|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Upptäckte idag när jag körde landsväg i ca 78km/h att det lät anorlunda typ som när man kör på dom vita väg sträck i mitten, alltså i jämn takt :O svänger jag vänster så ökar takten på oljudet och svänger jag höger så slutar det ?:S kan det vara hjullagret eller kanske däcken som är konstigt slitna? :S Hade vart extremt tacksam för hjälp då jag är beroende av bilen och vill inte bli stående någon stans :S | |
|
Låter som hjullager då det låter mer om du svänger åt ena hållet och mindre eller inte alls om du svänger åt andra hållet. På min lät det när jag svängde vänster och då var det vänster hjullager. Hördes tydligt att ljudet kom från vänster bak. Antar att du menar att ljudet är ett morrande/brummande ljud? |
|
|
Ja precis det morrar/mullrar mkt jag tycker att det kommer från nått utav fram hjulen men vet ej vilket:( det konstigaste är att det låter som om man skulle köra på sånna vita sträck alltså muller-paus-muller-paus osv ... Hur kollar jag enklast vilket hjullager det är? Är jätte svårt att komma fram till genom att bara lyssna :/ |
|
|
Svänger du vänster så belastar du höger hjul. Och då hör du ljudet på lagret på höger hjul. |
|
|
Okej så om jag svänger vänster å det dånar mer då är det höger hjul som har kasst lager? Finns det något sätt att kolla så att de verkligen är det lagret som e kasst? Inte så kul att byta de i onödan :s |
|
| Upp ingen som vet hur jag skall gå till väga för att kolla vilket hjullager som e kasst?:( | |
| Personligen tycker jag att du ska hitta om det är fram eller bak sedan byta båda sidorna är nog säkrast samt jämn slitage.Jag gjorde så nämligen dock på en Nissan micra | |
| Okey det kan ju vara en ide! Men problemet kvarstår att jag varken vet om det är fram eller bak:( och att byta alla 4 på en gång är säkert inte det billigaste! | |
|
Kan vara höger ändå. Lyft upp bilen och snurra på hjulet om du inte hör nåt så lägg fingret på spindel, fjäderben eller annat som har kontakt med lagret så kan du känna vilket det är. Om det hade varit bak och du inte har diffspärr så kan man lyfta upp de drivande hjulen och lägga i 3:an. sen håller nån fast det ena hjulet så kan man höra om det andra låter. |
|
|
Oftast blir det varmt om du känner på fälgcentrum efter att du kört ta det försiktigt så du inte bränner dig bara Ha deT |
|
|
håller med pew! testa de så vet du direkt :) fick exakt samma tipps av besiktningen för några veckor sen BMW ownz |
|
|
...eller diffbroms skulle det ju stå också såklart. Anledningen till att det kan vara både höger och vänster är att det finns två lagerbanor i lagret och beror på vilket som är dåligt. Men vanligast är nog att det är motsatt sida du svänger åt. |
|
|
Oftast blir det varmt om du känner på fälgcentrum efter att du kört ta det försiktigt så du inte bränner dig bara Ha deT |
|
|
Jag lyfte upp bilen å snurrade på hjulen då märktes inget ljud å det snurrade lätt, Jag ska testa å känna också men hur märks det? Alltså på vilket känns det om man te x håller på fjäderbenet å snurrar på hjulet? Tack för alla svar |
|
| låt någon sitta där bak sammtidigt som du kör i 50-60 och svänger kraftigt, man brukat höra om ljudet kommer bakifrån och från vilken sida. | |
|
du bör känna små vibrationer när hjulet snurrar. BMW ownz |
|
|
Inte säkert att det är helt lätt att känna. Men jämför de båda sidorna så kan det vara lättare att upptäcka. Gör annars som Tomas skriver. Borde gå att höra var det kommer ifrån. Kanske-kanske kan du känna ett glapp om du känner på hjulen, lyft upp jämför. Ta tag kl 12 och kl 6 på framhjulen och se om du känner nån skillnad på höger och vänster sida. |
|
|
Hur gick det? Kom du fram till vilket hjullager det var? |
|
|
Har precis fått tillbaka bilen från lack men ska testa och göra som Tomas säger å återkomma med svar:) Har testat å lyfta å känna men inte märkt ngt:( |
|
|
Körde medans min far satt i baksätet och lyssnade men han hörde inte heller varifrån det kom ifrån, får ta och palla upp bilen å snurra hjulen och känna på hjullspindlen å hoppas på att jag kan hitta problemet vid nästa lediga tillfälle.. |
|
|
Lutar väl åt att det är fram då. Hördes tydligt på min att det kom bakifrån och vilken sida. Kanske är svårare att avgöra när det är fram. Ska du byta själv? Det är lättare fram då man inte behöver lossa några drivaxlar, men lite dyrare delar. Min verkstad tog fel på på arbetet och räknade 1 timme på jobbet vilket skulle vara för byte fram. Men tog rätt pris för delarna (dvs bak som var billigare) Blev knappt 1500 för bytet så jag tvekade inte på att lämna in det. Han sa sen att det skulle ha varit 1 timme till på jobbet när jag var och hämtade den. Lite flyt ska man ha ibland. I alla fall det handlar väl om 1 timmes jobb att lämna in det och så antar jag att de med säkerhet kan avgöra vilken sida det är. kanske värt de pengarna istället för att chansa på vilken sida det är om du är osäker. Och om det inte är lagret så får du ju få reda på det. Men om du lämnar in den så säg att du misstänker ett hjullager och be dem kolla det och fråga om ett pris innan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.