AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
9.369

missnöjd återigen med e65 bmw 745 någon mer?

Sida 1 av 3
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
hej på er alla!

köpte en 2002a bmw 745 i mycket fint skick här för ett par veckor sedan men inte hunnit köra nåt förens den veckan som varit pga mycket jobb osv..

och satan i gatan vad missnöjd jag blev och jag ångrar mig stenhårt att jag inte köpte en 2003a el 2004 istället. har ägt en likadan en gång förut och så tyvärr kom "suget" tillbaka och det blev en nu igen!

inget fel på själva drivlinan el motor osv utan mera kvaliten och funktionerna framför allt.

är ju en teknik och gps/display nörd och jag kan inte fatta hur man kan gå från "perfekt" navigation och meny/funktioner som fanns i bmw e39 och e38 dom sista åren till det här rent ut sagt SKITEN!

tex:
då klockan slog HEL på dom gamla kunde man välja om det skulle påminna med pip el om man skulle vara utan! den här piper hela tiden går inte att ändra MEMO funktionen!
telefonen stendöd precis som min förra e65a

och gps zoom funktionen ställer tillbaka sig och det gjorde inte dom gamla e39 e38 orna
om jag zoomar ner till 100m och sedan kör och sedan stannar och stänger av och sen öppnar kartan igen ja då är den återigen på typ 500m el vad det nu är! helt sjukt

ratten är så smal så man får amazon feeling när man kör! usch måste få tag i den 3 ekrade

alla plast detaljer inne i bilen tappar färg! det räcker med att råka skrapa i skon då man kliver in i bilen så försvinner färgen och den vita plasten kommer fram! skandal!

världens sämsta handskfack rymmer typ en P skiva!

väljer man den STORA kartbilden så får man ändå inte hela skärmen suck vad ska jag med en liten tom fyrkant till i ena hörnet!?

uppdatera bilen!? visst klart man vill :) men då kan ju allt pajja säger dom!
verkar ju jätte bra!

rensa dräneringarna i takluckan OBS det måste man för annars läcker det in massor om du står i neråt lut i spöregn..bra som attan!

släcka belysningen i navigations skärmen på kvällskörning visst bilden försvinner men bakgrunden lyser iaf suck vad tänkte dom med!
el ska man dimma ner alla mätare osv också? ja men det lyser iaf!

Idriven? den behöver jag inte ens ta upp tror jag!

cd växlare som inte vill komma ut! trevligt men vänta nu det är ju bara att lossa most bus kabeln en stund så kommer magazinet ut ! ok lite omständigt bara men känns sådär!

elratten som går upp varje gång du tar ut nyckeln bra och kul men vänta jag vill stänga av det! nej det går inte!!! suck

växellådan som inte "hänger med" i ned bromsningar exakt som gamla e38an! borde dom inte löst det.

och helt plötsligt så dog radion det bara brusar men får inte någon mottagning alls!

i vissa skarpa kurvor så hör jag att något ligger löst bakom handskfacket el bakom passagerar airbag området ! någon som vet?
kanske "påsen" som lossnat:)

hur som så är e65an från först året en riktig skräpbil som jag hoppas att ingen ödslar tid på!! för mitt sista försök kommer bli att göra en fullständig uppdatering samt efter den byta till en DVD navigations dator och koda in den för att förhoppningsvis få allt lite smidigare och mera användbart!
är det någon som gjort uppdateringen på själva bilen samt bytt till dvd data så är jag mer än tacksam att höra vad som hände och vad skillnaderna blev innan jag slösar tiden på att göra det!

tacksam för svar
mvh j

La
74
Lasse E
BMW 745 2002
Stakas dig du skulle köpt de Volvo 745a i stället mvh lasse
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
En 10 år gammal lyxbil med problem alltså? Vem kunde ana det??
Haha,

kul med någon som lackar till och vågar tala från hjärtat !! :)

Vet dock att det inte är så kul med trasslande saker - hoppas allt löser sig för dig !!

m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
Hej och tack för respons!
Nu är det ju inte FEL på bilen direkt utan mera kobstruktions missarna jag är mest missnöjd och fundersam över!
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
Haha ja det är på tiden:-)
det har ju inte gnällts så mycket ang dom ruskigt dåligt planrade funktiinerna i dom!

