AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.254

M3 E46 eller 135 -08'a ?

Sida 1 av 2
Någon som ägt båda?

Jag går i köptankar på en M3 E46 och blev rekommenderad att köpa en 335 coupé istället. Har läst på lite och motorn som sitter i 335 och 135 har ju lovordats ordetligt. MEN jag vill ha en bil som inte bara har grym motor utan också skulle bli kul att köra bana mm med. Vill ha bra väghållning, bromsar mm alltså.

Någon som ägt/kört både 135'an och M3 E46 som kan ge lite pros n cons?

Jag tittar mer på 135an än 335an som alternativ till M3an mest för att den är lite snyggare, verkar sportigare och att det verkar GRYMT med en sån motor i en så liten och lätt bil.

Just nu håller är jag nära att slå till på en svensksåld med ordinarie låda. Blivit varnad för SMGII lådan. kommentarer på det?

Tack för alla tips hittils!

mvh, Dr.SL
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

SMG II är helt underbar..skulle aldrig köpa en manuell.
du lär märka att de finns 2 läger på AP..dom ena håller säger SMG o dom andra säger MAN.
vad har bilen gått,årsmodell,hur är den skött osv spelar oxå roll
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
SMG alla dagar i veckan..
En m3a utan smg är inget att ha. V-lådan är halva upplevelsen :)
Jag valde också mellan 335 och M3 e46, efter att ha provat båda så var valet ganska lätt med tanke på att jag kör en del bana. 335 är mer En GT vagn i mitt tycke. Avsaknad av riktig diffbroms är också ett minus för 135/335.
Angående SMG eller manuell så är det nog viktigare att hittar en välskött bil än vilken låda den har. Själv tog jag en med SMG och är väldigt nöjd med den. Alla som säger att den strular har svårt att ge konkreta exempel på folk som haft problem. Tror att det är klart överdrivet faktiskt.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

335:an är ju helt klart en modernare bil det är ju ganska självklart, men en M är ju en M och ska inte jämföras med en 'vanlig' BMW när det gäller körglädje. Tror inte att någon som kört en modern M-bil lite aktivare säger emot mig.

Jag valde M3 och hade gjort samma val igen eftersom jag prioriterar körglädje framför en lite modernare bil.

Lycka till med din nya bil oavsett val.

Mvh Jimmy
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Var själv skeptisk till SMG lådan tidigare men efter att man haft den skulle jag aldrig köpa en M3 utan SMG, som det skrevs tidigare är lådan halva upplevelsen :)

Finns många som påstår att de strular massor men kollar man runt lite på olika forum hittar man väldigt lite trådar som handlar om SMG problem.
Tror också att det är klart överdivet.
SMG2 låda är riktigt kul att ha :D
Vet en del bilar (flera av dem på rejsa.nu) som har haft problem med sina smg2 lådor... folket vill därimot inte riktigt berätta det för allmänheten... Men en UPPSKATTNING utav mig är att ca 30% av alla bilar med 12k på mätaren och smg2 har haft/kommer väldigt snart få strul med smg'n.

Det jobbiga när smg2 lådan strular är att då KOSTAR det. Räkna på 30k.

Så om du känner att du absolut inte vill ha en bil med kopplingspedal så köp en med smg2 låda, den är helt underbar! Men var även beredd på att det kan kosta.

Och till er som fortfarande påstår att jag inte har några belägg för mitt uttalande kan jag berätta att jag åkt och köpte en bil med smg2 låda på som pajjade redan efter 1 mil... 16k lettland import tänker ni... NEJ svensksåld 2 ägare 6000 mil....
Kostnad för reparation? Sista gången jag pratade med säljaren var det uppe i 30k och inte löst än... han bestämde sig då för att han inte hade råd att sälja bilen längre :)

Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Hade en svensksåld med 1600mil på mätaren vars SMGII låda pajade. Blev ny via försäkringen som tur var.
Sen hade jag en SMGII med 8000mil på mätaren, körde ca 1000mil utan problem. Även en del på bana.
Lådan är helt fantastisk. Skulle jag köpa e46 igen så skulle det bli med SMGII!
Jag kör också en del bana bla. med folk från rejsa.nu och jag känner inte till någon med SMG låda som har haft problem, min uppskattning är därmed att ca 0% har problem med denna låda.

Skämt och sido, det jag hittade på olika forum innan köp var att det fanns värme relaterade problem för vissa, "salmon relay " var det vanligaste som man bytte då, det finns tydligen även en bulletin från Bmw att detta relä ska bytas ut. En billig fix i sådana fall.

