|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
För de som ledsnat på pallbockarnas och garagedomkraftens begränsade lyfthöjd finns det en Hydraulisk Hjulramp som lyfter 40 cm. Inte så värst dyr heller, 4250 kr inkl. moms och frakt. Antar att man inte får göra reklam för sånt här i forumet, men jag tycker det verkar vara ett sådant kanonbra verktyg till ett vettigt pris för alla gör-det-själv-mekare, som inte får plats med en 2-palarlyft i garaget och som tröttnat på pallbockarna. Verkar dessutom enkel att hantera. Nån som redan äger en sån här och kan ge en rapport? Googla på "Hydrauliska Hjulramper" (inte "Hydraulisk Hjulramp")! | |
|
Tack för tipset, riktigt bra. Var på biltema igår och köpte två 26cm ramper, men detta var ju betydligt bättre. Uppsatt på önskelistan ;) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Länkar? Hade varit perfekt om man kunde lyfta fyra hjul samtidigt med fyra ramper och sedan in med fyra pallbockar och bort med ramperna! |
|
|
Här är en iaf.. Länk ------- Min bil suger inte... |
|
| Lite läskigt att hissa bilen utan handbtoms eller växel i. Bakhjulen måste ju kunna rulla och framhjulen får ej rulla av. | |
|
Japp, det var det företaget jag syftade på "Simon76". Den man ser i länken klarar 900, men det finns en kraftigare som klarar 1500 kg. marin849> Är nog inga problem att hissa utan handbroms eller växel ilagd. Bara se till att man har ett plant underlag så är det lugnt. När bilen väl är uppe drar man åt handbromsen. Sen ur med handbromsen vid sänkning. |
|
|
Själv kan jag tycka att det är en ganska värdelös pryl det där. Jäkligt bökig att dra fram och stöka undan. Kommer förmodligen att sluta med att de står i ett hörn och bara skapar irritation. Man kan ju inte välja höjd, utan det är max hissat eller inte alls. Att hissa bara ena hjulet, som han säger i videon, skulle jag vilja se. Han bryter nog sönder den där engelsmannen om han hissar bara ett hjul 40cm... ;) Enda gången man har användning för den är ju om man skall skruva med något fram, under motorn. Men då kan man inte rulla horan under pga. slangarna på golvet. Den där höjden är möjligen ett ganska högt lyft men det är för högt för att du skall kunna ligga på golvet, med slangarna i ryggen och skruva. Och för lågt för att du skall kunna sitta under. Skall man ens byta olja så vill det ju till att pluggen sitter baktill på tråget också om det inte skall bli en liter kvar. Dessutom skall man sedan än en gång söla med spilloljedunken när man drar den över slangarna på golvet. Jag hade nog fortfarande valt pallbockar för att få bilen på "rätt" höjd och i våg. Ville jag ha bilen höjd fram sådär så duger det nog med vanliga ramper att köra upp på. |
|
| Efter att personbilarna fick underhållsfria leder och inte skulle smörjas var 300:e mil började förfallet av smörjbryggorna som det bara drällde av i byarna förr. Nu är de i stort sett helt borta. Varför inte gå ihop några och bygg en brygga i VKR-profiler med ett rullbart lyftok på 4-6 betongplintar. Bygger man den i en sluttning kan dessutom påkörningen ske i våg och man slipper titta på moln och fåglar när man ska köra upp på bryggan och försöka inte köra av ;). Skulle kunna byggas med borttagbara sektioner om man behöver mer plats längs trösklar eller så. Vill man vara inomhus är annars en begagnad tvåpelarlyft inte alltför dyr. De lämpar sig bra för avgas- och växellådsjobb etc., men är mindre bra vid plåtjobb där en 1-pelare är bättre. Själv har jag tröttnat på att ligga på rygg o greja. | |
| Visst, det finns för- och nack-delar med allt! Undrar om hydraul-slangarna till rampen är tillräckligt långa för att lyfta t.ex vänster fram och bak 40 cm, så att man får lutning på bilen!? | |
| Om de inte är det så går det ju att byta till längre slangar från Hydroscand eller närmsta entreprenadverkstad med slangpress. Lyfthöjden är ju ganska bra om man ska ligga på rygg och jobba uppåt ändå. Tänk vad man har legat inklämd och fått svetsloppor innanför tröjan på den tiden man orkade med sånt! :) | |
|
Finns ju den här också i samma prisklass. Då går hjulen fria iaf: Länk ------- //Lövet |
|
|
