|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag ska testa det där med att stoppa fingrarna i öronen och samtidigt blunda, och detta medans jag "tror" att en motor tar skada av 2500mil gammal olja. Och under tiden jag "tror" mig veta vad en motor tycker om en olja med 2500mil i ryggen. Så kan jag tjuvkika på vad oljan "igentligen" har och säga om det. Motorn kan jag inte säga något om, mer än att den lämnat spår efter sig i oljan. Men jag tror att tillverkaren gärna hjälper dig med en ny motor alt en totalrenovering när den gammla är sliten slut och slapp. Man blir lite ödmjuk när man blir titulerad som "experten" Jag bugar och bockar för utmärkelsen. |
|
|
Och där var du tillbaka igen, tack för att du lämnade debatten i 1h49m! Så egentligen skriver du (igen) ingenting av värde, möjligen att du nu inte kan säga något om motorn (vilket ju det hela handlar om). Att du tror något vet vi nu. I allmänhet behövs ingen ny motor eller totalrenovering, facit finns nämligen redan. Tro det eller ej men de flesta följer BMWs rekommendationer (oops!?) och motorerna har inte rasat pga serviceintervallet! Mycket märkligt va? Du kanske borde höra av dig till BMW, de är nog tacksamma för din kunskap. Har inte sett någon ödmjukhet hittills men buga och bocka du, det roar iaf mig! |
|
|
Yes i´m back. En motor består av många rörliga delar. Dessa delar är gjorda av metall och är i behov av smörjning och kylning. En ny olja inehåller ingen metall. Men en gammal med många mil kommer tillbaka med metall,vattenkondens, frätande ämnen som bildas när olja och bensin blandas. Kontentan av detta är att oljan förlorat mycket av sina från början viktiga egenskaper. Allt har blivit sämre bärigheten,smörjförmåga och kylförmågan. 10.000kr frågan: vart ifrån kommer metallen?? oljan hälls i motorn utan spår av metall, sen tappas den ut många mil senare och nu finns spår här spår av metall???? Vart i helvete kommer det ifrån? Detta är omöjligt att undvika det är den bittra verkligheten. Vad man kan göra är att köra tätare oljebyten. Detta för att göra tillvaron lite skonsammare för motorns alla delar. Mer än så behöver man inte göra för att få motorn att må så bra det går. Men det är lika bra att ytterligare förtydliga att alla gör som man vill. Ligger det en varmt om hjärtat att ta hand om sina ögonstenar så kan man gott unna dom täta oljebyten. Jag står i ett läger och keiser i ett annat. Det är därför vi har en som varm o gemytlig diskussion. |
|
| Haha ganska bra sammanfattning! Den springande punkten är ju när det börjar bli reellt skadligt för motorn, det är snarare det som är 10.000kr-frågan (ett program som nog inte alla känner till numera :)). Hårdrar man det så har du ju metallmolekyler direkt då du hällt i oljan. Alltså handlar det om mängden, du anser att den är skadlig långt innan 2500mil och BMW (jag) att den klarar 2500mil (justeras ju beroende på hur du kör). Vem har rätt? Ja återigen, de flesta följer tillverkarens rekommendationer och vi har inte en epidemi av skurna motorer... Jag har inte ens hört talas om ett enda fall men något finns säkert. Sen kan man ju vara ännu mer på säkra sidan och byta oftare och det är, precis som du säger, upp till var och en. Det jag reagerade på hos ditt svar är att det är skadligt i det ena fallet, ett påstående utan belägg. Hade du istället svarat som i senaste inlägget så hade vi varit överens. Så överens som vi blir. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.