|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur ofta ska man göra service på en M3 E46? Håller på kolla på en som servats ca var 1000e mil. Känns lite kan jag tycka på en performance bil som denna. Gör man bara insp II en gång? bilen jag kollar på gjordes insp II vid 8000mil. Nu har den snart rullat 16000. Dags igen? Vad kostar en insp II om den nu behöver göras igen? Någon verkstad ni kan rekommendera i Stockholm, södermalm. Erfarenheter av BMW i Mörby? | |
|
Jag kör oljebyte vart 500e mil Att köra efter vad bmw rekomenderar tror jag är direkt skadligt för motorn.. Jag har sagt det förut. Jag har aldrig hört att en motor gått sönder av för täta oljebyten. Därimot har jag både sett och hört motsatsen. |
|
|
Är bilen servad var tusende mil så är den servad mer än normalt. M3 e46 har variabel service intervall beroende på körsätt/förbrukat bränsle/tid. Max intervall är hela 2500 mil. Insp 2 görs normalt mellan 7-8000 mil och nästa gång då runt 14-16000 mil. Kostar runt 10000 kr beroende på verkstad. MVH Peter |
|
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Var 1000mil är ju ett välservat exemplar. Ingen fara alls med det. Så mycket performance är det trots allt inte med en standard M3 E46. Inspektion borde ligga någonstans där peddan säger. // Jakob |
| Alltid kul när det kommer "experter" som dessutom vet mer än tillverkaren. Varför skulle BMW rekommendera 1000 mil om det är "direkt farligt" för motorn, faller på sin egen orimlighet!? | |
|
Alltid kul när det kommer någon "pajas" och tycker till också.. 1000mil är och men inte 2500mil enligt bmw <----- Läs först skriv sen. |
|
|
Edit : 1000 mil är ok.... När kommer edit funtion på forumet?? |
|
|
Så du vet vad som är bra och dåligt men inte tillverkaren?! Haha ja... Det är väl upp till var och en att välja om denne ska tro på "beyma" eller BMW, för de flesta är valet nog inte jättesvårt. Saknar förövrigt också editknapp... |
|
|
Precis. Vissa litar blint på vad tillverkaren har och säga. Medans vissa andra litar blint på vad en oljeanalys har och säga ;) Jag vet vem/vad jag litar på.. Jag brukar köra mellan 500-1000mil innan det är dax för ett byte. Har man kört lite hårdare med bilen så krymper bytes interallerna i takt med det. |
|
| 1 gång /år eller ca 1000 - 1500 mil | |
|
"Har man kört lite hårdare med bilen så krymper bytes interallerna i takt med det." Vilket de gör med BMWs system också. Misstänker att BMW haft några fler bilar i sitt urval när de bestämt serviceintervallen. Och lite mer erfarenhet... Ingen tvingar dig dock att följa rekommendationerna, det är din bil och du gör som du vill. Att däremot försöka påverka andra och få det att framstå som det är skadligt för motorn är ju bara trams. |
|
|
Tänk på att bmw även konkurrerar med andra tillverkade och måste således ha längre intervaller för annars skulle kunderna tycka det var jobbigt och dyrt. Alla tänker inte som oss utan tvärtom, tex serva bara var 3000 mil låter perfekt för dom då dom inte har lust att serva hela tiden. Det går helt enkelt åt fel håll. |
|
| Absolut samtidigt tjänar de mycket pengar på just reservdelar/service och ryktet med havererade motorer tror jag inte skulle gagna affärerna heller. Och som du säger så servar de flesta M3ägare enligt BMWs rekommendationer och det skulle isf innebära mängder av skurna motorer vid det här laget (bilen är ju inte direkt ny) vilket jag inte kan säga är fallet. Men det är klart, det är enkelt att påstå något. Jag fattar itne hur man vågar vänta 500 mil mellan bytena, max 300... | |
|
Dom verkar inte bry sig nämnvärt om ryktet ang frusen VV samt rost på många modeller i tidigt stadie. Snarare så att tjänstebilarna pumpas ut iaf , ingen som bryr sig om sådant längre känns det som eftersom alla byter bilar snabbare än kallingar och stirrar sig blinda på förbrukningen och missar helt värdetappet på en ny bil. Men 1000 mil mellan oljebyte är ju absolut ok! det är välservat. |
|
| Ja det är din bedömning, jag är tämligen övertygad om att BMW bryr sig om sitt rykte. Att de gör konstruktionsmissar är något som inträffar då och då. De har troligen ganska bra koll på hur många det drabbar och gör sen en bedömning för varje typ av fel. Rostskyddet på nämnda modell var ju tex undermåligt stundtals men där var de väldigt frikostiga (och knappast något som drabbar nybilsköparna). Sen är ju serviceintervall något de har med i beräkningarna från början och knappast något som missas. Att sen intervallen ökar beror ju bland annat på att utvecklingen även på detta område går framåt, så har det varit ända sen bilens begynnelse. | |
|
Att ha 2500 liter bränsle mellan servicarna är ekonomi för BMW eftersom det är fri service på nybilar. En fri service eller 2,5 fria servicar på 2500 liter bränsle är stora pengar att spara för en återförsäljare. Det tror jag är orsaken till de längre intervallerna. Om det vore direkt skadligt vid normal körning med 2500 l intervall skulle nog internet vara översvämmat med klagosånger över rasade motorer. Sen tror jag säkert motorer mår ännu bättre med tätare byten men vad som är tillräckligt bra är upp till var och en att avgöra, t ex bereonde på hur länge man tänkt äga bilen och hur långt bilen gått. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Iofs lite märkligt att andra bilmärken också anpassat sig till BMWs fria serviceavtal... Som sagt, utvecklingen går framåt! | |
|
Knappast så att fri service är så himla förmånligt som det låter. Visst bryr sig säkert bmw om sitt rykte men visst kan det drabba nybilsägarna men och andra sidan är det dom som äger bilen kortast tid också generellt. M |
|
| Den fria servicen har naturligtvis inget med serviceintervallen att göra. Fri service är bara ett begrepp, nybilsköparen får såklart betala för det i form av lite högre nybilspris. Finns inget som är gratis på riktigt... | |
|
Ja dom har uppenbarligen super koll på sina "missar" Det är därför e46an fick ärva samma fina bakvagn som sin föregångare e36. Dom visste mycket väl om att bakvagnen har kraftiga säkerhetsmissar. Men väljer att strunta i detta och sätter en ny modell med uppenbara brister i produktion. Olje debatten lämnar jag. Att vissa som har det tämligen glest mellan kottarna i granen väljer att lita blint på tillverkarens skitsnack får stå för denna. |
|
|
Ja hur många havererade bakvagnar på de knappt 3.3 miljoner producerade e46 är det? De har statistiken du har det inte. Allt de gör är definitivt inte bra men att få en samlad bild av situationen är ganska svårt för en utomstående. Men du vet säkert. Ett klokt val att lämna diskussionen. Fortsätt att tro du, det passar dig. Prova att samtidigt stoppa in fingrarna i öronen och blunda samtidigt så blir det än bättre. "Experten". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.