AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.823

Köpa bil på KVD...

Sida 1 av 2
Jag är på jakt efter en E91 2.0d facelift och har letat ett tag, bla. på KVD och undrar om någon vet vad det är för bilar som kommer ut på auktionerna.
Tex. Länk
Är det "risiga" bilar som inte går att rekonda som handlarna inte vill ha eller vad? Jag tycker det verkar vara mycket mera skrap, skav små bulor mm. på många bilar fastän dom inte har gått speciellt långt.
Är det någon som har ett tipps om någon bil så är jag intresserad Blocket, bytbil har jag koll på.

// Tommy
ni
520
niklas100
520d 2008
Jag har köpt ett par bilar på kvd och kan säga att beskrivningarna brukar stämma till 100 % de skriver hellre fler fel än färre så det ser värre ut på pappret än i verkligheten
om man tänker på inbytesbilar utan rekond hos en bilhandlare så är det samma skick
går självklart inte jämföra med en nyrekondad bil i bilhallen mao
men om man vill lägga lite tid o pengar på rekond får man mycket bil för pengarna på kvd tror nog 90 % av bilarna är inbytta tjänstebilar
El
89
El Toro
320d E91
Stämmer som Niklas100 säger.
Jag köpte min nuvarande bil via KVD. En FD tjänstebil, allt gick bra och smidigt, och inga överaskningar heller i efterhand.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är oftast bilarna som säljs av leasingbolag efter avslutad leasingperiod. Bilarna är inte ett dugg sämre än det som säljs hos märkeshandlarna. Bara orekondade och billigare.

-------
//Lövet
He
198
HenrikJ
320da -11
Min erfarenhet är den motsatta. Bilarna har haft fler fel än vad som angetts i beskrivningen. Allt från uppenbara småsaker, till lite allvarligare saker som kabelbrott vid bagageluckan. KVD har gått med på reklamation med är snåla med ersättningen.

Dessutom säljs många bilar åt finansbolag, t.ex. den här pärlan: Länk
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Klart du kan leta upp en sunkig bil eftersom bilarna inte är rekondade eller fixade. Mera normalt ser de ut såhär efter 3 år: Länk

Själv letar jag fortfarande efter vissa repor som enligt KVD ska finnas på min bil.

Däremot skulle jag inte köpa några bilar som säljs åt Kronofogden via KVD.

-------
//Lövet
Väldigt många av KVD-bilarna köps av bilhandlare.. det säger väl det mesta.. Lite lättare rekondjobb och plus 20% så kan Du köpa den där i stället.. Har noterat det då jag kollat upp lite Saab:ar åt en bekant. Har googlat chassienumret och fått ett antal träffar fr. KVD:s auktioner.. Ganska bra att veta vilka skador bilen hade innan handlaren tog hand om den..

Tack för svaren, det verkar som det är "säkert" att handla från KVD. Synd att jag inte hinner sälja min bil tills på onsdag, då den som jag länkar till är vad jag söker, förutom färgen då....men det kommer väl flera !

// Tommy, blivande BMW ägare.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
320d är en vanlig tjänstebil så det dyker garanterat upp en ny nästa vecka. Och veckan efter det.

-------
//Lövet
Ja, det är ju några med nästan varje vecka.

// Tommy
Fick info från handlaren jag köpte BMWn av att de också köper in direkt från nåt leasingbolag, skulle vara intressant att få veta mer om det (typ webadress...), fick intrycket av att det är KVD liknande firma fast för bilhandlare..?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det finns auktioner som bilhandlare kan delta i där vissa leasingbolag säljer sina avslutade objekt. Vet ej hur man får handla där dock annat än att man måste vara handlare.

-------
//Lövet
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Angående KVD och bilhandlare så finns det intressant nog handlare som gör affärer där även åt andra hållet. Säljare till min bil var Kneippbadens Bil*. Auktoriserad BMW-handlare...

* Bilen var ett inbyte men "hade gått för långt" för att få stå i hallen.

-------
//Lövet
Förstår att det inte är för oss "vanliga dödliga" men det vore kul att se vad för objekt som ligger där, samt priset de går ut för.
ma
90
marauder
325da -08
Brukar kolla på kVD ganska ofta tycker inte man ser några direkta fynd allt för ofta. Tvärt om så kräver dom flesta kvd bilar lite jobb (pengar) för att bli i toppskick, sen är dom ofta dåligt servade. Så frågan är om det lönar sig i slutändan?
Skulle rekommendera dig att kika på hor ALD bil istället dom säljer bara fd tjänstebilar alla deras bilar är fixade & genomgångna av deras verkstad innan försäljning. Ändå så håller dom bra priser. Har själv köpt 3 st bilar där.

Jag köpte den som jag har nu där, dom har fina bilar och bra service och löser ev problem bra.

// Tommy
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Dom flesta 2-4 år gamla bilar som säljs på KVD är f.d. tjänstebilar och således bra servade eftersom detta ingår för tjänstebilar. Men det finns ju även bilar som är köpta på kredit och där banken tagit tillbaka bilen pga uteblivna amorteringar, dessa bilar är nog bra att undvika, kan ofta vara exklusivare bilar som är importerade.

Som sagt, många bilar köps av handlare eftersom priset ofta är bra, handlaren måste ju räkna med en förtjänst på minst 15-20%... t.ex. köptes den här BMW 530iA Touring Länk på KVD av ÖBAB för 208 500, ligger som synes ute för 279 000.
Visa användare
16
apolloswe
BMW 320i Coupé(E92+170hk) -09
Jag köpte min BMW 320i coupee - 09 förre vecka fr KVD :). Jag har lite problem med olja och andra grejer , jag körde den till BMW verkstad segeltorp / stockholm. KVD står för kostnader.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Har inte KVD någon slags försäkring man "måste" köpa för att vara säker? Låter underligt att en auktionsfirma skulle står för reparationer på en bil som köps i befintligt skick (om man nu gör det). Då måste dom ju ha lika feta marginaler som bilhandlarna.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Eller så vidarebefordrar de räkningen till uppdragsgivaren.
Det vet jag dock inte om de gör men det låter rätt rimligt.

-------
//Lövet
Visa användare
16
apolloswe
BMW 320i Coupé(E92+170hk) -09
Hmm , jag vill lägga bilder på felet här men jag vet inte hur man gör.

men felet på bilen : Kväveoxid katalysator ,åldring ,Permanent

Fel 2: Denox katalysator svavel förgiftad - permanent
fel 3 : Termisk oljenivågivare - Intermittent
Start Spärr : Programerings fel CAS- Signal för Hög - Intermittent

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.