|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Ska försöka ge mig på att byta vattenpumpp på M60. Den stora vänstergängade muttern till fläkten, hur får jag loss den? Går ju bara runt och finns inget att ha som mothåll.. Behöver man demontera insuget för att komma åt pumpen? Även remmen är ju kass, gick av då pumpen skar, hur fungerar remspännaren? Bästa sättet att få loss rören ur pumpen utan att de lossar på motorns baksida? Några andra tips? |
|
Hej! d.fagersten otur med bilen tråkigt=( Det finns en sida som behandlar vattenpumps byte på en V12:a men man ser vad han gör med fläkten i alla fall om det är samma typ.jag kan ej länka så du får söka på.... Johan&Sean`s E32 page Bara Min Wagn! |
|
|
Hej Fagersten Jag bytte nyligen min vattenpump på e38:an (730, årsmodell 95) i förebyggande syfte. För att ta bort fläktbladen behöver du, förutom en 32 mm ringnyckel, även ett "mothåll". Du känner säkert till nätsidan e38.org?! Kika in på den sidan och scrolla ner till Engine&drivetrain, där hittar du en hel del mekhjälp kring vattenpumpsbyte. Det var för övrigt inte särskilt svårt att byta vattenpump tycker jag, kräver dock en del tid och tålamod. |
|
|
Se länken nedan...lite info kring "mothållet" som behövs för att lossa fläktbladen. Länken är hämtad ifrån e38.org. Länk |
|
| För att lossa den felgängade muttern till fläkten brukar jag sätta 32ans ringnyckel rak upp och ge på den en jävla smäll tills den lossnar, den sitter bara med ''friktionen mot stoppet'' så har den väl släppt så är det bara att lossa sen, har även hittat på en metod att montera tillbaks fläkten dock kräver det att man är två... håll fläkten på plats emot gängorna och be din högra hand att ''dutta'' på startläget så motorn går runt kanske ett par gånger så är du i hamn sen och jag skulle vilja påstå att det är helt ofarligt om motorn såkar gå igång då fläkten inte snurrar med sålänge du håller i den så finns där inget att skada sig på! | |
|
Kolla om det här är till hjälp...brukar själv använda TISén när jag skruvar Länk Lycka till med fin bilen! Alles unter 6 Zylinder ist Asozial Mvh Jocke W BMW CS #01430 |
|
| Jag brukar ta en större blocknyckel, typ 30mm och bänder emellan remhjulen så de är stilla, sen sätter jag dit 32mm nyckeln och slår på den med en träbit då brukar de lossna. Annars finns det specialverktyg till ändamålet. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Underbart, men specialverktyget med de lilla hålet vad är det man sätter det emot? Mitt remhjul påverkar inte alls fläkten som sitter på en axel som går genom remhjulet eller hur man ska säga, så klämma med en stor nyckel kan väl inte fungera? |
|
Jag brukar ta 32 nyckel samt en gummiklubba och sedan en vanlig skruvmejsel som jag för in under en av M6 skruvarna som häller remmskivan och använder den som mothåll. Sedan är det bara att klappa till hårt med gummiklubban. Man kan få försöka ett par gånger innan den lossar, men det har alltid fungerat. "pirelli86" förstår inte vitsen med att använda starten när det bara är att lägga emot fläkten och gänga dit den igen. tar någon minut bara. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Men på min bil gör remskivan inget mothåll för fläkten alls. Kanske något som haveraret därav..? |
|
Fagersten, se länken: Länk Så ser det ut på min e38 730 med treliters-åttan beträffande fläktens fäste i remskivan. Ska vara konstruerat på samma sätt i din bil. Nr 4 på bilden är alltså remskivan, den sitter i sin tur fäst med 4 bultar i vattenpumpen. Trä mothållets hål över en av dessa 4 bultar och ta sedan ringnyckeln (32 mm) och vrid den stora 32 mm-muttern (som sitter mellan remskivan och fläktbladen) motsols. Muttern bör lossna ganska lätt. |
|
|
