AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
9.370

missnöjd återigen med e65 bmw 745 någon mer?

Sida 2 av 3
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
vad är det för problem att ratten går upp varje gång du ska gå ur bilen eller tar ur nyckeln
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
bara en irriterande grej men jag har stängt av den nu via bmw data dom tog 500kr för det suck!
saken var att varje gång jag kliver ut så tar jag tag i ratten och ja typ trycker mig ur lite och det gjorde då att motorn till ratten fick jobba som attan med motstånd varje gång och det vore ju trist om elmotorn el nåt gick sönder!

jag hade tydligen den nyaste programvaran och ang telefonen så sa dom att även om batterierna är fel el helt borta i den trådlösa luren så skall det inte stå "sätt i sim" då man sätter i ett sim kort det skall gå att få täckning och ringa via i driven!

In
355
Inot
745iA -02
Om jag stänger av tändningen så går ratten ner/in, Då jag satt handen på dörren och öppnat den för att kliva ur så har ratten stannat.

Hur sakta går din ratt ner/in, eller springer du ur bilen? :)

Jag ser liksom inte problemet, det är ju inte så att det är en budbil och man kliver i/ur bilen 100gånger per dag
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag förstår m5tomten, även jag tycker att det är lite onödigt att den åker upp och ner varje gång. Även jag vill ta tag i ratten när jag går ur men drar mig för det nu.

Inot, du kanske är en sån som står vid kassan i matbutiken och pillar in växeln sakta och metodiskt och blockerar hela kön? :) Även jag lyckas nämligen öppna dörren med marginal innan ratten gått ner.
In
355
Inot
745iA -02
Japmax:
Den dan jag har så bråttom ur min bil att jag upplever det som ett problem med att det tar under 2.2 sekunder för ratten att gå ner, jepp jag har tagit tid ;), ja då skall jag förmodligen åka taxi i stället eller rent av cykla, för en bil med elektroniska funktioner skall jag defenitivt inte ha.

Självklart så tar jag det extra lungt i kassan eftersom att det alltid retar gallfeber på någon stressad :)

Jag antar att stresspellar är vad fruntimmer kallar för 2 skunders pokjar, vi män brukar ta längre tid på oss ;)

Skämt å sido, men här känns det som man bara är ute efter att leta fel efter fel, och har man haft bilmodellen innan, och köper den igen för att säga att det är en citat "skitbil" Då brukar jag säga......Hur tänkte du nu

Alla de "fel" som m5tomter radart upp, de märker man då man kollar och provkör bilen.

Nja... jag köper liksom inte denna diss, låter lite för mycket "skoj att hetsa inlägg" över det hela för att jag skall ta det på allvar.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tycker det sällan är så att man har så pass bråttom att man inte kan vänta de där sekunderna det tar innan ratten ställt sig i viloläge. Däremot hade det ju varit smutt om det gick att själv bestämma om det skulle ske eller inte via i-driven.

Men jag tycker som helhet att det är en bekväm funktion och när min ratt helt plötsligt inte gjorde denna manöver blev jag lätt irriterad. Som tur var kom den magiskt tillbaka utan ett kostsamt besök till BMW :-)

Har märkt att telefonen ibland glömmer bort att det finns ett SIM i och då står det insert sim (eller nåt åt det hållet) men då behöver jag bara trycka ur och i SIM igen så funkar det. Kan det vara nåt sånt som strular i din bil?

Niklas

Fransosen
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
nej det är verkligen ingen hetts! jag har ju betalat en del pengar för den här bilen och nej vissa saker märktes inte då jag köpte den och vissa blev man ju lite "blind" på då man var het och köpsugen men som sagt jag ångrar mig som f...n men det är ju mitt problem och den kommer inte bli långvarig!

ang SIM kortet så har jag provat!

bytt batterier till bmws egna! funkar ej
i och ur med sim 100ggr:) nytt sim med! funkar ej!
delar på den konsolen för att se ev kontakt brott under! inget resultat
kollat säkringen! HEL
det skumma är att trycker jag in SOS knappen i taket ja då ringer den 112 blixtsnabbt och jag kommer fram!
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
och ang ratten! glömde skriva det.

jag kliver väl ut och in i bilen ca 25ggr om dagen och i vanlig fart och varje gång jag HÄVER mig ut så hörde man ratt motorn skta ner och kämpa och det kändes inte bra men hursom så är nu problemet avstängt och nu är det som det borde!

tycker också att det borde finnas ett snabbval för komfort urstigning men ikke d!

den har faktiskt HÄNGT sig en gång då jag tog hjälp av ratten då jag klev ur så då fick jag sitta och tok jucka med den lilla joysticken och det bara klickade och efter ca 5-7 min så gnisslade det till och den började åka ner igen sedan dess så blev jag orolig

dom vill bara att man skall köpa ny rattmotor:) haha
In
355
Inot
745iA -02
m5tomten:
Det klingar ju liksom lite illa tycker jag då man är fullt medveten om vissa brister, ändå köper det och sedan beklagar sig över hur dåligt det är

Och gällande SIM-kortet, så funkar TRE inte, i alla fall inte i min E65:a. Telia, Tele2 och Telenor funkar OK däremot.