Nån annan som vill gnälla?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har nu iofs ingen yngre e65 att jämföra med men sååå illa är det väl ändå inte?

Kan hålla med om några saker.

Irriterande att navin inte kommer ihåg senaste inställning, men det har blivit en reflex att dra ner den till 200 vad start. Vore schysst med full kartbild ja visst, men det funkar. Det är trots allt en gammal bil.

Ratten är som du säger rätt tunn, men det är nu ingen sportbil vi talar om :-)

Telefonen behövde laddas upp och sen funkar den fint. Om du inte kopplat bort luren i I-driven vill säga. Kanske måste skaffa nya batterier, det är vanliga AA-batterier.

Cd-växlaren funkar finfint för mig. Om radion bara brusar är det sto chans att det är antenn tunern som gett upp. Du byter den på en halvtimme, sitter i vänstra c-stolpen. Köp inte på BMW bara!

Det är alltid tråkigt att bli besviken så snart efter ett nybilsköp så jag förstår din frustration över att det inte blev så där super som du hoppats men det mesta går att fixa eller tom leva med. :-)

Ibland ligger säljsannonsen på min bara ett musklick bort men så låter man bilen vara några dagar, tvättar den och tar en liten tur, då brukar allt bli bra igen!

Niklas

Fransosen
In
355
Inot
745iA -02
Du skriver "ångrar mig stenhårt att jag inte köpte en 2003a el 2004 istället."
Om det fortfarande är en e65 du talar om, så är min undrar om alla de problem du listar här är åtgärdade i 03-04.

Själv har jag inte upplevt det du talar om med min 02:a, peppar peppar.

Jag uppgraderade min Navi, lade till DVD-växlare, monterade in en extra telefon, mjukvaruuppgraderade och har efter det uppgraderat mjukvaran ytterligare en gång och jag har inte stött på de problem du talar om.

Jag har svårt att tänka mig att det skall skilja på så mycket på en 02 och 03:as detaljer som du säger, någon med 03-04 kanske kan berätta mera
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Inot, löste du uppgraderingen själv?

Eller lämnade du bort det till nån?

Är rätt sugen på att uppgradera själv men har hört så mycket skräckhistorier(kanske mest skrönor iofs) att jag inte vågat. Vet nu inte heller var/hur man gör det. Det självklara svaret är väl BMW men dom verkar inte vara så sugna på det och det kostar skjortan att visa bilen där...

Niklas

Fransosen
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
beträffande nav så måste man sätta sig in hur de fungerar med div knappar,är de någon som vet vad DAB år för något i radio delen
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
DAB, är inte det Digital Audio nåt, vill minnas att det var ett nytt format som nog aldrig slog här i Europa.

Det är det första som kommer fram ur minnet i samband med radio.

Niklas

Fransosen
Ja, DAB = Digital Audio Broadcast = digitalradio. Ett skitdyrt, skattefinansierat experiment som jag har för mig las ner till slut.
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
hej igen!
ang telefonen så har jag splitt nya duracell uppladdningsbara batterier i men den laddar inte upp och jag tog ut dom och stoppade i ett par "vanliga" laddade och då hoppade luren igång men inget mer det står fortfarande "sätt i sim" men jag har stoppat i ett sim utan resultat!

ang ratten haha nä det är ingen sportbil men inte en amazon heller, vet inte men det känns jäkligt "tunn"
och sedan det här med "manuell" växling den känns typ bak och fram!
jag vill växla upp med fram knapparna och ned med dom bakre men ikke det är tvärtom och jag vet inte hur många ggr jag gjort fel. men det är väl en smak sak!

ang 2003-2004 så tyckte jag att ALLT i dom kändes bättre och navigationen var mycket snabbare och menyn mycket bättre samt allt verkade LIRA bättre på nåt vis och även vissa plast delar i bilen var bättre lackade

och hur kommer det sig att man inte kan byta FÄRG i display layouten? det kunde man på dom från 1995 tilloch med ju . nä jag får leva med bajs brunt!

jag skall prova att uppdatera bilen och sedan byta till dvd navdata och har den fortfarande samma "gammla" feeling så åker den ut på blocket pronto! synd för det är en välskött fin bil fast av fel årtal!

