|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har köpt nya däck till min e39, och fått dom monterade och balanserade, såg att maskinen dom balanserade på visade"OK", men jag har fortfarande små vibrationer,(syns på passagerar stolen" har sökt på tidigare inlägg och såg en lista med dom som hade balaserings maskinen "Hunter GSP 9700" så min fråga är kommer Volvo/bila balansera mina däck? lite konstigt om jag kommer ditt med bmw och vill få dom balanserade... Finns den ngn ni kan rekomendera i malmö/skåne trakten som har denna maskin? var ballanserar ni andra e39 ägare i skåne era däck/hjul med "perfekt resultat"? | |
| Kolla med Vianor på Erikfältsgatan. Alltid fått mina hjul till både bil och MC bra balanserade där. | |
|
hej Ethel , snacka med euromaster på lundavägen dem ska vara bra |
|
|
Jag har fått hjälp av Bilia i Lund (har en balanseringsmaskin som du efterfrågar men tänk på att säga till specifikt att hjulen ska balanseras med denna). De har en separat däckverkstad (ingång på andra sidan mot "vanliga ingången, kör genom porten och runt hörnet) och de har varit hjälpsamma trots att det varit en BMW. |
|
| Återkom gärna med resultat | |
|
Återkommer såfort jag varit på ngn av ovanstående ställe. Tusen tack för infon. :-)) |
|
|
Åker först isåfall till bilia i lund och kolla med dom, eftersom dom har den efterfrågade maskinen. |
|
|
Vad är det för däck du köpt och vilka dimensioner och vilka fälgar har du ? Är du säker på att fälgarna är 100% runda ?? Med vänlig hälsning: Henrik |
|
|
Re: Ethel ¨Syns på passagerarstolen¨?? Syns/känns väl mest i ratten eller? Kolla så de har en maskin som kan se om fälgarna är helt runda, räcker att du kört lite hårt i ett potthål så kan de vara lite lite ovala och det känns som obalans. Enligt min kille på Vianor är alufälgar ganska mjuka så det behövs inte mycket för att de skall bli ovala. Mvh |
|
|
På tiden jag bodde i Skåne brukade jag använda GT Däckservice i Kävlinge. De gav sig aldrig innan jag var 100% nöjd med balansering. Jag hade lite halvdeformerade fälgar som visat sig vara mycket svåra att balansera (för andra firmor också) men de balanserade om dem 2-3 gånger samma dag tills det blev helt vibrationsfritt. Utan gnäll. ___ Min bil: Länk |
|
| ¨Syns på passagerarstolen tyder på orunda dekk,kjøpte nye kumho til min bil men det var vibrasoner i passagerarstolen rundt 90-100,gikk ikke å balansere bort,måtte bytte til Conti så ble det bra.Men din felg kan jo også være orund. | |
|
Om du märker vibrationer i stolarna så ligger obalansen på bakhjulen. Vad har du köpt för däck? Har läst här på forumet att Nokias sommardäck ofta är orunda. Mvh Håkan |
|
|
Däcken jag köpte var Dunlop sport 01 Länk |
|
|
Och fälgarna är originala som från fabriken, vet inte riktigt namnet på dom men 16 tum, och däcken jag köpte var 225/55-16 Hittade bild på likadana fälgar som jag har. Länk |
|
|
Rekommenderar verkligen Jörgen Svensson Däck & Fälg AB om du har möjlighet att ta dig till Lund. MVH Micke |
|
| Instämmer med miel72 om att Jörgen Svensson Däck & Fälg i Lund (bakom Landersnäs marmor) är bland de bästa. Det han inte vet om däck är inte värt att veta, och bra pris har han alltid också. | |
|
En däckverkstad som är lite seriös och har hyffsat bra maskiner ska kunna balansera dina hjul exakt lika bra som de som har de maskiner du efterforskar.... Att få balans i ett hjul är ingen raketforskar uppgift, en metallstång med rätt dia och ett stallage med kullager så åkan du tom göra det bäst själv .. Jag skulle tippa på att du har någon ovalitet i antingen fälg eller de nya däcken eller att skakandet sitter i bilen hjulupphängning om du fått hjulen balanserade mer än en gång. Kaan va att däcken inte fått rätt sätttryck när de lades på så att de inte krupit ut på fälgen rätt . Pumpa däck 5,5kg och sen släpp ut till önskat tryck så har du eliminierat ett problem. Med vänlig hälsning: Henrik ( som jobbar på en av de nämda verkstäderna i inläggen menn inte har tid att hjälpa tyvärr) |
|
|
Har fått tid den 11/4 för balansering igen, på samma ställe som första gång,(där jag fick däcken bytade) återkommer efter, så får jag se om vibrationerna/skakningarna i passagerar stolen försvinner. |
|
|
Ha en som kör bilen. Och sätt dig i höger fram stol. Känner du då skakningar i röven så behöver du bara göra vid höger bak hjul. Antingen fel på det nya däcket eller obalans fälg. Av med däck och balansera fälgen. På med däck och balansera. Den firman som har sålt däcken är väl känd för att ha en del dåliga nya däck. |
|
|
Lovade återkomma med närmare info efter idag.... Var och om balanserade bakhjulen idag, och det var obalans på ett däck 20gram,och på andra 15gram, dock var "skakningarna" i sätena, på passagerar och förarstolen desamma. Har bokat tid till bilia i lund på tisdag 17/4 så får dom kolla om däck,fälg är orund eller skev, eller helt enkelt fördålig balansering, nu blir det iallafall med en "hunter" balanseringsmaskin, då får man svart på vitt vad som är orsaken. Återkommer efter bilia besöket nästa vecka. |
|
| Gick bilen helt vibrationsfritt innan däcksbytet? Eller har det bara blivit värre efter de nya däcken monterades? Har du testat att rotera hjulen (monterat framhjulen bak)? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.