AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
21.056

Uppdatera ljudet i E91

Sida 1 av 2
Ra
5
Rasor_83
318D LCI Touring -10
Då jag inte hittar så mycket information om detta på andra forum så tänkte jag att det borde finnas på detta.

Jag har en 318d E91 LCI med värdelöst originalljud.
Har tänkt byta ut högtalarna framdörrarna samt bakdörrarna.
Vad jag förstår så sitter det 4"s element dörrarna (100mm).
Men original högtalarna ser dock inte ut som dem man köper i handeln.
Söker man efter "högtalar adaptrar" så finns det bara från 130mm (5,25"??)

Var kan jag få tag på "Adaptrar" som passar för e90/91/92/osv.?? (verkar som folk tillverkar egna)

Vilka färger är det som används till högtalarna (som kommer från stereon) i fram resp. bakhögtalarna`??

Var idag och köpt ett DLS CA51 slutsteg för att ha en grund att jobba med.

Här har du allt som behövs för att uppgradera ljudet i din bil. Delarna är plug n' play, så i stort sett bara att koppla in.
Länk
Det paket som jag länkade till i föregående inlägg är en BMW original eftermonteringssats, så se till att uppge ditt chassinummer om du beställer så du får rätt sats. Det finns flera likadana paket men där kablaget skiljer sig lite.

Det ingår diskanter, mellanregister, förstärkare och allt kablage. Det är riktigt fina högtalare som ingår. Enligt vissa i kvalité med högtalarna från HarmanKardon HiFi-paket.
Ra
5
Rasor_83
318D LCI Touring -10
Tack för tipset,

Men tanken var att kunna använda vilka högtalare som helst.

Enligt denna uppgradering så är det bara framsystemet som uppdateras och att man kopplar sätter in ett slutsteg emellan frontarna och basen inget annat.

Min tanke är att byta ut ljudet i hela bilen, därför inhandlades ett 5-kanals slutsteg.
Själva inkopplingen i sig är inte så svår, Probleme sitter om man får tag på en adapter till högtalarna.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Trevligt. Jag har ett superbt 2-kanals Alpins-slutsteg från en tidigare BMW, det kan man förstås använda till framsystemet. Men vart bör steget placeras isf? Finns det lågnivå ut från Radio Proffisional-modulen fördraget?

Hade vart kanon om man bara kunde köpte kablage alt. kablage + högtalare.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag vet inte om det finns adaptrar till dörrarna, men det är ganska enkelt att själv såga ut i 2mm plåt. Hör annars med Ljudbyggaren i Helsingborg, han kanske kan ordna. Länk
Gladen har P&P kit till bmw, riktigt fina grejer. ONE LINE 200, 3-way. Länk De kräver dock att du har diskanter vid backspeglarna, men de ramarna till diskanter går att köpa hos bmw för några hundra.
Ljudbyggaren är återförsäljare för Gladen.
Här kan du kolla lite på mitt bygge i min förra bil, e90. Länk

-------
Min bil suger inte...
Rasor_83: Tänk på att Professional CD har en förinställd EQ, vilken inte går att ändra, som gör det väldigt svårt att justera in bas och diskant. Du kommer få placera allting på -MAX och ändå vill du justera ner det ännu mer.
qsacage: Du bör ha separata kanaler för bas och diskant/mellanregister, dvs 4 kanaler. Höger och vänster räknas som 2 separata kanaler.

Ett alternativ skulle vara att köpa den 6-kanalsförstärkare som ingår i HiFi-paketet så kan du driva alla högtalare i bilen via den, både bak och fram inkl. bashögtalarna under de främre stolarna.
Ra
5
Rasor_83
318D LCI Touring -10
[ Chris87: Ett alternativ skulle vara att köpa den 6-kanalsförstärkare som ingår i HiFi-paketet så kan du driva alla högtalare i bilen via den, både bak och fram inkl. bashögtalarna under de främre stolarna.]

Chris87: Ett 5-kanalssteg räcker egentligen då jag inte tänker använda basarna under stolen, då de inte kommer att räcka till.
Steget kan då köra Främre högtalarna, bakre högtalarna samt em separat bas ( då steget har en egen utgång för basen).

