
2 pelare hade suttit fint men då krävs som sagt takhöjd. Själv har jag funderat på saxlyft Länk Har sett ett par beggade gå hyfsat billigt, jag har dock problem med att jag inte har 3-fas i garaget och då blir de till att modifiera hydraulpumpen eller köra nån slags frekvensomriktare! |
|
| gOry> Den såg smaskig ut! | |
| Vad gäller bussningarna belastas de väldigt mycket mindre vid lyft än i drift när man lyfter i slutväxeln. Många bilverkstäder sätter tassarna till 2- eller 1-pelarlyften under tröskellådan. Den består av lite uppstyvad tunnplåt. | |
|
Fick hem hjulrampen idag. Dom var snabba, beställde i fredags och kom idag måndag. Den vägde mer än jag trodde, 68 kg. Snyggt förpackat var den också. Fick ta i som f*n för att få ur den ur bilen. Kopplade dit hydraulslangarna ikväll och testade den utan belastning. Ser lovande ut och verkar vara rejäla grejer. Har svårt att tro det är Kina-prylar, men jag kan ha fel! Ska bli intressant att se hur mycket plats man får under bilen sen. Misstänker att jag får ta garagedomkraften och palla upp bakkärran för att få extra centimetrar. Men det visar sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.