...fel av mig, vrid MEDSOLS när du lossar fläkten : ) Motsols när du skurvar tillbaka den. |
|
|
Jag spänner alltid fläktkopplngen för hand, man kan spänna till lite löst med en 32 mm nyckel också tills det börjar slira på remmarna, om man vill vara extra säker:) I och med att den är vänster gängad så spänns den av sig själv när man man varvar upp motorn första gången. Aldrig haft några problem när jag gjort så! (Lossa görs med hammare och 32 nyckel som flera andra skrivit) Mvh. Richard |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Konstruktionen är säkerligen samma men jag kan med bara lätt handkraft vrida remskiva/fläkt hur jag vill oberoende av varandra.. känns som något gått ordentligt sönder?? |
|
Ja, någonting bör ha gått ordentligt sönder här. Tittade precis på min gamla, dock hela, vattenpump och den stora 32 mm muttern som du försöker få lös (och som fläktbladen är fäst vid) sitter ju fastskruvad i ena, synliga änden av vattenpumpens genomgående axel. I andra ändan, bakom vattenpumpens hölje sitter impellern som pumpar runt kylarvätskan. Remskivan fästs med sina fyra bultar i samma genomående axel och vad jag kan se så är denna axel gjutet i ett stycke (fast jag kan ha fel här). Kan denna genomgående axel helt enkelt gått av? Om så är fallet kanske du kan komma åt att såga av axeln? Visserligen tricksigt men borde gå tycker jag. Eller kanske lossa pumpen med fläktbladen fastsatta och därefter lossa fläktbladen. Med pumpen lös kommer du säker på någon lösning att ta lös fläktbladen utan att skada dem eller dess fäste. |
|
| Det går att ta av hela vattenpumpen med fläkt,lite knixigt men det går.Nån klåpare hade spänt muttern så den var omöjlig att slå av,så jag monterade bort hela paketet. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Behöver man ta bort kylaren eller åtminståne kåpan runt kylaren? som täcker fläkten typ.. |
| Ja,det underlättar en del om du tar bort kåpan först. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Fick ner skiten idag, snacka om att den nedersta skruven som håller pumpen är jävulsk placerad den tog säkert 2 timmar att lossa. När jag återmonterar ska jag köpa en billig ringnyckel med spärr och kapa av till liten smidig längd :) Spelar det någon roll vilken glykol man kör på? Kan man köra på exvis biltemas? |
|
Härligt att pumpen är lös, visst känner man sig ganska nöjd och glad?! : ) Nedre bulten var jobbig när jag lossade min pump. Såg dock ett tips på e38.org om att manskulle lossa den stora remskivan (vbrationsdämparen)som sitter nedanför vattenpumpen. Jag lossade den, 8 mindre bultar som sitter i en ring, och med den stora remskivan bortmonterad var det mycket enkelt (nåja) att sätta fast den nya vattenpumpen. Den nedre, jävliga bulten till vattenpumpen blev mycket lättåtkomlig med ovan nämnda remskiva bortmonterad. Jag köpte glykol hos BMW, 99 kr för 1,5 liter koncentrerad glykol. Är själv inte kunnig om vad som är bra och dålig glykol så jag köpte hos BMW bara för att vara på den säkra sidan. |
|
|
Glykol är glykol, dvs 1,2 etandiol eller "etylenglykol" med antikorrosiva tillsatser och ett färgmedel som ger den en stark färg så att man inte ska råka dricka den (glykol är klart som vatten annars). Finns en annan propanbaserad glykol, men den tror jag inte förekommer i några bilar. Att säga att BMW har bättre glykol än Biltema, är som att säga att Shell har en annan bensin än Statoil - same same. Färgen har inte heller någon betydelse. Rätta mig om jag har fel, men det tror jag inte att jag har. :) Viktigast att tänka på är blandningen. Ren glykol fryser redan vid ca -10. Det är blandningen 50/50 med vatten som sänker fryspunkten till -40. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.