AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.394

Tycker ovana bmw-förare att era bilar är jobbiga med kopplingen?

Sida 1 av 2
Måste höra med er andra då jag har hört av flera av varandra oberoende att de tycker att bmws koppling är jobbig, dessa personer är ovana bmw-förare och har alltid problem med att starter och kopplingsarbetet, detta gäller såväl nya som äldre manuella bmw-bilar (i detta fallet 5-serie bilar, t ex e34,e39 och e60).

Ligger det något i detta? Vi hade t ex en köpare som köpte våran första e39a (denna inköpes ny av oss och såldes 2003), han hade mercedes c-klass tidigare och tyckte att kopplingen kändes lite jobbig till en början.

Jag vet att jag tyckte att kopplingen/dragläget var lite annorlunda för längesen när jag övningskörde, hade en volvo s60 i skolan och en e39a hemma...

Vad tycker ni andra? ni som har lånat ut era bilar/bett någon annan att köra? och även övningsköra?
no
87
noe1mxr
518iT E34 -96
VW Golf 1.6 Multi Fuel -08
Har bara kört äldre BMW och alltid tyckt stt kopplingen tar väldigt högt. Min e34 är inget undantag och jag undrar ibland själv om den börjar ta slut.
Min flickvän varvade den ganska rejält när hon försökte köra in på garageuppfarten ;)
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Jag håller med.. Alla äldre BMW jag kört har lite speciell koppling.
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag börjar bli mer och mer irriterade över att jag inte behärskar min 523 (E39) ens efter 5.000 mil. Tjuvstopp dagligen, framför allt när jag ska backa. Men det är inte kopplingen det är fel på. Största felet är att tomgångsvarvtalet är aldeles för lågt, ca 650 rpm. Andra felet är att motorn totalt saknar moment under ca 1000 rpm. Man måste trycka väldigt djupt på gasen för att få moment ur maskinen.

Och jag är helt på det klara med att det är bilen det är fel på, inte mig. Jag har kört bil och MC i ca 65.000 mil. Jag har aldrig behövt byta en kopplingslamell. Vidare har jag jobbat med utveckling av transmissioner för personbilar och det kan jag ju säga; Den funktion som min E39 uppvisar skulle vi på det företaget karakterisera som "osäljbar". Vi skulle aldrig släppa igen något som var så illa optimerat.

Jag har även haft en 730 (E32) med M30 motor en kortare tid. Jag har inget minne av att den var lika värdelös på denna punkt.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
När jag satte mig i min 320 (E30) så var kopplingen en av sakerna jag märkte direkt. Det var den skönaste kopplingskänsla jag hittils upplevt i en bil. Så nej, jag kan inte hålla med om det.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Länk

Så kan man göra. Det blir mycket bättre.

"BMW six appeal"
Bengt: Kört min e39 520 i snart 1000 mil och tycker inte att kopplingen ska beskrivas som illa optimerad!! Har du tex kört en renault och ärligt kan säga att deras koppling är bättre än bmw? Visst är e39 kopplingen lite knepigare än en standard svensson volvo men gillar man inte kopplingen kan man ta bort CDV, finns guide till det här på AP.
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag har tagit bort ventilen och det blev bättre, men inte bra.

Jag har haft ett fleratal 4-cylindriga SAABar som känt som vridmomentsmonster i förhållande till M52:an. Damen har för närvarande en 9000 (2.3 utan turbo) och varje gång jag kör den så häpnar jag över hur stark den är från start och hur lättfotad den är på vägen i förhållande till 523an.

Jag har även haft två stycken 3.0L sexor, en Peugeot (PRV) och en BMW (M30) och dessa har kännts mycket kraftfullare i motorn vid riktigt låga varv, speciellt Peggan. Fast det har varit 25% törstigare än M52an.
Kan hålla med om att saab 4:orna med turbo är riktiga vridmomentsmonster från låga varv, dock är det ju en totalt annorlunda bil än e39. Min känsla för e39:an är att det är bil menad för 130km/h på Autobahn med få växlingar/stopp/starter därav avsaknaden av vridmomentet vid väldig låga varv :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Kopplingarna på mina samtliga BMW har varit perfekta.
J-
534
J-A
325i T -08
Klart värt besväret att byta CDV.
Kopplingen blir inte perfekt men mer lätthanterlig i stadskörning.
Länk

qsacage jag pratar inte om bilar med sliten koppling nu, jag kan referera till helt nya bilar som ovana bmw-förare tycker är jobbiga i jämförelse med andra bilar, ser dessutom att du kör automat:P

