|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Vid fartökning gäller att komma upp i hastighet så fort som möjligt. Därför är det mer ekonomiskt att dra på tills man kommer upp i önskad hastighet, ex. 90 km/h. Sen ska man ligga i så hög växel som möjligt. Att "alltid" motorbromsa och använda växelspaken vid fartminskning är ett måste för att uppnå optimala resultat. Så kör jag själv för det mesta, utom vid stressade tillfällen. /Bellamy |
|
|
Citat Bellamy: "Att "alltid" motorbromsa och använda växelspaken vid fartminskning är ett måste för att uppnå optimala resultat." Förtydligande för det finns en hel del missförstånd kring detta. Det som har betydelse är när du släpper gasen utan att trampa in kopplingen (= motorbromsa), från den punkten blir förbrukningen lika med noll - ju tidigare ju bättre (utan att hindra övrigt trafik). Att vägra bromsa och istället bromsa på kopplingen/dra upp motorn i varvtal (= ingen bra motorbromsning) som vissa tror att man måste göra är helt betydelselöst för förbrukningen. Använd gärna fotbromsen istället, de brukar annars kärva ändå om de används för lite. Det som har betydelse är förstås när man börjar gasa igen och hur mycket fart man har kvar just då. Men hur fartminskningen (tidigt eller sent) har sett ut mellan dessa två punkter där man slutade och sedan började gasa igen har som sagt ingen betydelse för förbrukningen. Att köra toknära folk för att man vill undvika bromsa har oftast motsatt effekt då man till slut ändå måste bromsa, och är dessutom farligt och aggressiv. Tyvärr ser man ju sånt.. Heinz_Keller: vad är det du kör? Jag vet att 40t långtradare lätt kan komma under 2,5l/milen på långkörningar!! Inte illa... |
|
|
Onehp : Så du menar om det är ett högre varvtal, ex 4K så är det en sämre motorbromsning än om man ligger i en växel högre?? Så om jag ska motorbromsa från ex 90km/h till en korsning eller rondell så ska jag motorbromsa i femmans växel hela vägen? Ska man göra det så får man börja med det 2 kilometer innan..... /Bellamy |
|
Verdi |
Det är inte motorbromsningen i sig man vill åt, om man inte vill spara på bromsarna förstås. :) Det man vill är att dra runt motorn utan att det går åt nåt bränsle. Går alldeles utmärkt att ha femman i och sen bromsa med bromsarna om det behövs. Bättre det än att motorbromsa ned farten snabbt med låga växlar, vilket inte kan vara särskilt bra. |
|
Jag har med hjälp av en OBD-plugg, Torque Pro på android, och QlikView på datorn, meckat ihop en liten applikation för att ta fram den optimala körstilen etc. Har dock bara loggat sisådär 1½ timmes körning än, så datat är inte jätteintressant (det vore hyfsat onödigt att köra bara för körandets skull ;) ) Bild -> Länk Sen när det finns mer data kan det nog bli _riktigt_ intressant att sitta och vrida och vända på det här :) |
|
|
Onehp, att lägga i en lägre växel när man motorbromsar har ju den fördelen att man får kraftigare motorbroms. Inte helt oviktigt, men jag förstår vad du är ute efter. Att minska slitage på bromsarna kanske inte är lika viktigt på en personbil, där man med största sannolikhet kommer att behöva renovera bakbromsarna i förtid, men på en lastbil så kan flitigt användande av motor/avgasbroms/retarder göra stor skillnad. uppåt 30 000mils skillnad på intervallen för att byta belägg. Vet inte riktigt var du har fått informationen om att en 40t ekipage (för de som inte vet, en tvåaxlig dragbil med en treaxlig trailer) kan klara sig på 2,5L mil? När jag kör mitt ekipage (bil, dolly + trailer 25,25m) tom så klarar jag mig på 2,8L/mil om det är är ordentligt plan väg, t.ex. från Stäket till Örebro. I stort sett platt