AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.655

Varning STP Oil Treatment i e39 540 v8 !

Sida 1 av 2
Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Haft lite problem med tickande / knackande när bilen blir varm. Testade att hälla i CRC invändig motortvätt. Bytte sedan olja och filter. Bilen blev något tystare. Tänkte att STP's Oil Treatment kanske var en bra lösning ! Men ICKE ! Slog i det igår kväll, startade i morse och åkte till jobbet, efter drygt 10 mil så fladdrade oljelampan till, släcktes, körde en bit, fladdrade till lite längre + att varning för lågt oljetryck. Stannade och motorn lät värre än någonsin. När jag stoppat en stund och sedan försökte provstarta så händer inget, låter som nåt som snurrar när man vrider till startläget, detta håller på tills man vrider av nyckeln helt. Låter som en startmotor som går i luften, men inte riktigt så !
Har jag totalras tror ni eller finns det en LITEN GNUTTA hopp ?! Tänkte om man bytte olja och filter igen. Finns det något system som blockerar motorstart vid denna varning / felkod ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag gissar på att du fått lyftarhäng dvs ventlierna står öppna ingen kompression pga oljekanalerna är inte avpassade för tjock oljablandning.
Det kan hända när man kallstartar och stänger av bilen igen tex. Nja STP är väl inget för moderna motorer,.
Hur göra nu då, vette sjutton , ut med oljan och låt det rinna länge, sedan om ännu en engine cleening kan fixa problemet.
Finns ju proffs sysslar med sådan behandling.
Om man får normalt lyftarhäng, brukar man få köra väldigt länge med startmotorn, och kravet är ju då ett fulladdat batteri. Alternativet är ju att skruva ur alla stift och pumpa i lite motorolja med en oljekanna i varje cylinder enligt oraklet Bosse bildoktor.
Är nog dessutom lämpligt att ha bilen stå i rumstemperatur innan man laborerar så segheten av STP elimineras så mycket som möjligt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har du kontrollerad dina oljepumpsbultar?
Låter ju som att den lossnad och har troligtvis inget med STP-mojset du hällde i att göra.

Att startmotorn frihjular kan ju vara startmotorns solenoid som gett upp så att den inte slår till.

Rita inte fan på väggen än, känns fortfarande som att det finns hopp. Lycka till!

deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Alternativt då Lyftarhäng som hasso nämner fast komplös pga. avsaknad av vettigt oljetryck pga. att oljepumpen lossat.

23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För övrigt ska man aldrig slå i STP UTAN att blanda ut det med oljan först.
Använde det mycket förr i äldre lite slitna motorer, där det gjorde nån nytta.

Länk
Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Tack för hopp om liv !
Oljepumpsbultarna kollades i samband med oljebytet och satt stenhårt.
Visa användare
67
Mpersson88
540iA Touring -01
Herrehävlar. Har precis samma problem med min, knackar när den är varm. Tänkte slänga i det här STP senare idag, jävla tur att jag såg detta. Väldans otur för dig, hoppas verkligen det löser sig på ett bra sätt! Då får jag fortsätta leta efter ett annat alternativ att få bort knackandet :)
Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Var ute och testade nu efter att den stått still ca 3 tim. Verkar som lyftarhäng ! Kanske lite tur då. Hade tendens till lite komp i början när jag körde med starten men det försvann igen efter ett par sekunder. Frågan är vad jag ska slå i för att rensa bort STP ? Diesel ?
Fast undrar dock varför oljetrycket försvann........ Oljelampan släcktes dock nu när jag körde med startmotorn.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Blandar man inte ut STP med oljan innan man slår i den, kan det nog bli "klumpar" typ enbart stp som åker ikring..
Köp nån billig tunn olja typ biltema och gör några täta oljebyten samt byt filter sista gången när du slår i rätt olja.
M62TU låter ofta en del och vissa inget alls, inget som man löser med hokus pokus utan får leva med. Castrol TWS 10W-60 kan vara en lösning säger Castrol.

Länk
Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Tog lite ledigt från jobbet för att byta olja mm. Skräcken blev total då jag öppnade oljelocket................. Kamkedjan som sitter närmast kylaren har hoppat av !!!! Är motorn skrot nu då ?!
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag tror du har råkat ut för det enda som jag är orolig för på V8:orna. Nämligen trasiga kamkedjestyrare.
Sen om det är godnatt med motorn kan nog nån annan svara på.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gissar att den hydraliska sträckaren inte kunnat arbeta med STP oljeblandningen och kedjan hoppat.
Tur eller otur är det nog mest frågan om, ventilern tar i om det kommer i feltakt, men har kedjan hoppat så rör sig väl inte så mycket ??

Länk
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Hasso: Det där med sträckaren var min tanke också först, men han säger ju att motorn tickat/knackat ett tag, så då gissade jag på kedjestyrarna.. I vilket fall får vi väl hoppas att hans motor klarat sig.
Jag håller tummarna i alla fall.
Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Om man spånar på vad eventuella kostnader kan bli.......... Anta att man lämnar in bilen på rep på verkstad, efter ett antal timmar och tusenlappar konstaterar dom att det är mer fel, ännu mera tid och pengar. Man kanske skulle satsa på ett motorbyte direkt ? Hitta en bra till vettigt pris ? Passar alla m62 i alla årsmodeller ?
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
540 från 99 och framåt har vanos som kan knacka. Min låter också rätt mycket, men det ska inte vara någon fara att köra med.
Det där men kamkedjan är läskigt på dessa motorer... hur pass mycket jobb är det att byta kedjestyrarna?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tror ni verkligen att detta hänt pga STP-tillsatsen?
Kedjespännaren, spänner den verkligen kedjan enbart med hjälp av oljetrycket, utan fjäder eller nåt??

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Marin: Kedjespännaren har en fjäder, men med åren blir den rätt slapp och betydligt kortare än när den är ny. Jag bytte min spännare i förebyggande syfte i somras. Det skilde över 1 cm i längd på den gamla och den nya, trots att bilen bara gått 15000mil vid tillfället.
Jag hade ibland aningens kedjerassel vid start, men det försvann efter bytet.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är väl ytterligare ett tecken på att STP inte har något med haveriet att göra?
Eller är kedjespännaren kopplad till oljetrycket också?

Det verkar iofs obehagligt om man skulle ha en ospänd kamkedja varje gång man startar bilen, speciellt på vintern.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
V8kask: Du måste ha en motor M62TU med vanos dvs från -99 och framåt.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Tråkigt med kedjeras. Lägg en köpesannons här på ap eller köp en maskin på skroten. Sälj sedan din gamla i delar, givare osv så kan du få tillbaka några lappar.
Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Om vi spånar på att motorn är intakt, är det då någon som vet vad ett kamkedje bytet inkl skenor och spännare skulle hamna på i pengar ?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.