|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bengt C: Jag började också fundera på om det inte är något fel på din bil, min M52 uppträder inte ens i närheten av så som du beskriver. En gång om året backar jag till exempel upp drygt 1.5ton ved längs en backe in i garaget, och det behövs inte hålla några 1200rpm för det utan det krävs mycket för att motorn skall dö. Koppling har det aldrig någonsin luktat efter dessa manöver för den delen, inte heller när båten skall i och ur havet. Den bilen har även haft dragkrok hela sitt liv och hos mig har den dragit mycket släp, än sitter original koppling på plats enligt den digra historik som finns till den bilen och denna känns fräsch och slirar inte i något läge. Jag upplever också att gasresponsen är direkt och lätt att portionera med en M52, kan det möjligtvis vara som så att ditt gasspjäll eller något kärvar? Men i övrigt håller jag med om att det kan vara svårt att köra mjukt och göra mjuka starter med en BMW om man inte är van vid dem. //Bjersér |
|
| Länk | |
|
Håller heller inte med. Med lite känsla så har jag inga problem att starta på 3an från tomgång. |
|
|
Majtii: Är du oerfaren bmw-förare? det var det jag frågade om i trådstarten. Andra verkar ha fått trådens innebörd om bakfoten, den handlar inte om hurivida det är något fel på någons bil eller körstil. |
|
| Kanske var det ett svar till tex BengtC. Tråden lämnade första inlägget redan från start. | |
| jag ttestade idag utan gas å köra iäg på ettan med min 523a e39a å de gick alldelles utmärkt inga problem alls | |
|
BMWs kopplingar är lite luriga - Teknikens värld beskrev kopplingen till E34 535 som "tung men spänstig". Klockren beskrivning tycker jag! Men som så mycket annat är detta något man vänjer sig vid. Ja - flertalet som lånat mina manuella BMWs har också upplevt kopplingen som lite svår. |
|
| BengtC: det låter som att det är något fel på din bil om den beter sig så, har inte åkt en enda bmw som inte utan problem klarar att backa i uppförsbacke utan att tokvarva eller dö :) | |
|
Håller med om BMW koppling är speciell men den är kanska lik mellan olika bilar. Jmf med volvo där koppling känns olika från bil till bil. Någon som minns fords huggande kopplingar på sierra ,granada de kändes slut redan när bilen var ny.Här pratar vi skumma kopplingar |
|
|
Ovana förare som prövar min bil (sambo, bror) kommer inte helt överens med kopplingen i min 540. Den vållar inga stora problem men de gillar den inte riktigt. Själv har jag avskytt kopplingen i alla andra manuella bilar jag kört, men inte i BMWn :) Och tur är väl det! |
|
| Jodå, tungkörd, tungmanövrerad osv har man ju fått höra ett antal gånger med de BMW:s man ägt. Nu är väl iofs en 540 "av sin natur" tung att manövrera, där har man varit med om ett antal tjuvstopp när man åkt bredvid. Själv brukar jag ge den en snabb gas & möter med kopplingen nånstans när varvet vänder ner. Ska man jämngasa den så får man hålla på ett tag innan man träffar vettigt varvtal. | |
| Det är nog inget fel på kopplingen utan motorn är sådan att man måste hålla gas från stillastående annars får man motorstopp, har 03 525 det var det första jag märkte att den är lätt att få motorstopp med och inte bara jag utan många andra. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
E39 tycker jag har hemsk koppling, de två vi haft har tagit högt upp, man måste verkligen möta med gasen för att det ska gå smärtfritt. Logiskt sätt borde en så stor stark maskin som sitter i e39 kunna driva iväg bilen mjukt och fint genom att man bara släppte upp kopplingen även vid låga tomgångsvarvtalet. 120D kopplingen helt underbar! Saab 9-5 liknande tendens som Bmw, fast kopplingen tar tidigare än på Bmw vilket jag tycker gör den mera lättkörd. Volvo brukar kallas svampkopplingar, svamp eller ej men tycker de fungerar bra, även en ovan förare kan studsa in och köra iväg ryckfritt. |
|
Tjuvstopp kan också bero på att tomgångsregleringen funkar dåligt, kärvande elektroniskt gasspjäll eller tomgångs spjäll på lite äldre maskiner. Annars får jag hålla med om att låda och koppling på vissa bmw känns skum, min 530 -01 kommer jag nog aldrig bli kompis med trots borttagen ventil. Kanske kan ett byte av lamell hjälpa? // Magnus |
|
Karl-Hilding |
Håller med ang skum koppling. Har kört många BMW sedan 1988 och då var det inga problem. Inte heller mellan E34-E36. Inte heller med E39 modell 96-00 men sedan............. Väldigt skum på E46 och E39 modell 01-03 |
|
Det där känner jag igen från min gamla 320i e46. Den hade inte gått mer än 4000 mil men kopplingen var tvär och huggande och väldigt svårdoserad i stadstrafik. Dessbättre hade jag inte det problemen med min 320 e36 och min tidigare 318 touring e36 hade skön koppling. (318 touringen var förövrigt den bästa och pålitligaste BMW jag haft trots 17.000 mil på mätaren.) Tyvärr kan jag inte säga detsamma om de andra bumsarna jag ägt, trots låga miltal. :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.