Till saken hör att även manuella lådor kan rasa och strula efter lite hårt brukande, har själv erfarenhet av just detta :)

Jag tror att var och en får dra sina egna slutsatser innan köp av en m3 e46, det finns nog ingen som sitter med alla fakta här och kan säga hur det egentligen ligger till.
//
117
//Mick3
M3 E92-08
Jag kan stå för att min SMGII strulat. och vad som menades med strula var "Salmon relay" som var problemet. lärde om lådan först på BMW blev inge bättre sen bytte de relät för 60 JA 60 KR. det var mitt DYRA problem, och kollade oljenivån i SMG, ;)

givetvis så kan det ju bli problem med SMGII men det kan bli problem med allt. så är man nervös över en sån sak skall man köpa annan bil!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Allt kan ju rackla. Nackdelen med den manuella lådan när den väl krånglar (synkringar oftast) är att det inte finns reservdelar att köpa. Det komplicerar saker en hel del!
Jag har inte kört någon SMGII men jag har läst mej till att segheten i SMGI är helt bortarbetat, så den biten är nog helt ok. Jag kan dock personligen inte tänka mej en bil utan kopplingspedal så för mej är valet självklart manuell.
Jag har heller inte kört någon E46 M3 och bara provkört en 335 men valet känns ändå ganska självklart med ovanstående användningsområde. M3 alla dar i veckan.
Är man däremot ute efter en vass gatmaskin skulle jag överväga en 335. Effektpotentialen är ju oerhört mycket större än i M3. Dock måste man byta diff och bromsar som minst. 135 faller lite mellan stolarna tycker jag rent spontant. Man skulle haft en av varje. Som vanligt... =)

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Hur faller 135an mellan stolarna?

Hur menar du att effektpotentialen är större än i M3? om man trimmar? Har ju läst att acceleration mellan de två motorerna är jämförbar. Eller att 35-motorn är snålare?

33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Inte för att göra detta till någon smg-tråd men min erfarenhet av smg är att de bara funkar tillfredsställande i stenhårt raceläge. Då är de blixtsnabba! Men i daglig normal körning tyckte jag den var oerhört seg mellan växlingarna. Detta gällde en M5 E60.
Det är en smaksak men för mig var den manuella lådan en självklarhet, distinkta och tighta fina lägen. Lådan är verkligen en guldklimp. Jag tycker att man känner sig instängd med smg lådan och gillar man att köra så är det manuellt som gäller, om ni frågar mig dvs.

Ang valet röstar jag på M3:an utan tvekan, man har ALLTID roligare i en M-bil. Tro mig :)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag menar att M3 är en kompetent banbil med mycket stor bruksfaktor medan 335 är en vass gatbil med GTkänsla. 135 är varken eller. Eller vass är den absolut, men mer hot-rod. Och varken 335 eller 135 lär trivas nåt vidare på bana utan vissa uppgraderingar.
Vad gäller trimpotential så är den alltid mycket större på en överladdad motor. M3an är rätt hårt trimmad från fabrik med över 100hk/liter. Visst går det att plocka ut 60-80hk till, men det kostar apa och påverkar både tillförlitlighet och bruksfaktor negativt. Motsvarande ökning på 335/135 fixar man på en halvmiss till bråkdelen av priset. Borde räcka med ett chip/ändrad programvara. 150-200 extra hk kan inte vara svårt att hitta utan att öppna motorn.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Jag har kört M3 med SMG och Comp pack, jag gillade upplevelsen. En rak sexa utan massa tjafs, vilket otroligt ljud och känsla i gasrespons. Det kändes riktigt bra!

Jag har inte kört 135/335 men jag är lite skeptisk till turbo generellt, i alla fall när man jämför med bmw´s M-motor i E46.

M3 är alltid M3 och en M-bil är alltid lite extra!

Köp en M3!
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Ang smg så tar jag det alla dagar i veckan. Men det är mer grejer som kan gå sönder, och det går sönder. Däremot vet jag att det är många bilar som blir feldiagnostiserade på BMW som gärna börjar byta delar och till slut står ägaren där med ny accurator, pump, akumulator och till slut växellåda. När felet från början tar 3 timmar att åtgärda och kostar 23kr (tjugotre kronor) i material.

Mellan m3 och 135. Har haft m3 och hade gärna testat 135. Men man ska nog vara beredd på att det är en vanlig bil, inte "m" (tex som nämnts har den ingen diffbroms)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
En rak 6a med 343hk utan turbo, ger så klart en väldigt trevlig motorkaraktär.. Lägg sen till diffbroms och lite andra "M-grejer", så borgar det för en trevlig körmaskin.
Men, 135/335 med N54 motorn är extremt trimvänlig. Lägg 15-20.000kr så har du närmare 450 driftsäkra hk.. DET är respekt!!

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag stod i ett liknande val under vintern, men valde mellan M3 E46 och 130iM E87,
135 går bort för mej då jag inte vill ha turbo. Vad jag valde syns till vänster :)

Nog för att jag gillar råa bilar, men jag funderade vad jag kommer använda bilen till mest, och för min del är det helt klart roligare (och inte sällan) lite längre väg till och från jobbet, sedan blir det säkert nån bankörning/konbana också... men med småbarn och hus å allt som det innebär får man vara glad om man hinner med en omväg på krokiga småvägar på väg hem från jobbet.

Är du mer inriktad på bankörning och en mindre "allsidig" bil väl M3 E46.
men om du är beredd att kompromissa, väl 130 inte 135... Turbo, det sitter ju i Audis :)

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.