|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tja. vet att det finns dröser med trådar om det här men ingen symtom värkar vara lika illa som min bil så jag testar med en ny tråd. bilen började efter en halvhård gasning att gå ruskigt konstigt, missade på 1-2 cylindrar och var helt orklös. efter omstart gick den sen bra. drog släp osv utan minsta bekymer. dagen efter kom problemet tillbaka och höll nu i sig ordentligt, bytte stift men ingen skillnad. bilen blev åter igen helt orkeslös och missar på flera cylindrar. vid hårdgas blev bilen helt rabiat.vart tvungen att stanna och starta om bilen för att den ens skulle reagera på något alls. läste ut felkoder men det fanns bara på evap ventil och misständning samtliga cylindrar. samt misständning på 1-2-5-6. nollade koderna och samma koder kom tillbaka vid en hårdgas. enligt BMW e dessa koder fel då mekonomen inte får ut rätt koder med sitt program, (vad fan betalar man för där isf?) enligt BMW ska jag kolla mina kattar så tänkte kika på dom ikväll och skruva ur lambdan o se om motorn går bättre. annars vete fan vad jag ska testa. har inte någon jätte lust att börja byta kattar, lmm o givare för att testa mig fram. den ekonomin har jag inte för stunden. men får jag inga felkoder så vet jag itne vart jag ska börja. den enda koden jag har ska omöjligt ha den efekten enligt BMW själva. hjälp? | |
| att tillägga är att kopplar jag ur LMM rycker motorn till lite snabbt men fortsätter sedan att vara likadan. dock ingen motorlampa lr dylikt och det får mig lite fundersam. | |
|
Kapade upp en katt och rensade den. Kapade ett spår i nr 2 men rensade inget. Bilen har nu all ork tillbaka. Tvekar lite på kick down men ork finns. Dock missar bilen fortfarande på någon cylinder. Sprayar jag startgas vid cylinder 2 och 3s spridare ökar varven ett par sekunder så den tar troligen luft där men kan det orsaka misständningar? Lmm urkoppling ger ett ordentligt host nu vid urkoppling. Någon som har ett tips på nästa steg i felsökningen? |
|
| Hur rensar man en kat? Lösningsmedel eller? | |
| stugsittaren: man öppnar den och tar ur innehållet och svetsar igen den efteråt. | |
|
Aha! Påverkar inte detta reningen ? ;0) Som att plocka ur inälvorna på ett djur. Det fungerar inte lika bra sen. Kan i så fall bli problem med besiktningen kan jag tänka. |
|
|
självklart går det inte att besiktiga bilen så här. var mer ett konstaterande att en del av felet låg i kattarna. dom ska bytas men nu även med ventilationshål i kattarna går bilen inte som den ska. vet inte riktigt vart jag ska lägga nästa försök. känns helt orimligt att lite tjuvluft ska släcka en cylinder på bilen. |
|
| Ingen som har några tips? :( | |
| Kan du läsa livedata från lambdorna och kolla så reglerar som de ska? | |
|
Vet inte vad det kräver för utrustning men låter som något bilen behöver lämnas till BMW för? |
|
| De flesta generiska OBD2-program fixar det. Men en felkodsavläsning hos BMW bruka rinte kosta många hundralappar om man smoothtalkar lite. Kan spara dig rätt mycket tid. | |
|
Med tanke på att det inte finns några relaterade koder hos mejl omen borde ju inte BMW få ut någon kod och betala för ännu en kod läsning för inget känns inte direkt jätte lockande. :( Imorgon ska kattarna bort helt från bilen. Får se om det hjälper något alls. Kanske att man ska testa ha bankarna separerade vid ombygger för o se om det är bank 1 lr 2 som missar. |
|
|
kattarna helt borta nu, går fortfarande inte bra. på tomgång o motorbroms funkar alla burkar. tom varv alla burkar går. men så fort den får ''jobba'' så försvinner en cylinder på bilen. inne på om det kan vara så enkelt att han tar tjuvluft på en cylinder (tomgången höjs som nämnt tidigare vid startgas riktat mot 2 spridare). ska köpa hem nya tätningar och troligen en insugspackning o byta på bilen så får vi se hur det går. börjar bli lite trött på bilen nu |
|
|
spolar byta, tjuvluft tätat men samma problem fortfarande. jag vet inte vad fan jag ska göra nu... har jag driven i och står på bromsen finns alla burkar men så fort bilen rullar så försvinner någon cylinder. börjar bli desperat nu, INGEN som har något tips lr råd på vart jag ska fortsätta felsöka på bilen? |
|
|
Någon som har ett tips på hur man kan mäta sopa trycket i bilen? Misstänker att jag har sopabrist. Svarta stift med vita toppar. |
|
|
vet nu att bilen får alldeles för lite sopa,(vita stift) frågan är bara VARFÖR nu. BTR? pump? filter? lmm? lambda? blir tokig, köpte min 540 för att få lite körglädje men måste säga att den sprängsäkerheten folk talar om på dom här 8orna värkar väldigt frånvarande på min bil. |
|
|
Börjar glömma Mekade rätt mkt E39 tidigare Gissar på luft/bränsle Min var som din när den fick fel blandning Lmm hann inte med Minns inte exakt med pumparna men har för mig att det sitter 2 pumpar så den ena kan ha gett upp ... kanske lite hjälp i alla fall Hoppas du får fart på den Motorn i din är underbar :) "Kör före du så väntar jag där framme" |
|
| har nu bytt bränsle pump, filter och felsökt xx antal timmar till men inte fått ordning på det. Snart ger jag fan upp. Tråkigt nog men jag kommer nog aldrig köpa en BMW igen efter den här mardröms bilen. | |
|
En felsökning med diagnosutrustning kostar ej några hundra på bmw för den summan får du en bläckpenna eller nyckelring i deras shop. Jag frågade vad de skulle ha för att felsöka varför airbaglampan lyser och eventuellt byta släpringen då modulen är hel. De ville ha 900 kr för att endast kolla airbag felkoder + 1500kr för byte av släpring + 1500kr för släpringen. Det ringer en klocka när du säger att du har felkod på evap ventil. Jag har läst om den under min resa i amatörmekarens land. Tydligen är det en rätt vanlig felkod och vanligt fel som drabbar flera modeller och är relaterat till kolkanistern. Kan inte riktigt förklara vad det är då jag saknar erfarenhet, men det är någon funktions med ventil som ska leda tillbaka ångorna till tanken. Detta borde en generell obd2 läsare klara av att identifiera får du felkod P0444 så är det den. Du kan söka på tex. bme EVAP Control Valve Circuit error code Här en tråd tex Länk Här är en guide för e46 det borde se liknande ut till din bil, det behövöer ju inte vara ventilen utan slangen som går till den och det kan ju kankse förklara varför motorvarvet går upp. Länk |
|
|
Glömde skriva kommer koden tillbaka så är det ett permanent fel. |
|
|
Får kolla mer på den. Nu är jag bara sjukt less. Har fått något elfel i bilen med som suger ur batteriet på nolltid. Aldrig ångrat ett bilköp förens idag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.