och motorväg så gott som hela vägen. Skulle jag ta Södertälje till Örebro istället så skulle jag hoppa upp till ca, 3,2L/mil. Men dessa siffror kräver solsken och sommartemperaturer. Detta med nettovikt på 22,0 ton. Ställer jag av släpet (-9,6 ton) så kan jag komma ner i 2,5L per mil. Men detta kräver alltså bara bilen och ingen last. De sifforna jag landar på med min körning och de vikter jag åker omkring med, oftast mellan 55-60 ton så tänker jag slå mig för bröstet och säga att jag är förbannat duktig som kommer ner under 4,2L/mil. Hexagon Ser förbaskat bra ut, hojta till när du lagt ut den färdiga appen på Play Market ;) // Erik |
|
| Heinz-Keller: Det är dessvärre ingen android-app än, körs på datorn. Men man kanske borde göra en liknande variant att ha direkt på telen, vore iofs smidigt :) | |
|
Du skulle nog kunna dra in några kronor på en sådan app iaf ;) Har du för mycket fritid så; varför inte? :D // Erik |
|
|
Bellamy: det är som verdi säger, man bromsar med fotbromsen. För övrigt, ditt exempel med femman och 2km innan: det vore perfekt om det passar i trafikflödet, för då har du inte förbrukad en droppe på 2km ;) Om det inte är bråttom och med bra planering, så kan jag ganska ofta rulla ut i en hög växel och utan att bromsa eller störa trafiken ta en rondell eller svänga av mm. Händer också att man växlar ner rejält med lite mellangas, men det gör man inte för att slippa bromsa och ha låg förbrukning ;) Heinz-Keller: en lastbil är ju en helt annan sak då bromsarna skulle slita väldigt fort utan motorbroms, avgasbroms och retarder. Det var intressant att läsa lite om dina erfarenheter, klart en fullastad 25,25 och backig terräng är ju nåt helt annat än att glida söderut på E4:an med last dock ofta en bit under den tillåtna bruttovikten på 40 ton... |
|
|
Kul tråd, jag har testat lite olika saker under åren. Gällande slipstream bakom en lastbil så funkar det väldigt bra, tyvärr måste man ligga såpass nära att det känns lite osäkert, risken är också att när man är osäker så bromsar man bort en massa energi. Om man kör bakom en lastbil på en landsväg där det växer långt gräs nära vägkanten så kan man se med ögat hur grässtråna viker sig ut mot vägen i baksuget efter lastbilen, grässtråna ger en lite indikation kring hur nära man behöver ligga för att komma in i baksuget och dras med (ca 1 meter bakom). Om man håller avstånd till framförvarande bil så blir det mycket enklare att planera körningen. När det gäller motorbromsing så skall man växla ner precis innan varvtalet går så lågt att motorn kopplar på bränsle igen (detta kan man förstås se på momentanförbrukningen i sin BMW). Att växla på högre varvtal ger större motorbromsverkan vilket betyder att hastigheten kanske går så lågt att du måste gasa igen för att hålla den fart du vill (kostar soppa alltså). Optimal hastighet på långfärd varierar förstås med motorstorlek, luftmotsånd och utväxling men jag skulle gissa att någon form av medel kan ligga runt 70-80 km/h. Om man kör kuperade vägar dvs upp och nedförsbackar efter varandra skall man accelerera upp lite föriktigt i nedförbacken och låta bilen tappa fart i uppförsbacken. Sist men inte minst, ECO driving kan vara en kul utmaning lite tillfälligt men det är mycket roligare att gasa :-D /DJ |
|
| Jag frikopplar alltid i branta och långa backar, visst bilen drar några droppar på tomgång. Men istället för att motorbromsa och förlora fart (samt irritera medtrafikanter) får man istället lite extra fart att "surfa" som på. | |
|