Anders-72> Kanske inte så lyckat att mixtra med konstruktionen, men annars vore ju längre slangar en elegant lösning. Det får man göra på egen risk. andreas_lofgren> Den var också intressant! Såg att dom sänkt priset, frågan är varför? Fungerar den inte som den är tänkt? Eller så kör dom en "drive"! Den här rullbara pallbocken är också en sinnrik konstruktion: Länk Kanske inte menat att meka under utan mera flytta omkring bilen i ett garage modell större! |
|
| Om man ska ligga på rygg så jobbar man inte långt upp utan möjligen under motorn. Och där är det inte mycket att skruva med... | |
| Angående slangarna så finns det inga godkända lyftanordningar där man får jobba under upplyfta fordon som hålls uppe enbart hydrauliskt. (Undantaget enpelarlyftar) Dessa lyftramper låses mekaniskt med någon sprint innan man kan krypa under. Skyliftar m.m. har rör så långt det är möjligt och sedan är de utrustade med slangbrottsventiler som förhindrar fritt fall vid slangbrott. Jämför med hur man lyfter en bil med garagedomkraft, men ställer pallbockar under innan man kryper under bilen. Då bilen är upplyft har ramperna ingen hydraulisk funktion längre, så det är ingen fara att byta ut slangarna. | |
|
Har man 30-40cm frigång så visst kan du lyfta alla 4 hjul, men fyfan vilket meck! Köp en höglyftande domkraft (50cm) och ett par rejäla pallbockar (jag har biltemas 3 tons) istället! Jag lyfter mitt under i motorbalken fram och i subframen bak, två lyft så står bilen på 4 pallbockar och de är fritt fram och göra arbeten på motor,växellåda, hjulupphängning avgassystem osv... Lyftar alltid bilen utan växel och handbroms i, bilen måste rulla annars kan den åka av domkraften! På oplan mar ska man inte ens få för sig att lyfta en bil för att utföra arbete under!! |
|
|
Det här är ju en billig variant annars.... ;) Länk |
|
|
Fyra såna här är precis vad jag skulle vilja ha. Fram med dessa på garagegolvet, in/upp med bilen, lyft alla hjul 400mm (vilket innebär >600mm markfrigång under bilen!!! perfekt!), in med en rejäl pallbock i varje fäste längs karossen, ner och bort med lyftarna. Sen har man bilen riktigt högt och säkert på pallbockar i vanligt garage med vanlig takhöjd, utan snedbelastningar på bilen. Smidigare än att hålla på med domkrafter, på E39 finns ju bara fem godkända lyftpunkter dessutom så det är svårt att hissa med domkraft och ställa dit pallbocken på samma plats som domkraften står... |
|
|
Anders, Hehe, den var bra. Påminner on Mowgli på julafton, när Baloo lyfter ett stenblock och lär honom äta myror.. :) ------- Min bil suger inte... |
|
| Man borde egentligen köpa sig en bättre begagnad pallyftare som lyfter lite högre än vanligt, en tvåtonnare borde räcka långt.. Fan vad smidigt! In med bockar under sedan bara.... :-) | |
|
Anders-72> citat "Angående slangarna så finns det inga godkända lyftanordningar där man får jobba under upplyfta fordon som hålls uppe enbart hydrauliskt." Det finns en mekanisk spärr på dom här hjulramperna som låser kolvarna i högsta (400mm) läget. Men jag skulle nog som du säger säkra med ett par pallbockar ändå. gOry> En höglyftande garagedomkraft är ett bra alternativ och billigare dessutom. Men inte så mycket billigare, 2000 spänn hos Biltema. Anledningen till att jag behöver få upp bilen är att jag tänkte byta "kuddarna" till automaten. Är det bäst att lyfta bilen fram om man ska byta dom!? Hur lyfter man E32 (med M70-motorn) på enklaste sätt? Brukar lyfta kärran med lyften i "klumpen" bak. Vad finns det för lyftpunkter fram? Helst något i mitten så att bägge hjulen lyfts samtidigt! Anders-72> Sanslös den bilden! :D |
|
|
marin849: Tror du inte markfrigången är för låg på en E39 för att lyckas stoppa in dessa framför bakhjulen? Står att de är 12,5cm höga men då räknar de nog inte med rullstoppet i framkant vilket man gärna inte kapar bort. Kan ju lägga plank så bilen kommer upp lite mer innan man kör på, eller gå runt och lyfta upp bilen, gosh... Men som sagt, de är nog mindre jobb och framför allt billigare att skaffa en höglyftande domkraft och ta reda på vart man kan lyfta så man får upp en hjulaxel per lyft. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.