Så vad är tipset man ska ge till folk som ska övningsköra? slita mer koppling?:P
Grundgas på ca 1200-1500 rpm är det som behövs oavsett bil, har du en ordentlig grundgas innan du höjer koppling är det inget som helst problem att få vagnen att börja rulla :)
Så nu har vi fått ordning på detta;) eleven fegade för mycket på gasen helt enkelt..., men det känns som att i andra bilar tillåts man att göra fel med kopplingen utan att få kärringstop men i bmw är det motorstopp som gäller direkt, den förlåter inte:P
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det går ju fint att puttra iväg utan att använda gasen alls. Har ni för klena bilar? ;)

///BMW - Was sonst!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Äldre BMW har jag aldrig upplevt något annorlunda med men jag håller med om att nyare BMW har en knepig koppling som det tar lite tid att lära sig.

Även om man vant sig vid sin bruksbil och sedan kör ett annat märke en dag tycker jag det kan vara ovant att återgå till BMW, det tar ett par växlingar innan det går helt jämnt igen, däremot brukar jag i princip aldrig råka ut för gubbstopp i en BMW gammal som ny på den punkten tycker jag dem är rätt förlåtande.

//Bjersér
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
Jag köpte en 523 e39 för en vecka sedan hade en. 518 e34 innan de de var som natt å dag tycker jag men nu efter en vecka får jag inga mer stopp

Det är inte hastigheten som dödar det är det plötsliga stoppet
Be
278
Bengt C
523i -96
Visst, 1200 rpm grundgas, så löser det sig. Problemen för M52 är då två:

1) Eftersom tomgångsvarvet är 650 rpm, och gaskaraktären är som den är, måste man trycka ner gasen väldigt långt för att få detta. Hur lätt är det när du ska backa och håller bilen på bromsen? Droppar varvtalet ner till 400 rpm (alltså precis under tomgång) så dör bilen. En bil där detta fungerar behöver ingen gas över huvud taget, inte ens i måttligt uppförslut. Du börjar med driv och bråkdelen av en sekund senare har du gasat och släppt kopplingen ännu mer och du har kommit iväg. En M52 har tvärdött, för den tål inte att du släpper kopplingen ännu mer. Att du gasat märks inte, eftersom du inte hunnit gasa tillräckligt djupt.

2) När du väl tryckt ner gasen sådär djupt som krävs, är det lätt att du fått 2000 rpm i stället för 1200. Motorn svarar ju väldigt bra med varvtal. Hur smart känns det att slira iväg på ett sådant idiotvarv? Faktum är att jag i vissa situationer, med lite lutning, taskig sikt o.s.v. lagt upp varvet högre än jag önskat, backat en liten bit och sedan luktar det faktiskt om kopplingen när man går ur bilen. Urk!

Några gånger har jag bogserat med bilen. Det är uthärdligt, eftersom man då aldrig backar. Men jag skulle ALDRIG komma på tanken att sätta krok på bilen och dra någonting över huvud taget. Tänk att backar mot släpets påskjutbromsen med den launchkaraktären! Det måste ju totalförstöra kopplingen på nolltid. Av samma skäl skulle jag inte heller köpa en M52 med krok. Vad kan den ha gått igenom?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag känner också igen fenomenet att vissa bilar är mer förlåtande. Körde ett 10-tal olika bilmodeller under min övningskörningsperiod och vissa var ju nästan svåra att få motorstopp med. Tänker specifikt på Saab 9-5 2.0t, ca -03. Nästan vad man än gjorde så startade den snyggt. Upplevde de BMW bilar jag körde som lite lurigare och mindre förlåtande jämfört med särskilt Saab.

Jag tror dessutom att tror ska undvika och se till sin egen situation nu, tråden handlar om ovana förare och man får försöka tänka tillbaka på tiden då man var ny med BMW.

ps. "Alla" bilar går väl att starta utan gas, men man kommer ju inte iväg först från rödljusen och retar endast upp övrig trafik i onödan.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bengt C, jag undrar om det kan vara något fel på din bil för jag har ägt en 323i-96 och känner inte alls igen mig. Min startteknik var identisk men den jag använder på andra bilar och det skapade inga problem, tokvarvande eller så.

D3mpa
520i - 2008
Fsktiskt aldrig tänkt på det men när jag nu läst denna tråden så är detta anledningen till att jag varvar för högt innan jag kommer iväg, tänkte på det när jag testade en 316d iof. men tänkte inte på att det berodde på nm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.