INOT:
vad blev skillnaderna i din bil efter uppdateringen och vad blev skillnaderna efter navi bytet???
In
355
Inot
745iA -02
Fransosen:

Jag gjorde all montering själv men lämnade in bilen till Motorteknik i Huddinge för uppgradering av mjukvaran, det enda som inte gick att lösa var att byta röststyrningen från tyska till engelska, då behöver jag också byta GSM modul och kostnaden för en sådan är ca 8000. Så av den enkla anledningen fick det vara.

m5tomten:
Skillanden av uppdaterigen gjorde ingen skillnad "kosmetiskt" ingen som jag sett i alla fall.

Bytet till DVD-baserad navi gör att du får "likadana" funktioner i navigationen som 03 och uppåt (fågelperspektiv mm), men å andra sidan så tycker jag personligen att alla BMW navi är rent skit, om vi nu bara talar om navigationsfunktionerna, däremot så kan jag ha den av det enkla skälet att den är integrerad med telefon osv.

Nu har jag planer på att byta till någon tredjepartslösning på navin, få se vad det blir. Lutar åt något som Googles eller Nokias, och då är det ganska enkelt att integrera telfonen så att bilden visas i BMWs display.

Att gå till BMW och mujkvaruuppdatera är rena rama rånet, i mitt fall så ville de ha övert 8000, medans Perre på Motorteknik tog 3000
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
m5tomten, det är inte så att problemen är PMS-relaterade? ;) Du skriver att du haft en likadan förut och suget kom tillbaka. Var den bättre/anorlunda?
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Inot, tack för svaret. Får se om jag tycker det är värt att skeppa ut 3 lax på nåt sam jag faktiskt redan tycker funkar helt ok.

Klart att det vore nice med lite bättre navi vyer och så men den jag har kommer jag oxå alltid fram med :-)

Niklas

Fransosen
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Missnöjd ÅTERIGEN! då har du alltså ägt en liknande tidigare då?om du var missnöjd första gången,så förstår jag inte alls,varför du köpte liknande bil igen!
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Inot...BMWs navi är skit???Vad förväntar du dig av en navigation från 2002!!!Nasa-teknologi kanske?
Den nya hårddiskbaserade navin är grymt läcker,med mkt info,samt grafiskt uppdaterad..Google maps IRL osv
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
M5tomten skrev:"ang telefonen så har jag splitt nya duracell uppladdningsbara batterier i men den laddar inte upp och jag tog ut dom och stoppade i ett par "vanliga" laddade och då hoppade luren igång men inget mer det står fortfarande "sätt i sim" men jag har stoppat i ett sim utan resultat!"

Så då till frågan? Har du rätt kapacitet på dina laddningsbara batterier? Precis det som du beskriver hade jag på min E39T som samma schnurlos handy som du har nu. Det berodde på mina nya, fina Duracell batterier som inte var av den kapacitet som BMW föreskriver. Efter byte till klena, men dyra batterier, så funkade det hur bra som helst.

/Thomas
In
355
Inot
745iA -02
Bianca:

Ja BMWs navigationslösning är skit i jämförelse med vad du kan få som tredjeparts val och vad de kostar. Jämför jag min Alpine navi från 2002 och min som sitter i BMWn så kanske du kan gissa vilken som _enligt_min_smak_ är bäst.

Jag uttalar mig alltså om den navi jag har i min E65 02:a, vilket kanske inte framgick i min post.
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
Bianca: att det blev en igen är pga det jag skrev "suget kom tillbaka"
Det bara hände och haha jag ruttnade och ångrade mig efter redan en kvälls körning!

Men själva motorn och drivlinan är ju toppen bra och det är mera dumma lösningar och saker som inte är som dom borde och dålig kvalitet som var det som fick mig att tröttna så fort igen!

Attan vad jag saknar min e38 nu!

Skulle utan att blinka byta bort e65an mot en 01a e38 men då skall det vara en fullutrustad IL

Saknar min e39a 530da 2002a Msport touring också
Skulle även där utan att blinka

Jaja man får väl åka vidare i e65an och göra det bästa av situationen.

Nån som vet om det verkligen inte går att stänga av så el ratten inte åker upp varje gång man tar ur nyckeln/kortet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.