AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.971

Är Gr8 experience seriösa

Sida 1 av 2
De skulle ha körningar med ferrari & lambo skulle med en polare dit men där var ingen kollade lite på deras facebock sida och bilarna deras ferrari som man låter kunder köra med har körförbud är detta seriöst???

Hur kan man utätta sina kunder för detta ? Vad gäller om det skulle hända nått gäller försäkringen eller kräver dom den som kör på allt?

Verdi
Känns som att du har svarat på din egen fråga. :-)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag vet inte om just GR8 är seriösa, men bjuder på min upplevelse av "LiveIt":

Fick av en nära vän ett presentkort "porscheägare för en dag" när jag fyllde år. Blev både glad och rörd, men började undra när jag läste villkoren i dokumenten man fick:

* Självrisken per skada: sek 20.000:-. Denna summa skulle finnas på ett kreditkort som skulle deponeras hos LiteIt-uthyraren.

Eftersom jag nyligen hade fått min ruta spräck på E4:an av ett stenskott så ringde jag upp LiveIt och försökte få svar på A) vad som räknades som skada samt B) hur detta skulle regleras. Det var svårt och krångligt tyckte de jag talade med (2 personer). "Det brukar aldrig bli några problem" hette det.

Nu är jag en person som inte litar på tur och god vilja, speciellt inte när det gäller 5-siffriga belopp. Kul att få en punktering eller ett stenskott som kostar 20K! Jag ville då att min vän skulle få pengarna tillbaka, men se det gick inte eftersom det gått mer än 14 dagar sedan h*n köpt värdebeviset.

Däremot kunde man få hoppa tandemhopp med svettig instruktör, flyga ballong över pittoreskt industriområde eller paddla fors tillsammans med random personer för samma summa om man ville. Jag frågade om de hade någon aktivitet som inte krävde typ-A personlighet eller ADHD, men det var ganska tunnsått med det.

Då tänkte jag att jag säljer väl skiten på blocket till någon som gärna gamblar lite, men se det gick inte heller! Personligt var värdebeviset och det fick man inte sälja när det gällde bilar i vart fall.

Så nu sitter jag med ett par år gammat värdebevis som är totalt utan värde :-) Det var ett raffinerat sätt av LiveIt att lura min vän på, som givetvis inte läst igenom det finstilta och en riktig humörsänkare för mig. Ungefär som när någon på dagis räckte fram en näve godis till en för att sedan stoppa det i sin egen mun, fast värre.

Om det är någon spjuver här inne som ifrågasätter sanningshalten i detta så tar jag gärna en bild på det bifogade "Allmänna villkor" och skickar över via PM eller liknande.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
När vi ändå är lite OT.. Jag fick en "prova på" flygning från Upplevelsepresent förra året. Det är något jag varmt kan rekommendera - riktigt rolig upplevelse, och kostnaden var bara 895kr.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Profossen:

Fick/kunde du inte byta mot "Middag på stjärnkrog för två" (2295:-) Länk eller "Herrgårdsupplevelse (för två)" (2995:-) Länk eller någon av dessa?: Länk Länk Länk

Mvh
Pr
1.031
Profossen
Rob: Vi gör sådant ändå i familjen, jag förstår din tanke och uppskattar den, men då (förra året) var det rätt kärvt med egentid för oss vuxna pga småbarn och barnvaktsbekymmer.. Hade verkligen behövt vrida ur en boxter i terapeutiskt syfte också ;-)

Har i allafall mailat dem och upplyst dem om att boxen hamnar i väntrummet med en varningstext på, kommer bli intressant att se om någon svarar...
Verdi
Om ni ändå gör sånt hade väl de kunna få bekosta det en gång?
Seriösa på så sätt att de betalar skatt och andra avgifter/förmåner får vi hoppas men det bolaget har ingen kundservice alls (kort giltighet på presentkorten och väldigt dyra).

Rekommenderas ej.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Alla sådana här företag är väl som bäst lite halv-seriösa skulle jag vilja påstå.

