|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har en E36 325 som jag byggt turbo på. Har fungerat perfekt fram tills dess att jag hade allting monterat och klart på bilen. Nu startar den helt enkelt inte. Symptomen är alltså följande; Jag vrider nyckeln till läget innan starten. Pumpen går inte igång. Jag vrider över nyckeln så den går på starten, men får ingen gnista. Jag har byglat pumpen, och då startar den. Jag har bytt vevaxelgivare. Jag har bytt kamaxelgivare. Jag har bytt styrbox till en exakt likadan. Jag har skrapat ur kontaktdosan vid säkringsboxen för att utesluta att det glappar där i. Jag har mätt fram till boxen. Den har 12V när bilen är avstängd, och får 12V på Pin 51 när jag vrider över tändningen till läge 2. Vad i helsike är det som är fel? :S | |
| Menade Pin 54 inte 51. | |
|
pumpen ska bara gå när du kör den på starten. sen går den om bilen startar. så felsök tänd delen. kolla å alla jordkablar sitter som dom ska. ska sitta några på motorn till tändspolarna om jag inte är helt fel ute. och forsätt sedan bakåt. tändsteg osv.. |
|
|
Hejsan. Tack för ditt svar. I min 320 e36 så går pumpen när man vrider tändningen till läge 2. Ang jordningen så borde väl inte jordkablarna behövas för spolarna? Har aldrig haft det på denna motorn iaf, och den har alltid startat innan. |
|
|
Har du eftermonterat larm på bilen? /Scnitzermann |
|
|
Bra fråga faktiskt. Vet inte ifall det är eftermonterat. Jag har en dosa till centrallåset som jag kan öppna o stänga bilen med. Hur vet man ifall det är eftermonterat? :D |
|
|
Kan ju säga också att jag bytt huvudrelä och bränslepumpsrelä. Ingen skillnad... |
|
|
Om det är en lös dosa är det eftermonterat, originallarmets knappar sitter i nyckeln. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej. Så det bästa är att klippa bort allt som har med den och göra eller? |
|
|
Det vågar jag inte uttala mig om, men förmodligen ligger det en startspärr inkopplad och då måste du ju återställa "originalkopplingen" så som det var kopplat från fabriken, annars startar bilen aldrig... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så jäkla skumt att startspärren hoppat i. Iofs så har ju bilen stått utan batteri ett bra tag. Men får väl lilla lite på det :) |
|
|
Är nu nere i garaget. Har kopplat ut allt som har med larmet o göra. Men ingen skillnad. Har dragit ut huvudkontakten till boxen. Klippt två kablar som gick till en ganska tjock röd grön randig med gula prickar på. Sedan gick det en kabel till en mellantjock lila vit randig. På boxen står det; HPA 1.5. Central door locking unit. Från meta systems. |
|
|
Sitter ju en liten larmdosa som blinkar i framrutan när larmet är på. Blinkar den och jag försöker starta bilen händer inte ett skit. Då går inte startmotorn. Blinkar den inte så går starten, men bilen startar inte. |
|
|
Att klippa kablar på måfå i elsystemet utan att ha ett kopplingsschema känns rätt "vågat"...risken är stor att du orsakar mer problem än du löser! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Var inte riktigt på måfå. Den röd gröna var den som gav ström till META boxen. Och den lila vita var öppning och stängning av låset. Sedan var det draget en blå svart och en blå kabel som gick från boxen i handskfacket, till ratten och in bakom den högtalaren där nere. Så vet inte vad den var till för. Men eftersom jag kopplade ur boxen helt så borde den ju inte ha någon betydelse. Om det nu inte är så dumt att de kablarna är skarvade på något relä, som gör att boxen måste klicka till för att den ska skicka styrspänning ut på denna. Får forska lite mer i var de två kablarna går till. Allting sitter ju som original nu. Meta boxen är ju bara inskarvad på kablarna. Och det var bara Meta-boxens kablar jag klippte. |
|
|
Det finns ingen chans att det är vevaxelgivaren iaf? Mätt mellan de tre stiften, och mellan det mittersta och det högra/vänstra (vilken sida man nu håller det på :D) så har jag 527 ohm när veven är still. Någon som kan säga ifall detta stämmer? |
|
|
Lite om larmet. Normalt sett så "bryter" man kretsen till tändning, bränslepump och startmotor när man monterar larm. Larmboxen kopplar ihop dessa slingor när larmet är i öppet läge. Om du nu klippt av kablar utan att du vet exakt var det kommer ifrån eller har för funktion så kan det vara så att du fortfarande har dessa slingor öppna. Bilen startar inte utan att de är anslutna igen. Vad du bör göra är att kontrollera kabel från larmbox till tändning, från tänding till larm. Fortsätt på samma sätt att kontrollera det även om det finns till bränslepump och startmotor. Om du nu inte vill ha larmet kvar så kopplar du ihop dessa "slingor" som det var innan larmet monterades. /Scnitzermann |
|
|
Tack för ditt svar. Kul o se att man får hjälp här iaf =) Länk Där är en (dålig) bild på hur allting är kopplat. Två röda kablar är inskarvade till en röd-grön gul-prickig kabel. Antar att denna är boxens +12 V matning då larmet inte startar ifall man drar ur den kontakten. Batteriet i min multimeter tog slut, så kunde inte mäta upp. En vit-röd kabel och en lila-blå går in i den gula kontakten. Vet inte till vilka stift dessa sitter. Ifall de är inskarvade på någon kabel. Eller ifall de sitter på egna stift. Men hur som helst så har jag fått för mig att den boxen som dessa kablar går till har med el-hissarna och göra? Borde ju ha hand om betydligt mer med tanke på dess storlek. Någon som har koll på det? =) |
|
|
Är det EWS boxen? Trodde inte min nyckel hade kodning. Så kan det vara så att styrboxen har tappat synkningen med koderna mellan antennringen-ews boxen och DME boxen? |
|
|
Men blir inte riktigt klok på detta. Googlar man lite på detta så låter det till 100% att det är startspärren som gått i. Jag fick bara med en nyckel till bilen när jag köpte den Och i denna nyckel sitter det ingen elektronik. Så ska ner och kolla ifall där sitter en antennring. Om det nu gör det... Är då enda chansen att få igång bilen genom att köpa en ny nyckel? Har ju åkt med bilen i ett år med denna nyckeln och aldrig varit problem :s |
|
|
Okej. Nu vet jag verkligen inte vad jag ska göra. Bilen har ingen EWS vad jag kan se. Nyckeln har inget chip. Det sitter ingen antennring på tändningslåset. Då bilen är en sen 94a, så hade min väl "turen" att inte bli utrustad med detta ;) Felsöker jag med carsoft programvaran så säger den följande; Länk Världens sämsta bild, men tryck på den så ser man lite bättre. Alltså väldigt mycket att moduler inte svarar. Men har lite dålig koll på vad allt är, så man har väl garanterat inte all utrustning. Tändningslåset ser ut såhär; Länk Alltså ingen antennring. Länk Denna bilden blev liten av någon anledning. Men den är över reläerna som är nere i vänstra hörnet under ratten. Vad styr dessa? Länk Vad styr detta reläet? Bakom handskfacket. Länk Ett relä vid sidan om ABS-boxen. vad har den för funktion? Hjälp! :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.