Simon76: Har nu hittat en skaplig beskrivning på hur jag ska tillverka adaptrarna med rätt mått (bild kommer senare)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Skippa hellre bakhögtalarna..
Kör steg på framhögtalare och basarna under stolarna. Klipp basarna på ca 70Hz, så blir det middbasar av dem i stället. Annars får du bara diskant och bas, då varken dörrhögtalarna eller baslådan kan spela midd.

-------
Min bil suger inte...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Annars har jag både framsystem (DLS Gothia 6.3), 5-kanals slutsteg (DLS A7) och en baslåda (DLS MW10) till salu.
Jag har nog till och med mina gamla ramar kvar någonstans..
Länk

-------
Min bil suger inte...
Rasor_83: Klart du ska använda basarna under de främre stolarna. Att uppgradera dessa till de som ingår i Harman Kardon HiFi-paketet ger mycket bättre ljud som är väl avstämt för kupén.
Att montera en baslåda i bagaget är ju totalt värdelöst då den stjäl utrymme och inte kommer ge lika bra ljudbild.

Fast oavsett kommer du fortfarande ha uselt ljud från Professional CD, vars ick ändringsbara equalizer tar bort möjligheten för dig att justera diskant och bas eftersom du kommer få köra dem på -5 till -Max för att få något vettigt ljud.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
En ljudprocessor som rätar ut EQ-kurvan hade såklart varit det bästa, men det kommer ju ändå att bli bättre än original. Om du väljer vettiga grejer vill säga..

-------
Min bil suger inte...
Ra
5
Rasor_83
318D LCI Touring -10
Håller med om att en ljusprocessor hade varit det bästa men det mesta av delarna har jag redan liggandes.

Slutsteg; DLS CA 51
Framsystem: DLS Reference R4
Baksystem: DLS Performance 424 (koax)

Baslåda: Alpine 8" (om jag nu använder den)

Kan även bli att byta ut basarna i golvet till något annat.

Till framsystemet blir det att köpa nya ramar runt dörrarna,
Detta system borde vara tillräckligt.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag har en tråkig nyhet till dig.. R4 är nog lite för djupa för dörrarna, det kommer bli svårt att montera dem utan att de tar i rutan.. Det går nog, men tänk på det när du monterar dem. Det märks ju inte förrän du ska veva ner.
Sen att ha en 8" till bas. Det kan ju funka ihop med 4", om du ska koppla bort basarna under sätena. Du får klippa den rätt högt bara. Problemet blir ju att den borde sitta framme i bilen. Basljud är svårt att höra var det kommer ifrån, men midden bör ju komma framifrån..

-------
Min bil suger inte...
Ra
5
Rasor_83
318D LCI Touring -10
tack för att du sa det där med inbyggnadsmåttet.
Får kanske fundera på att fixa några andra som inte bygger så mycket.

Kanske har du något förslag?

Helt korrekt så måste jag nog klippa den rätt högt,

Ska börja skruva nu i helgen, så får se hur långt jag hinner.
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Kompletterande fråga här: funkar Bavarian Soundwerks plug-n-play högtalarpaket med Europa-specade bilar?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hämtade precis min bil från DLS Partille. De byggde en ny bakre lucka i skuffen som de även klädde i samma sort tyg som suttit innan. I den fasade de in en 10" sub, ett galler ligger som skydd under mattan, ingenting syns. De isolerade baljan och lade även slutsteget där. Fram satte de i något som kallas C4 2-vägssystem, dvs bytte original 4" högtalare samt kompletterade med 2 diskanter på a-stolpen. Med lite kablar och jox samt montering kostade detta 6.945 ink. moms. Basen ska tydligen "spela in sig", skulle komma ned efter några veckor så skulle de finlira med ljudet.

Om jag är nöjd?!?!

Som bara f*****n :-)))))))

MVH
Robert
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Kul! Vilken nivå hade du på ditt högtalare innan? Basic, HiFi eller något annat?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag tror att nivån var väldigt basic, det fanns inget steg monterat innan. Helt gudomlig skillnad :)

MVH
Robert
robert,
Vad har du för stereo/HU? Lyckades de koppla lågnivå till en bnusiness/professional? På forumet här säger de att 55mm djup är det som funkar fram, C4 har 58mm, vet du om de fick bygga en baffel för att kompensera för det extra djupet? Om du inte vet har du list att fråga dem? Jag tänker i så fall köra på samma som du!

Bakdörrarna? Bytte du något där?

Vill uppgradera jag med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.