AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.500

Bilen skakar nya fälgar+däck

Sida 1 av 2
bo
171
bosson
730d -06
Hej, har nu monterat nya 20" på e38an efter att ha gjort en 4hjulsinställning men det vibrerar i hela bilen och ratten om man åker över 60 km/h. det försvinner ibland om man åker i 140 km/h.
Fälgarna och däcken köpte jag från bmautosport och det är 20" alpina replicorna med kumho ku31 245/40 fram och 275/35 bak.
dom var monterade och balanserade när jag fick dom. 3 av däcken har 60 gram vikter och 1 har 80 gram. Kan det vara så att det är snea fälgar? ovala däck? eller ska jag prova balansera om dom med en "riktig" balansermaskin som vissa skrivit här på forumet. Har 3,0 bar fram och 3,1 bak för tillfället.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har du kollat så du inte måste ha centreringsringar om hålet i fälgen kanske är för stort ..??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter spontant som det är otroligt mycket balansvikt på fälgarna - gör man rätt och däck/fälgar är ok, skall det inte behövas sådana mängder...

Har för mig att BMW anger MAX 50gr som tillåtet enligt deras mått.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bo
171
bosson
730d -06
Jag hade nå centrumringar i plast som jag fick med, en var lite tillknöcklad men gick ju på ändå. jag vet inte om det var i gram som vikterna angavs men det stog typ 10 Fe på dom och 5 Fe eller nå liknande, det stog inge Gram iaf
Kör bilen till en gummiverkstad som kan mäta "vägtrycket", max 10 kilo variation (orundhet!) får det vara. Du lär ha några hjul som har större variation än så. Hade själv liknande bekymmer om än bara lätta vibbar kring 90-100 ibland, men det berodde på en variation i vägtrycket på ca 25kg på det sämsta hjulet. Efter att man krängt om däcken relativt fälgen (samt givetvis balanserat på nytt) så blev det bra.

Låter för övrigt inte som om dina hjul är "nollbalanserade" utan som att man "lämnat 5 gram". 60 gram är mycket men inte ovanligt, på så stora fälgar/däck.
bo
171
bosson
730d -06
Okej, nu var det inte jag som monterade fälgarna utan det gjorde dom på gummiverkstaden som gjorde hjulinställningen men jag provade fälgarna för någon vecka sedan så dom passade och sen när jag skulle montera dit mina vinterfälgar igen så glömde jag ta av centrumringen så ja råkade klämma fast den men kom på direkt efter att den satt kvar på ett hjul så ja tog av den men då hade den fått sig en lite defekt om nu det kan spela roll. Men jag kan ju prova med en ny centrumring också. sen får jag åka till en gummiverkstad och beskriva mitt problem. dom är förövrigt 74,1 men ringarna gör väl dom 72,5 tror jag.
e3
16
e30320
BMW 320iM coupè -90
Angående vikterna så är 10 Fe 10 gramare och 5 Fe 5 gramare. Siffran/siffrorna står för hur mycket vikten väger.

5 gram känner man inte av dock.
bo
171
bosson
730d -06
Antar att det behövdes så mycket vikter eftersom det är replicor, men det ska ju fortfarande vara bra grejer från bmautosport va jag hört men klart det inte går att jämföra med t.ex bbs.
bo
171
bosson
730d -06
Mailade han jag köpte fälgarna av och han tyckte det lät som om jag hade monterat centrumringarna fel eller inte monterat dom alls, så det kan ju ha och göra med den där centrumringen som är lite skadad. kanske borde börja med att byta ut den.
Det kan vara fel på antingen framvagsinställngen eller det mest troliga,glapp eller för mjuka bussningar i tryckstagen( "casterstagen" )!
Hade själv en E38 som kom i självsvängningar med nybalanserade hjul !
Ett vanligt fel på både E38 och E34. Det finns hårdare bussningar att köpa på
Ebay har jag sett.Det är svårt att få fram glapp i stag/bussningar,men om man står bredvid när nån annan bromsar in bilen,och det ser ut som hjulet "stannar"
före bilen,så är bussningarna slut.
bo
171
bosson
730d -06
Nu när du säger det så kan det ju vara värt att kolla upp, för när jag kört med originalfälgarna dvs 16" me 65profil så har jag vid ett tillfälle när jag hade fulllastad bil och körde i ca 170 km/h så börjadd bilen svajja så jag fick lov att sakta ner. Kan ju vara samma bussningar bara att dom är kännsligare nu med andra fälgar och annat ET
bo
171
bosson
730d -06
Verkar inte vara nå fel på casterstagen. men imorn ska bilen in på besiktning så då kan man ju passa på att kolla om casterstagen är glappa. Köper nog 1 ny centrumring så att man kan ute sluta det felet iaf. Annars får jag väl prova att balansera om fälgarna. var brukar det kosta att balansera?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svårt att säga - de stora kedjorna tar rätt bra betalt.

Min lokala mek tar 50kr/hjul för balansering, men jag vet att andra häromkring tar 100kr/hjul, och i större städer kan det nog kosta det dubbla om man inte kollar priset ordentligt innan...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bo
171
bosson
730d -06
Okej men bara så jag har något humm. Kan ju försöka hitta någon som har en sån där maskin som mäter vägtrycket också. finns det olika bra kvalitet på centrumringar också? isåfall kanske jag borde byta alla 4?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Lite Sthlmspriser Däckteam begärde 1200 kr av mig för balansering Euromaster gjorde jobbet för 600 kr
bo
171
bosson
730d -06
Har förmodligen hittat felet. Var glapp i övre bärarmen höger bak Länk nummer 17. Så nu är den beställd och jag hoppas att skakningarna slutar när jag bytt den. Det måste ju vara orsaken, eftersom det gick att rubba på hjulet när jag hade den upphissad, konstigt att det inte syntes när ja besikta den i veckan.
bo
171
bosson
730d -06
Jaha då var bärarmen bytt men knappt någon förbättring. Vad borde jag prova nu? Boka in en ny balansering och slänga på andra centrumringar?
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
prova någon kompis fälgar för att utesluta att det är fel på bilen
bo
171
bosson
730d -06
Skulle kunna ta mina 18" från min
Andra bil å prova. Men ska åka till en gummiverkstad i veckan å se om det är oblans eller nå fel på däck eller fälgar
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
kolla även efter bulor på däckens insida, och när den rullar på balanseringsmaskinen så kan du ju lätt se minimala bulor etc.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ju ganska enkelt att kolla om slitbanan är rund eller om den har något radiellt kast, oavsett om det skulle bero på däcken, fälgarna eller bristfällig navcentrering. Lyft upp bilen och placera en fast referens på golvet. Något stadigt som ett städ eller annan tung detalj och skjut den nära slitbanan och snurra på hjulet. Kolla höger och vänster kant och i mitten. Med bra belysning ser man med blotta ögat lätt på tiondelsnivå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.