Sen så blir man lite nyfiken på vad du använder din 745:a till då du kliver i/ur 25 gånger per dag, jag själv som använder min dagligen går i/ur kanske 6 gånger per dag.

Jag skulle nog råda dig till samma sak som Lasse E gjorde tidigare, köp något enkelt en gammal Volvo 7:a eller ännu äldre, Helst utan elektronik, och glöm inte att mäta handskfacket innan så du inte blir besviken då du skall stoppa i resväskan ;-)

Lite ironi får du ta, inget illa ment ;-)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Inot,

4.7s tog det för min ratt att skjutas in, och jag kan säga att jag gärna inte sitter och rullar tummarna under tiden :P Jag finner inte rattens återgång som en problem dock.
In
355
Inot
745iA -02
Japmax:

Då måste du sitta i baksätet och ha ratten utdragen en halvmeter, kan bara vara därför det tar sådan tid ;-)

Jag "klockade" min ratt 3 gånger, och det tog 2.2 sek, 2,3 sek och 2,3 sek.

Men säg att det tar 4.7 sekunder som i ditt fall. Jag sitter mera än gärna och rullar tummarna i min 745:a den tiden, hade det varit min XC70 ja då hade jag fan blivt skogstokig, den bilen vill jag inte vara längre i än absolut nödvändigt

Men jag kan förstå m5tomten, han går ju i och ur 25 gånger per dag och det är nästan 13 timmar på ett år.

Men det kan han lätt tjäna in om han parkerar bilen 10 sekunder närmare där han kliver ur, då har han ju 13 timmar tillgodo varje år ;)

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag hade garanterat blivit helt galen på att behöva vänta på massa skit som inte behövs och särskilt som man inte kan stänga av det på ett enkelt sätt.

När man forskar om om väntetider, svarstider, inom datorsystem så är de flesta överens om att så lite som 0,3 sekunder orsakar irritation hos användaren. jag är lite inne på samma spår när det gäller onödiga saker hos bilar, man blir bara irriterad om det tar den minsta tid.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Dagens i-landsproblem :)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Noel : Jo det har du faktiskt rätt i men också inte.

Stress är en vanlig dödsorsak i i-länderna vid sidan av de klassiska välfärdssjukdomarna och hög ålder. Stress skapar högt blodtryck ( stroke mm mm.) och massor av andra stressrelaterade åkommor, därför är saker som skapar stress och irritation mer än ett i-landsproblem. Nu kanske en idiotratt är försumbar i sammanhanget men du förstår vart jag vill komma, man vill iaf. inte betala för att få en ökad stressnivå i livet även om det handlar om mycket små stressmoment.
In
355
Inot
745iA -02
Wadel:
Du säger att du garanterat blir helt galen av att behöva vänta på massa skit som inte behövs och särskilt då man inte kan stänga av det på ett enkelt sätt.

Jag skulle säga att problemet inte är sakerna, utan snarare du. Jag själv reagerar knappt över det.

Måste vara en jobbig vardag att gå runt och reta sig och bli tokstressad över rena rama petitesser.

Du hänvisar till forskning om stress, då vet du säkert också att är massvis med händelser i livet och under dagen som spelar in i de 0.3 sekunderna du talar om.

Det är betyligt enklare att påverka sitt eget leverne, än att försöka ändra på en funktion som tar 0.3 sekunder mera än vad man just då står ut med.

Stressrelaterade saker blir vad man själv gör dom till, vilket osökt gör att jag måste ställa frågan, vad är det du har så bråttom till ;)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag gissar på att han är lantbrevbärare och har en runda på några mil att täcka av. Tänk er själva, kör 745 som firmabil med skidbox på taket för allt skrymmande gods och sedan behöva vänta bort 2*5 sekunder vid varje låda (rattfan ska ju ut igen också!), det blir lite pengar på ett år det, mina herrar!

Min andra gissning är att han provisionslappar åt Parkia, då vill man både ut snabbt som f-n ur bilen för att hinna få in degen och sedan dra snabbt innan det blir hårda ord och tråkigheter... Inte skoj att behöva vänta tills ratten juklat klart då inte..

Näe, så jag förstår i vart fall Wadel... Gå en mil i andras mockasiner och allt det där...

;-)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Inot :

Nej jag håller absolut inte med, jag tycker inte att människan skall anpassa sig till maskinerna utan att maskinerna skall anpassa sig till människan.

