|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Alltså jag blir inte nå klokare... Vad är det egentligen man ska skaffa om man vill kunna göra precis allt som Bmw kan? Alltså justera nivåreglering, läsa felkoder, ställa om larmblink och övriga ljusfunktioner osv? Om jag nån gång i framtiden ska sänka bilen fram så vill jag ha grejjer för att sänka den bak också. Lika bra att skaffa allt på en gång :) | |
| Programmen som Hassur länkade till verkar ju kunna grejja mycket mer med ljusmodulen än vad övriga program kan. Dock verkar ju det progget vara rätt dyrt med tanke på dom få funktioner det ger? Jag vill ju gärna ha ett progg som täcker upp allt jag vill kunna göra. | |
| Ingen som har någon idé vilket progg som anses mest "heltäckande" ? Dom Hassur länkade till verkar ju innehålla sånt som andra progg inte har? | |
|
Det Hassur länkade till är inte ett program utan en liten datormodul som man installerar i höger fotutrymme i närheten av befintlig ljusmodul. Den programmerar man sedan med datorn och kan då få (beroende på vilken version av lådan man köper) en hel drös olika "ljuseffekter" vid lås/upplås ( Länk ), kurvljus, tre automatiska blink på växelspaken, backljusen tänds som belysning när man öppnar bakluckan etc. För programmering av bilen är det absolut enklast med DIS/GT1 vilket är BMWs eget program och inget som man som privatperson inte får köpa även om det både säljs färdiga datorer med det installerat (ebay) och det finns att ladda ner, då givetvis som _olaglig piratkopia_ (EasyDIS V44 var det nån som sa att man kan googla på), så tipset är helt klart att känna en mekaniker på BMW så att man kan ta med bullar dit på kvällstid. :) För att prata med bilen behöver man ett "INPA-interface" Länk . INPA/Ediabas är också en BMW-programvara där man kan läsa felkoder och läsa av realtidsvärden på givare etc (extremt användbart!) men det är mer "naket" och inte så användarvänligt som DIS som har inbyggt elschema, steg-för-steg-instrukt mm. INPA-interface fungerar även med DIS/GT1. Jag har bara sett dessa original-BMW-program in action och vet inget om eftermarknadsprogram (BMW-scanner, Carsoft mm). Jag uppmuntrar inte till piratkopiering och det är ingen ide att skicka PM till mig om sånt, men nu vet du kanske lite mer iaf! |
|
|
Kan vi förenkla det lite? :) Interfacet man köper är egentligen bara en lite modul som gör att bilen kan kommunicera med en dator? Ett gränssnitt som gör att datorn och bilen förstår varandra med andra ord? Vad som sen går att göra med bilen är upp till programvaran man väljer? Interfacet du länkade till funkar alltså med all programvara som bygger på Ediabas och där ingår t.ex DIS/GT1? BMW-Scanner är ett annat gränssnitt utformat för att bilen ska kunna kommunicera med enbart programvaran som följer med? Bygger alltså inte på Ediabas? Är jag helt ute och cyklar? Datorer i sig är väldigt enkelt. Skulle aldrig behöva lämna in en dator vad som än händer med den, men den här biten med bilar, är helt ny för mig. Gällande piratkopiering så uppmuntrar nog ingen till att köra för fort heller, dom flesta gör det ändå, när dom känner för det :) |
|
| För övrigt vore nog en sån där ljusmodul ganska kul också. Man kan göra bilen lite mer individuell. Ska inhandla en sån nån gång när utgiftskontot har en liten lucka :) | |
|
Helt riktigt! Jag är också lite småsugen på en sån där ljusmodul. |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Någon nära Malmö som kan aktivera blink vid upplåsning samt autolås efter 2 min åt mig med en BMW scanner? På Theanders vill de ha 750 SEK för jobbet (1/2 h) vilket är dyrare än själva scannern. |
|
Detta kan man göra allt med, billigt är det också. Har beställt ett kit därifrån till en polare och han har sänkt sin E39 med hjälp av detta. Länk |
|
|
Jag har ett OBD1-interface som fungerar med Carsoft 6.5. Kan jag använda det tillsammans med någon lämplig mjukvara för att programmera till exempel blinkningar vid låsning? ___ Min bil: Länk |
|
| Fan den där verkar ju perfekt alpinabiturbo! Jag som beställde den där scannern nu... Det var ju dumt | |
| Noel: Jepp man får med programvara med detaljerad steg för steg guide hur man installerar också. | |
|
Nu har jag fått hem min BMW scanner 1.4.0 jag installerade det och krånglade lite med drivrutiner och fick till slut igång det. Ville inte funka så bra med windows 7. Men det går bara att läsa av motorkoder. Inga andra koder går att läsa.. Såg någon som hade samma problem och behövde löda. Länk Jag öppnade min och såg att det redan var lött där men det fattades lödning på motsatt sida så jag lödde ihop dem. Testade igen och det blev samma resultat. Någon annan som kör med samma scanner? |
|
| Noel: Har du fått ordning på det? Jag har avvaktat lite med att beställa då jag inte orkar köpa något som inte fungerar... | |
| Går fint på min med never locking software Länk | |
|
Då har man äntligen beställt grejer. Jag är ju den som hatar rackel så jag har beställt lite olika. Ska prova alla och själv bedöma vad jag tycker är bäst. Sen säljer jag resten. Så om nån är ute efter sånna grejer så finns det en del till salu inom några veckor. BMW USB Diagnostics USB Interface Cable (BMW OBDII USB Interface Cable Comes with INPA , EDIABAS , DIS / GT1 (v57) , SSS / PROGMAN (v32) , NCS EXPERT , NAVCODER + Much more BMW Scanner Car Diagnostic Tool (Version 1.4.0) Package Includes: USB Cable + CD K+CAN OBD-II to USB Car Diagnostic Cable for BMW Software CD included Diagnostic USB Interface Cable for BMW Comes with software CD Så snart blir det att prova sig fram och avgöra vad jag själv tycker verkar fungera bäst. Kanske kommer exakt samma programvara med flera av kablarna. Men det skiter jag i. Orkar inte vänta 10 dagar på något och sen måsta vänta 10 till för att det inte fungerar :) |
|
| Jag fick det aldrig att fungera. Jag kan endast läsa motorkoder. Har inte orkat lägga ner så mycket mer tid på det iofs. | |
| Okej. Jag ska ju prova BMW-scannern också, så vi får se hur den funkar för mig. | |
|
Finns det någon trevlig Bmw entusiast i Östergötland som skulle kunna läggs in ett par blink åt mig mot lite ersättning? Jag är verkligen inte hemma på de där med datorer och grejer. |
|
| Johan_e39, fick du någon ordning på grejerna? En uppdatering skulle uppskattas! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.