|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det här med kedjestyrning diskuterades alldeles nyligen är. Sök så hittar du nog tråden. 13000:- är i alla fall en summa jag kommer ihåg att nån betalade. Kan säkert kosta mer också om man hittar fel verkstad. |
|
|
Dramatiskt att kamkedjan hoppade, hoppas det ordnar sig! :-( Rent allmänt, lite svammel om m62tub44 motorn. Ja, kedjestyrarna verkar vara ett visst frågetecken på m62tub44 motorer som gått en hel del mil, men å andra sidan, i stort sett den enda svagheten som finns för motortypen? ;-) (m62tub44 lider mig veterligen inte av lös oljepump tex) Att ha kolla på kamkedjestyrarens skick är ju inte helt enkelt, då skulle man behöva plocka ner hela tråget någon gång per år för att undersöka visuellt (om man nu ser tillräckligt bra) samt även leta efter lite platsbitar på botten osv? Frågan är om man nu bör inträffa denna (något jobbiga) rutin? Antar att man nästan bör vara två när man håller på med det samt kanske även byta packningen/tätningen till tråget samtidigt? Kamkedjespännaren lär ju åtminstone vara väldigt simpel och byta, dessutom billig att byta. Kanske är lika bra att göra på ex över som gått över 20 000 mil, ca. Tror man märker om den börjar ta slut när det rasslar till lite för mycket/länge vid uppstart av motorn? Ok då, att en m62tub44 ofta kan ha ett litet knackade vid driftsvarm motor på tomgång kan också upplevas som irriterande även om det i många fall verkar vara mycket lindrigt (tex i mitt fall). Mitt intryck efter ganska djupa internet forskningar är t.o.m. att nog en majoritet av m62tub44 motorer nu för tiden har lite, lite knack på driftsvarm motor, Hassos pärla självklart undantagen. ;-) Problemet ur ett felsökningsperspektiv är väl att knack och ljud från motorn rent generellt kan bero på väldigt många olika saker men relativt ofta på m62tub44 så är det just från vanosen, absolut. Finns dock relativt många fall där det berodd på simpla orsaker som tex något tändstift eller två som inte varit ordentligt åtdraget. ;-) Det positiva: Vanoshaveri på m62tu verkar E X T R E M T ovanligt, vet knappt om jag läst om något fall (?), därför bryr jag mig inte längre. Visst finns det folk som lyckats fixa det, men det krävs specialverktyg och en hel del mek expertis/erfarenhet. Här är någon som åtgärdat: Länk Haft kontakt med en oehört erfaren 740 ägare i Holland som visste att det gick och byta/åtgärda men att han inte tyckte det var värt det. Dels bekymrar han sig inte om det längre sedan tyckte han att även om han byter skulle vanos ljudet sannolikt ändå komma tillbaka efter ett antal mil ändå. (Slutsats, ej värt det.) |
|
| Bra sammanfattning av problemen med M62TUB44! | |
| ÄR det någon som har verktyg att ställa in vanos och kamar till m62 år 98-99 dubbla vanos. HJÄLP | |
| 540ia säljer eller hyr ut..... | |
|
Jag råkade ut för ras på kamkedjestyrningen på min 540 -98 i vintras. Den har gått 28 000 mil och det föregicks av ett enormt rasslande, bilen lät som en jänke-V8:a ungefär... :) Jag bytte alla packningar, alla remmar, kamkedjor och kedjesträckare - delarna gick på kring 6000 kr har jag för mig. Kan du skruva själv och har plats + verktygen för att låsa kammarna så börjar du med att plocka bort kylaren, kondensorn, viscofläkten och allt som sitter i vägen för bröstkåpan. Sedan lossar du bröstkåpan, låser kammarna, byter kedjorna (3 st) och sträckaren. Eftersom jag ändå bestämde mig att kosta på bilen så passade jag på att måla om topparna - den gamla färgen brukar vara sprucken, flagnad, brunbränd och se allmänt förj-vlig ut - de målades om med siilverfärgad hammarlack, ser ut som nya. :) Har du ngn polare som kan hjälpa dig? Det är ca 2-3 dagars jobb i timmar räknat. I mitt fall spolade vi igenom motorn efter att den satts ihop - en billig motorolja som vi körde i "engine cleaner" (minns inte vilket märke) och en halvliter diesel direkt i oljan. Motorn fick gå på tomgång i 15 minuter, sedan tömdes allt ut - och det var mycket gucka som kom ut! Sedan ny motorolja och filter. Trist att det hände, jag vet hur ledsen man blir. Men jag håller tummarna och hoppas du hittar en väg - lycka till! :) |
|
| P.S. jag glönde skriva att självklart byttes själva orsaken till problemen - tillverkningsfelet - själva släpskenorna i PLAST som sitter bakom bröstkåpan och styr den långa kedjan. :) | |
| P.P.S: De äldre V8:orna (M60) har inte denna konstruktionsmiss - de har riktiga kugghjul istället för en släpskena i plast som styr kedjan. | |