Om de kör med avställda bilar eller bilar som är körförbud på är inget du som konsument behöver oroa dig för. Den som tillhandahåller en tjänst skall göra det på fackmässigt sätt. I detta fall innebär väl fackmässigt att bilen (utan att göra en juridisk analys) skall vara servad, väl underhållen, skattad och försäkrad på ett tillfredsställande sätt. Är den inte det och du krockar så är det upp till den som tillhandahåller tjänsten att slicka såren.

Den som säljer en sådan här tjänst har ju rätt att inrätta vilka villkor man vill - avtalsfrihet råder ju på området och köper du tjänsten så köper du också att du har accepterat villkoren. Det är liksom bara att köpa! :)

Har själv kört Ferrari med Gr8 Experience, och det gick bra, men det beror ju bara på att oturen inte var framme. Det stämmer att det var en hög självrisk, men jag minns inte hur hög den var. Vad jag minns så var den 9500.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja jag har fått ett LiveIt-presentkort på att köra Lambo/Ferrari inkl film iaf, 20k låter ju inte kul - men den chansen får jag ta, planen på att äga en egen Lambo är inte i lås än nämligen.. ;)

(Står mest o tvekar nu om det är värt trippen till Sthlm för att få välja mellan 458/LP560 eller om man ska stanna i Götet o nöja sig med 430 Spider/LP520..)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom du antagligen kommer få köra på allmän väg så kan du nog stanna i götet. Upp till 110 km/h lär det inte vara nån större skillnad...

-------
//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
Sant....och 430 låter bättre än 458 också!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Fick en omgång i Gr8 experience 430 Spider av min Sambo. Sjukt uppskattat av mig.

Själva tjänsten känns inte helt seriös och självrisken var på 12 000 har jag för mig. Man fick skriva på att man godkänner villkoren. Körning var på egen risk så att säga och körningen på 15min/10 km blev väldigt kort tidsmässigt. Men upplevelsen var storartad för mig som bilintresserad.

Tro dock inte att bilen kommer utstråla lyx, det är en F1/racing kittad 430 minimalt utrustad. Vid min körning en söndag var bilen dessutom mycket skitig inuti. "Instruktlren" var måttligt inspirerande och sa typ, "Har du kört automat? Ok det är likadant men du kan växla om du vill. Men det gör ingen." (rekommenderar att slänga i 2an å varva ur den, ojoj)

Men vad gör väl det när man har ett vilddjur i ryggen!
Visa användare
3.753
Sani
Haloi, nu har man kört Ferrari 458 i 12 minuter (via Liveit, i Sthlm).

Rekommenderar jag detta? Nä.

Fantastisk bil, frustrerande tråkig "upplevelse" tyvärr! De har minimerat alla risker för sig själva genom att man bara får fisköra bland all annan trafik på en rak motorväg, 5 minuter åt ena hållet o 5 tillbaka = 1500 kr....hmm.

Trots att man får fylla i en blankett där man tar på sig hela risken (självrisk 20k), var bisittaren mycket restriktiv och allmänt osympatisk för min lust att njuta av bilen. Hans avslutande kommentar "var du tvungen att köra rally sista biten också??" när vi svängde in på macken var bara för mycket - då hade jag tagit en 90-graders kurva i samma fart som med Q7:an + familj/packning en kvart tidigare.... :/
Dessutom fick jag ingen genomgång innan, manettinon var bortplockad, han hånade min körteknik med kommentarer som "alla tror de kör bäst" osv osv.

Kul att "ha kört" en italiensk best, men Liveit.se går bort för min del framledes iaf!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har testat LiveIt också. Jag fick en sympatisk bisittare förvisso men det var lika tråkigt. Rekommenderas absolut inte för den som är det minsta bilentuasiast. Däremot för den icke-intresserade som vill ha kört Lambo eller Ferrari nån gång i livet bara.

-------
//Lövet
Ba
3
BananApa
320i -01
Bäst att läsa det finstilta som sagt: Länk

"Billig bilupplevelse blev till tokdyr krasch
Det skulle bli så kul, för motsvarande 280 kronor fick 23 åringen ratta en Ferrari. Men det tog bara en kvart innan olyckan vara framme och nu kan den billiga åkturen bli en riktigt dyr mardröm.

