AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.752

Extrem Ecodriving - Finns det några nya knep att ta till för mycket sparsam körning?

Sida 1 av 3
Hej,

Jag kör för tilfället en Saab 9-3 Biopower 1.8 och har nu lyckats köra den enligt nollställda färddatorn på 0.97 med etanol i tanken. Innan stod den på 1.3. Blandad körning hittils, hälften motorväg resten ren stadskörning. en tank Det är jättekul! Jag kör med nightpanel på och utan radio och ac anläggningen helt avstängd. I 17tums däcken har jag fyllt upp till 2.9 bar. Själva körningen har varit lätt och förutseende så jag har rullat en lång bit inför rödljus, som ofta hinner bli gröna tills man kommer fram vilket har lett till få stopp under körningen.

Jag undrar om det är någon som har bra och gärna ovanliga tips för att göra körningen mer sparsam under själva körningen och så länge bilen är 100% original, och utan modifikationer på bilen..

Finns det några sätt att köra så den drar minimalt? Hur ska man förhålla sig till nerförsbackar och uppförsbacka på tex landsväg o motorväg? ska man tok gasa i nerförsbacken och låta bilen rulla av sig självt uppför? Är det det absolut snålaste man kan göra? Eller är det att köra uppför i typ 70 på högsta växeln och bara rulla i nerförsbacken? Ska man ha i växeln eller lägga i neutral medan man rullar nerför?

Det här med pulse and glide? kan jag göra det med en saab 9-3?

Finns det en grundprincip? Typ håll bilen alltid rullande och ha lång blick så man kan förutsäga stopp och eventuellt undvika det genom att rulla fram utan avkall på säkerhet?

Det är många frågor men jag är bara så intresserad av det här med eco driving just nu så därför man blir undrande, tack på förhand :)

Mvh :)
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det effektivaste på motorvägen är åka bakom en buss eller lastbil då kan förbrukningen gå ner 30-40% men det gäller att ligga på rätt avstånd med rätt fot.

BMW - Beroende Med Wilja
Ci
531
CiM
325ciM-04
Ja absolut!!

Sälj bilen och åk tåg, mer ECOlogical än så kan det inte bli :)

Dessutom slipper du att ha 100 förbannade medtrafikanter i en lång svans efter dig.
S.
32
S.D.BMW
523i-06 E60
He-he-he....
Prova med ECOlogical körning när alla ska hem efter jobbet.
Att lyckas med det kan du alltid göra mellan 01:00h-03:00h, när alla sover. :-)

Mvh S.D.BMW
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det där med att ligga bakom en buss eller lastbil vill jag minnas att Mythbusters testade i ett avsnitt - har för mig att det inte gav någon effekt överhuvudtaget och för att märka av någon skillnad i förbrukning behövde man ligga extremt nära framförvarande.

I medlut ska du ha växeln i och släppa gasen för att bilen ska dra så lite som möjligt. Jag brukar köra med farthållaren på eftersom det då blir jämnt och fint gaspådrag.

/Masten
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Min drar betydligt mindre trots blyfot ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Han kör med etanol, tar du hänsyn till det?

Marin
Bruksbil
Köp busskort :-)
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Masten: det gav effekt!
Länk
55mph control: 32mpg
100ft: 35.5mpg, 11% improvement
50ft: 38.5mpg, 20%
20ft: 40.5mpg, 27%
10ft: 44.5mpg, 39%
2ft: 41mpg, 29%

BMW - Beroende Med Wilja
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag tycker också det är ganska kul med "ecodriving"
Min bil är ganska belönade när det körsättet tillämpas.

Till att börja med så vrider jag alltid färdatorn så den ställer sig
i momentanförbrukning. Då har man direkt koll på vad bränslespridarna har för sig ;)
Sedan ser jag till att alltid ha växeln i när jag rullar nedför. Motorbromsar också ofta.
Se till att läsa av trafiken lååångt fram och anpassa körningen där efter. Utnyttja fysikens lagar till max.

Jag lägger också ur växeln och släpper kopplingen vid stopp och rödljus så kärran stänger av sig automatiskt. En bil dricker som en kamel på tomgång.
Med detta körsätt har jag kommit ner till 0,36 L/mil blandad körning då jag
fyllde upp och mätte hur mycket diesel jag fick i kontra körd sträcka.
Färdatoirn visade då 0,34 L/mil så den är ganska bra kalibrerad ;)

Lycka till!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Spännande tråd !

Jag har precis köpt en Peugeout 307 med 1,6 liters HDi motor som komplement till de övriga och jag kör nu mycket landsväg ca 10 mil om dagen så ECOdriving lär bli min nästa stora hobby. Just det där med snålkörning är en av de få saker som 7-serien är lite dålig på. :-)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Som kuriosa så kan nämnas att vissa av det här supersnåla modellerna kommer inte
till sin rätt förrän milverket på bilen passerat sisådär 1200 mil.
Min bil blev markant snålare när bilen passerat just 1200 mil.

Så har man köpt en fabriksny snålvarg så ska man tänka på det innan man
ger sig på rekordkörning med ECO-drive.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Körde med farthållaren inställd på 120 på motorvägen och åkte till/från Enköping idag. Kom ner till 1.02l/milen vilket med tanke på bilens komfort och storlek är riktigt bra :-)

Stora bilen alltså.

Annars är det en spännande tråd, och även om det är bra för plånboken blir det nog till slut lite tråkigt sätt att köra på.