|
Jag har byt alla kedjor och alla släpskenorna och alla spännare. BILEN går bara på 5,6,7,8 får inte bränsle till 1,2,3,4. Bilen har på 5,6,7,8 mellan 10,6 -10,8 i komp 1,2,3,4 har den 3,4-3,6 komp Har provat att lägga tryck i alla med 8 bar alla var täta. Jag och min mekaniker hade inga verktyg så jag tror jag har vanos fel. HÄLP |
|
| m62 | |
|
Det låter som om ni tappat kammen när ni plockat isär den, så den hoppat över ett kugg eller två? Vanos drivs väl av en separat kedja och har väl inget med kamkedjan att göra? Vrid kammen på 1,2,3,4 ett kugg och pröva kompet. |
|
|
0001 AIC: inernal hardwere fault 0099 LCM: number-plate light faulty 000B BM: On bord monitor:fault deleted 0001 BM: On board monitor: fault eleted 0090 LCM: Turn indicator, rear left, fuulty 0003 MRS: Power supply 0096 LCM: reversing lamp, left, faulty 0091 LCM: Turn indicator, rear right, faulty 0007 SZM: Seat heating, seat cushion, left, open circuit 0049 GM: Relay for wiper motor, open circuit 004B GM: Changeover relay, stage1/2, for wiper motor, open circuit 005D GM: Central-locking drive, driver's door 005E GM: Central-locking drive, passenger's door 0017 SZM: Undervoltage 0008 SZM: Seat heating, seat cushion, right, open circuit 0002 GM:Fuse or lead for load circuit 2 004 GM: Terminal R 00F8 IKE: No CAN identification (DME) 0034DME: Misfire detection cyl. 4 0037DME: misfire detection, cyl. 3 0038 EGS: Symptom GLUE 0039 DME: Misfire detection, cyl.2 0022 DME: Function, inlet-camshaft control, bank 2 008C DME: Activation, map cooling 0032 DME: Misfire detection, cyl. 1 003E DME: Misfiring at several cylinders 0075 DSC: Brake- light switch, line 00F4 IKE: No CAN identification 0082 RDC: Type Pressure Control: fault stored 00F7 IKE: No CAN identification (DEM) 00F6 IKE: No CAN identification (DEM) 0076 DSC :DME\DDE does not fulfil torque request 003A RSC:no message from EGS control unit 0001 LWS : supply terminal 30 0032 DME: Misfier detection , cyl 1 0034 DME: Misfier detection , cyl 4 00D7 IKE Tank sensor 2 without fuel pump 00C8 DME: Activation. map cooling 0022 DME: Function, inlet-camshaft control, bank 2 003E DME: Misfiring at several cylinders Dom här fel kodena hade jag på bmw verkstad |
|
|
0001 AIC: inernal hardwere fault 0099 LCM: number-plate light faulty 000B BM: On bord monitor:fault deleted 0001 BM: On board monitor: fault eleted 0090 LCM: Turn indicator, rear left, fuulty 0003 MRS: Power supply 0096 LCM: reversing lamp, left, faulty 0091 LCM: Turn indicator, rear right, faulty 0007 SZM: Seat heating, seat cushion, left, open circuit 0049 GM: Relay for wiper motor, open circuit 004B GM: Changeover relay, stage1/2, for wiper motor, open circuit 005D GM: Central-locking drive, driver's door 005E GM: Central-locking drive, passenger's door 0017 SZM: Undervoltage 0008 SZM: Seat heating, seat cushion, right, open circuit 0002 GM:Fuse or lead for load circuit 2 004 GM: Terminal R 00F8 IKE: No CAN identification (DME) 0034DME: Misfire detection cyl. 4 0037DME: misfire detection, cyl. 3 0038 EGS: Symptom GLUE 0039 DME: Misfire detection, cyl.2 0022 DME: Function, inlet-camshaft control, bank 2 008C DME: Activation, map cooling 0032 DME: Misfire detection, cyl. 1 003E DME: Misfiring at several cylinders 0075 DSC: Brake- light switch, line 00F4 IKE: No CAN identification 0082 RDC: Type Pressure Control: fault stored 00F7 IKE: No CAN identification (DEM) 00F6 IKE: No CAN identification (DEM) 0076 DSC :DME\DDE does not fulfil torque request 003A RSC:no message from EGS control unit 0001 LWS : supply terminal 30 0032 DME: Misfier detection , cyl 1 0034 DME: Misfier detection , cyl 4 00D7 IKE Tank sensor 2 without fuel pump 00C8 DME: Activation. map cooling 0022 DME: Function, inlet-camshaft control, bank 2 003E DME: Misfiring at several cylinders Dom här fel kodena hade jag på bmw verkstad |
|
|
|
|
Bör tillägga. Den har gått sådär upp till 3000 varv bra efter det.NU går den inte alls på 1,2,3,4 får gnista men inget bränsle. |
|
|
Jag har byt alla kedjor och alla släpskenorna och alla spännare. BILEN går bara på 5,6,7,8 får inte bränsle till 1,2,3,4. Bilen har på 5,6,7,8 mellan 10,6 -10,8 i komp 1,2,3,4 har den 3,4-3,6 komp Har provat att lägga tryck i alla med 8 bar alla var täta. Jag och min mekaniker hade inga verktyg så jag tror jag har vanos fel. ÄR det någon som har verktyg att ställa in vanos och kamar till m62 år 98-99 540ia med dubbla vanos. HJÄLP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.