weeman, det beror ju på trafiken samt vad som kommer efter den långa backen, kommer det ett rödljus eller sänkt hastighet så är det bättre att motorbromsa, kommer det en lång uppförsbacke så gasar jag försiktigt för att ha mer rörelseenergi att utnyttja i uppförsbacken. /DJ |
|
|
Någon frågar om det är skadligt för motorn - det skulle jag inte tro men det kan långsiktigt vara lite skadligt för bakbromsarna att inte motioneras - även om man eco-kör utan att bromsa så ska bromsarna motioneras rejält lite då och då (där man är ensam på vägen -så man slipper påhälsning i skuffen av någon slip-streamare :-). Ananrs är det risk att bakbromsarna rostar fast och att tillverka nya bromsar kräver rätt mycket mer utsläpp än några sparade centiliter soppa. Så använd bromsen sparsamt vid normal planerad körning nrä läget medger men kom ihåg att motinera bromsen med någr rejäla inbromsningar då och då. Frambromsarna motioneras hggligt även vid normala inbromsningar och därför skriver jag om bakbromsarna som problem. Än värre problem på andra märken som är mer framtunga pga framhjulsdrift. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Det talas mycket om Eco driving tips. Att tipset är att sänka farten. Kanske inte det roligaste dock. Lätta bilen från onödigt skräp och saker som man far runt med hjälper till. Däck med lågt rullmotstånd är bra. Farthållare sägs vara gynnsamt på plan väg och mindre effektivt vid kuperad väg. Stäng av elförbrukare som radio, fläkt, ac. Vid rödljus använd ej broms om det krävs använd handbromsen. Drar mindre. |
|
|
1up: Jag håller med om det du säger utom att handbromsen skulle dra mindre än färdbromsen. Möjligen den lilla ström som tänder bromsljuset sparas mha handsbromsen men ananrs kan juag inte förstå hur du menar att handbromsen skulle dra mindre. Motorbromsa sig fra mot ett rödljus däremot - det är eco-driving och bränslebesparande - om trafiksituationen medger det. Att stänga av radion ger betydlgt mindre effekt än att stänga AC:n. AC:n förbrukar betydligt mer effekt än radion. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Stänga av radion ?? Seriöst - den som kan notera någon som helst skillnad pga det ska jag skriva ett diplom åt! =) |
|
|
Många bäckar små. I moderna bilar anpassas väl tom fläkthastigheten för att förbrukningen ska gå ned. I en bil med servobroms minskar man förbrukningen genom att servopumpen ej behöver aktiveras, dvs. drar mindre ström => mindre motstånd på generatorn = snålare. Samt bonusen att bromsljusen ej tänds vilket påverkar förbrukningen på samma vis som servopumpen. Konvertera belysning till led där det är möjligt är en annan sparåtgärd. Samt byta till olja med vinter / resp. sommaregenskaper efter säsong. Köra vindrutetorkare på lägsta nödvändiga fart vid regn/snö. Finns mycket att optimera. Man brukar väl säga att körstil kan minska förbrukning med ca 10%. Lägg där till alla övriga besparande punkter så kan det ge ett par % till kanske. Har man inget emot att ge avkall på komfort så lätta bilen från baksäte, dörrisolering, golvmattor m.m. :) |
|
|
Nu har inte jag läst hela tråden men hur ska man gör i en bil som är automatväxlad? Alpina B8 Länk |
|
|
Abbe, köp manuell :) Automaten motorbromsar väl ändå själv. Sedan kan du ju använda manuell växling om du har en sådant Steptronic låda eller vad den rätta benämningen egentligen är :) Men att stänga av fläkt och radio, det känns som att man spårar ur då, jag menar värdeminskningen äter ändå upp det lilla öret radion eller ac;n sparar. Sedan ska det väl ändå vara drägligt att åka bil, är det för dyrt ja då tar man bussen. |
|
| Byta olja efter säsong? Du tror inte att det kostar mer att byta olja än den eventuella besparing du gör? ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.