Niklas

Fransosen
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Grabber: Får man sen ett stenskott när man ligger där bakom och jäser så är ju hela idén bortkastad. Jaga ören och betala kronor...

///BMW - Was sonst!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det beror på vad har man för bil men även om man kör en gammal bil inneber det inte att man vill ligga 3-6m(10-20 ft) bakom en lsatbil i 80-90kmh dock väldigt många ligger 10-15m bakom en lastbil på landsvägar!!!
I detta fall är det ingen eco utan stress-driving.

Eco driving är i sig inget konst men det gäller att tänka när o hur man kör o ha tid på sig - är man stressad så går det inte så bra ihop...
Länk

Har själv gått eco för x antal år sedan o det kan ge upp till 15% bränsle besparing i en personbil, en lastbil kan man få ner med 30% om man är duktig o har alla faktorer på sin sida dvs väder/vind, tid, fri rullande bromsar mm...
Kul med responsen verkligen :D Tack för Era tips,

Idag körde jag Linköping - Stockholm och fick en högre förbrukning - kan det vara regnovädret och att jag hade mer bråttom än när jag körde ner? Jag tror på lite både och :P Medvind och motvind kanske påverkar mycket också.. Läge att börja kolla in Smhi innan man ger sig ut på vägarna :D

Jag testade på nervägen att köra bakom två olika danska lastbilar men de började svaja i sidled efter tag, det jag tog det som ett tecken på att de kanske inte gillade att jag körde så nära bakom dem.. men det ger nog en besparing om man "lyckas hålla sig bakom dem ett tag :)

Är det värt att ta av sig skorna? är det olagligt? får man bättre pedalkänsla, precis som F1 förarna får med sina übertunna skor? :P

Tar motorn skada med ecodriving efter XXX mil på ngt sätt tror ni? bra att varva ur motorn ibland?

Finns det en generell "ekonomisk" fart, som är optimal på plan mark för alla bilar? Är det på högsta växeln lite över tomgångsvarvet då eller?

Godkväll,

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Vi håller på med ecodrive på jobbet och jag har efter mycket övande och experimenterande kommit fram till att att (med långtradare) frihjula ger bättre resultat än att låta växeln ligga i och jag kan rulla extremt långt beroende på hur vägen är kuperad. Att släppa gasen innan backen är slut och rulla över krönet och ner för backen på andra sidan, släppa gasen några hundra meter innan man har gjort det tidigare och använda motor/avgasbroms mer.
Allt går kanske inte att översätta till personbilar men i lastbilen så har jag gått från 4,45L/mil till 4,17L/mil

Ej att förglömma; Hastigheten. I lastbilen drog jag ner från 85 till 83. Det gör säkert inte lika stor skillnad med 2km/h i en personbil, men säg att man inte går över 90 i personbilen istället för 100, så ger det säkert en hel del där oxå.

I min bil så har jag på samma sträcka, med samma däck fast i olika hastighet mätt upp från 0,96 till 1,16. Farthållare på 100 och 110 och några omkörningar gent emot 90 konstant utan omkörningar. Ska man inte så långt så är tidsförlusten definitivt försumbar! :)

// Erik
Verdi
Optimal fart är väl olika för olika bilar beroende på luftmotstånd, utväxling, motorstyrka. En VW Caddys optimala hastighet är säkert lägre än för en Porsche 911 t ex.

Annars låter det jobbigt att få sånt här på hjärnan. Har själv en liten släng av det och ogillar när förbrukningen på färddatorn hoppar upp ett snäpp. Men det var roligare att jaga centilitrar med 320d än med den här. Om jag snålar och kommer ner i 0,70 l/mil så är det ju ändå inget speciellt. Däremot var det ju lite tufft att jag kunde åka till jobbet (8 mil enkel) på 0,44 l/mil trots 221hk. :=)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det kommer bli mer och mer snack om utsläpp och förbrukning på nya bilar
och mindre om hästkrafter och hastighetsrekord. Framtiden drar tydligt åt det hållet.
Det bästa är naturligtvis om man kan få båda två.
Extremt låga utsläpp och en motor med mycket vridmoment och styrka. dieselhybrid?

Undrar varför Prius och Insight kör med bensin istället för diesel?
Flirt med USA-marknaden?
Annars borde en Prius med dieselstödmotor vara optimalt förbrukningsmässigt.
Karl-Hilding
Att använda fartkontrollen ger ingen minskning av förbrukning.
Om du nu kan köra bil...........
För dig som inte kan det där med "lagom gas vid rätt tillfälle" så kanske du kör lite snålare med fartkontrollen inkopplad.

Har testat ett flertal ggr och kör betydligt snålare utan fartkontroll.
Med fartkontroll på 120 km. Färdsträcka Halmstad-Varberg. 0.82
Utan fartkontroll och 120 km. Halmstad-Varberg. 0.72
Anmärkning är att utan fartkontroll så pendlade man mellan 110-130.
Och ja på den sträckan är det 120 km.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Peugeot har precis släppt sin 3008 Hybrid med 200 hästar, modern dieselmotor och elmotor. Den skall dra 0,38 vilket säkert inte stämmer men ser man till övriga hybrider och vad de drar jämfört med utlovad förbrukning så kanske nya 3008 går att köra på 0,43 liter/mil. Helt ok för en mellanklassbil med 200 hästar. För egen del hade jag hellre haft 110 hästar och ännu lägre förbrukning.

Länk

Känns som att BMW är rejält på efterkälken när det gäller tråkiga men användbara mellanklassbilar som drar långt under halvlitern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.