Den 23-årige Sebastian Vogel hittade en fyndupplevelse via den schweiziska motsvarigheten till Groupon. Brittiska Daily Mail skriver att den unge mannen för några futtiga hundralappar skulle få sätta sig bakom ratten på en specialversion av Ferrari 360 Spider (Daily Mail skriver att det är en F1 Challenge Stradale – men oss veterligen finns den inte som Spider?!).

Men på vägarna utanför Bern hände det som inte fick ske, unge herr Vogel tappade kontrollen över bilen och krockade med en mötande bil. Turligt nog skadades ingen allvarligt, men det kan man inte säga om fordonen. Och så nu det riktigt tråkiga i kråksången. Sebastian Vogel hade sett till att upplevelsen var fullförsäkrad under färden, men i det finstilta står det att försäkringen förfaller om det är så att föraren kör över gällande hastighetsbegränsning.

Den schweiziska polisen utreder nu olyckan och ska gå igenom Ferrarins navigationssystem samt styrenhet för att avgöra exakt vilken hastighet bilen färdades i vid kollisionen. Och det lutar mot att den olycklige föraren inte riktigt hade koll (hmm) på skyltningen och således kommer att tvingas punga ut uppemot 2,8 miljoner i skadestånd för sin 15-minutersredsa, skriver Daily Mail."
Visa användare
789
johmei
335i E92
Fick ännu en GR8 experience och har nu kört båda deras bilar, Ferrari och lambo. Är ni sugna eller ska ge bort så ta ferrarin som är häftigare upplevelse i dessa konfigurationer, hårdare å mer ljudlig. Lambon är för lugn och tyst i motsats till mina förväntningar..

Jag tycker att det är kul att ha brassat Ferrari å lambo bara för att veta vad det handlar om lite. Jag må inte vara alls entusiast då men lägger mycket av min tid på bilen och bilar i övrigt. Klart att man hellre kört på bana men det får man ta egna bilen till eller betala lite mer. Jag brassa iaf ur dem lite, inga 200+ men härligt ljud och bra drag genom 3an..

Smaken är som baken och ta det lagom lugnt å var medveten om villkoren! Kanske inte sätta någon med nystart kort i bilen..
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Ferrari är dyr att krascha.
BMW Originalförsäkring och övriga kanske har liknande betänkligheter om man kraschar sin bil i olaglig hastighet.
Angående läsa av navigator och styrsystem, vet någon här om man kan man göra det själv, och i så fall, vilken utrustning behövs?
Jag har provat LiveIt's körupplevelse för några år sedan där man fick prova 8st olika bilar på varierande vägar och även ett flygfält. Vi körde då Bl.a 997 GT2, Gallardo, f430, Ferrari 599 mm. Min sammanfattning av upplevelsen var väldigt bra dessutom kändes arrangörerna både seriösa och mycket trevliga. Man fick dessutom behandla bilarna rätt hårt, bredställ och fullgas var inga problem. Dessutom var det fritt fram med att pilla på inställningarna på ratten.
Gruppen som kört dagen innan oss hade tydligen smällt en av f430 bilarna så hela fronten var mosad, 20 000kr för den lilla fadäsen i självrisk tycker jag låter som en relativt billig upplevelse i jämförelse.

Personligen kan jag tycka ditt resonemang är aningens överdrivet profossen, jag ställer mig mycket tveksam till att du får betala en så hög självrisk för ett stenskott dessutom är det omöjligt för arrangören att veta vem i gruppen som orsakat detta. Det finns även en risk att man blir påkörd vid ett övergångsställe men jag går över gatan ändå dagligen.
Pr
1.031
Profossen
Bunf: jag skulle få ta hem bilen ett dygn (Porsche), nattparkera den och hämta ut den/lämna i centrala Stockholm... Hade i princip räckt att någon nycklat bilen för att jag skulle få betala självrisken... Det var ingen som kunde säga vad som gällde mer än att det skulle bli dyrt...

Hade det varit gruppkörning på bana hade jag inte tvekat en sekund :)

Ok, Europcar har olika modeller av Porsche för uthyrning om du är intresserad. Självrisken har jag dessvärre ingen information kring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.