|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ny här på forumet och även relativt nybliven bmw ägare. Tänkte höra lite vad ni med likadan motor har för förbrukning? Då jag upplever min som något hög. exempel: Enbart stadskörning = 0,9 l/m Blandad ca 70 mil lång & 30 mil stad = 0,61 l/m (helt okey). Kan tillägga att bilen har automat och 18" vinterdäck. Tacksam för ideer kring detta! | |
| Jag har i princip samma förbrukning med dito. bensinare, och ca 900kr i årsskatt. :) | |
|
Tycker det låter som du ska vara riktigt nöjd. Särskilt när du även kör med 18" hjul. Bilen får jobba mycket mer för att dra runt de hjulen. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
Karl-Hilding |
18-tummare ger högre förbrukning och med automat i stan så är inte 0.9 så fel. Lite högt kanske såvida du inte kör på sportväxel. Dina blandade siffror visar helt ok ja. Mao inget fel nånstans. |
|
Min fd visar 0,55 men verklig förbrukning är runt 0,6 Samma körmönster som du. Mvh |
|
|
Original fälgar Marin? Farsan kör till Stockholm 0,49, men har original hjul. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Låter helt OK, automaten tar en hel del extra. | |
Verdi |
millerone, Nej, det har du inte. Och skatten på 320d är väl inte så hög heller? 2000:-? |
|
1700kr hade jag på min manuella men eftersom automaten drar 1dL mer per mil så är skatten ca 500kr upp så jag gissat på mellan 2-2.5kkr. Dock skulle jag nog också valt bensin till en cabbe, men helst en rak sexa för ljudet skull. |
|
|
Tack för infon. Allt verkar då vara som det ska. Årsskatten ligger på 2494:- |
|
|
Jag ligger på 6.5 L/100km med ganska restriktiv körning (lugnt men med någon omkörning, urgasning ibland), 70% motorväg, 10% landsväg, 20% stadskörning. Trodde faktiskt att jag skulle ligga under 6.0L/100km men jag har noterat att bränsleåtgången skiljer ganska mycket ~115 km/h (~5.5L) och ~130 km/h (~6.5L). På landsväg i 70-90 km/h ligger man på stadiga 4.0L/100km ! Himla synd att man inte har 70-väg hela vägen till jobbet, vad man skulle spara pengar på det. Men inte tid.. ;) Skatt 2290kr. 6-växlad automat med elkrok. Har bara haft bilen "en tank" så vi får se hur det yttrar sig i genomsnitt. |
|
| P.S. Jag har 184 hk i spisen. | |
| q: Din bil behöver många fler mil innan den lossnar och förbrukningen trillar ned. Min gamla 320d 177hk tog nästan 2500mil innan den lossnade helt. | |
| Ok, hur mycket bör förbrukningen sjunka, generellt sett? | |
|
17" orginal hjul med 255 bak och 225 fram. Ren landsväg tar den under 0,5 Kallstart och kortkörning drar upp förbrukningen. |
|
|
Min 320d låg till en början på mellan 0,6-0,7L/mil för att sedan gå ned till 0,5-0,6L/mil. Min X3 låg i början på 0,9L/mil men är nu nere på 0,63L/mil enligt datorn. Så det kan hända en hel del med förbrukningen... |
|
| Intressant, vad beror det på egentligen? | |
| "Alla" bilar är råa när de kommer direkt från fabriken, motorer behöver ett antal mil innan de är helt inkörda och presterar som bäst. Framförallt dieselmotorer behöver lite mer mil innan de släpper. | |
| Har haft min 320dA i 4 tankningar nu och jag snittar 0,54l/mil (som deklarationen). Färddatorn visar ungefär 1dl mindre/100km alltså 5,3l/100km. Ren stadskörning drar den 0,7 och ren motorväg strax under 0,5. Kör med originaldäcken fortfarande men ska byta till tystare däck. | |
| Kör på original 17" o automat snittar 0,73 mestadels 0,5-3mil körningar | |
|
Med 17" 215 alt 235 dubbdäck blandad körning, mest kortsträckor drar bilen (177hk manuell) 0,52 l milen. Brukar tanka efter drygt 105 mils körning och brukar få i typ 54 liter. Nu med 18" kan jag ana en liten ökning typ 0,1-0,2 men det kan bero på inspirerad körning = kosläpp ;-) I 150km/h drar bilen ca 0,6 och med släpvagn i 90 ungefår samma. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.