För mig är det absolut ingen jobbig vardag, och det du skriver "att gå runt och reta sig och bli tokstressad över rena rama petitesser." , det är inget jag gör utan jag väljer aktivt bort sådant jag inte gillar och det jag inte kan välja bort eller förändra det lägger jag inte vidare tankekraft på.

När du skriver "Det är betyligt enklare att påverka sitt eget leverne, än att försöka ändra på en funktion som tar 0.3 sekunder mera än vad man just då står ut med." så kan det vara så, men det kan också vara som så att du nyligen har lyckats få ett nytt jobb du gillar och att jobbet precis har gått över till ett nytt datorsystem där varje förfrågan mot en databas tar mer än 0,3 sekunder fast det gamla systemet hade svarstider på under 0,1 sekund - och om du då gör exempelvis 2000 förfrågningar per dag.... så kanske det inte är så lätt att "ändra sitt eget leverne" i just ett sådant specifikt fall.

När du skriver "Stressrelaterade saker blir vad man själv gör dom till, vilket osökt gör att jag måste ställa frågan, vad är det du har så bråttom till ;) " så kommer du med ett ledande påstående om att jag har bråttom, jag har ibland bråttom till saker precis som alla andra men framförallt vill jag leva effektivt och inte slösa tid på skit, livet är helt enkelt inte oändligt och jag har alltid massor med spännande saker som jag vill hinna med varje dag.

Men självklart skall du leva som du vill och det går säkert att programmera ratten så den blir ännu långsammare :-) Själv skulle jag aldrig köpa en bil med dylika problem om jag inte kunde få bort det på ett enkelt sätt, finns så många andra likvärdiga bilar i dag. Men jag har 100Mbit FDX fiberkabel jag kör internet över, du kanske har valt något långsammare för att det är "dumt att stressa" ? Hursomhelst så vill de flesta vänta så lite som möjligt på så lite som möjligt annars skulle alla sitta på 0,5 Mbit ADSL fast det finns snabbare varianter.
In
355
Inot
745iA -02
Ditt liv blir vad du gör det till, inte vad maskinerna gör det till.
Vill du hetsa upp dig och stressa, så är det ett val du gör, ingen annan.

Om du inte lägger någon tankekraft på sådant du inte kan förändra, så undrar jag hur du kan bli helt galen av "sådana enkla saker som man inte kan stänga av på ett enkelt sätt"

Du pratar mycket om datorer och svarstider, jag drar då slutsatsen (kanske felaktigt) att du sitter och är frusterad över sådant som tar tid i ditt vardagliga liv, kanske arbetet som du hänvisar till.

Du kan då välja över att bli stressad och "galen" eller att lära dig hantera det, valet är ditt.

Skillnaden mellan dig och mig är kanske att jag inte strävar efter att leva mitt liv "så effektivt som möjligt" utan att ha så mycket glädja av det som jag bara kan, och att hela tiden ha en "hets" som säger till mig att allt skall vara effektivt, gör i alla fall inte min vardag ljusare och mindre stressad, men all är vi olika.

Jag i alla fall får intrycket, och det är min och ingen annans åsikt, jag försöker heller inte göra ettledande påstående som du så fint kallar det, Att du lever i en mycket stressad vardag, där du pratar om halva sekunder här och där, bandbredd och vinster om du lägger ihop alla tiondelar under massvis med förekomster.

Tänk bara hur mycket icke effektiv tid du slösat på det "ordbajsande" vi haft här, du kunde spenderat den tiden mycket bättre skulle jag gissa, och då hade du haft massvis med +sekunder på alla DB-transaktioner, gateways som är flaskhalsar, rattar som är slöa.

*ironi*
Jag fick en rätt skön bild framför mig, där du sitter och trummar med fingrarna på tangentbordet och högröd i ansiktet medans du väntar på dina 2000 DB-Transaktioner, Piltavla på väggen prydd med en bild på utvecklaren av applikationen som ställer frågorna mot databasen, för hvete PG! KODA RÄTT, SMACK BULLS EYE!
*/ironi*

Kort och gott, hade du levat ditt liv så effektivt som du säger så hade du bara svarat mitt inlägg med "Ååå ORKA tjafsa" :)

Sen får jag väl avsluta med att be trådskaparen om ursäkt, då jag är delaktig i att tråden spårat ur. Men jag hade lite tid att avvara :-))
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Herrar,

Under tiden som ratter återgår till urklivningsläge skall man ju givetvis ta av sig bilhandskarna, vinnlägga sig om att slipsen sitter korrekt samt göra en snabb okulärbesiktning av frisyren i backspegeln.

Därefter kan man spänstigt och värdigt kliva ur bilen.

Mvh,
/Thomas
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Med Tomash kloka ord ringandes i huvudet skulle jag vilja försöka gjuta lite olja på diskussionens vågor genom att bjuda en stunds förströelse som manar till reflektion kring förhållandet mellan våra automobiler och oss själva.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.