AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.144

Tändstift 328 E46 98 års modell.

Sida 2 av 2
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Ser ut som de går lite fett ja. Hur mår Lambdasonden för bank 2? Kan du se vad du har för LTFT på bank 1 och 2? (Long Term Fuel Trim). Jag har precis beställt nya Bosch lambdasonder för min bil. De var helt täckta av nån skit, vit till färgen. Ska vara lätt rödaktig färg på dem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vit färg tyder ofta på glykol i avgaserna...

Stiften såg inte katastrofdåliga ut. Jag har märkt att körsträcka/sätt precis innan stiftbytet påverkar de gamla stiftens utseende ganska mycket.

Är bilen mappad för de nya spridarna?
Om inte kanske det är naturligt att 330-spridarna ger mer soppa än vad bilens styrelektronik "tror".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Alla 4 lambdorna är ny bytta i höstas. Säger heller inget via data sökningen. Nu satte jag i de nya stiften för c:a 4 kilometer sedan bara, så jag tänkte köra på tills söndag och kolla dem igen. Har inte riktigt koll på stiften som satt i eftersom jag dels kört på 3 baljor 95 oktan innan dessa 2 baljor V power upp och ner till Elmia. Passade även på att testa dra henne hela vägen ut på vägen hem och då hostade hon inte till.
Johan B. Innan Elmia så höjde jag bränsle trycket på bränsletrycks regulatorn för jag spånade på även det om det var därför hon hosta misstände på fullt. Precis vid höjningen av trycket, så rök hon ju till lite svart. Efter c:a 10 mils resa så var det som normalt. Tänkte att datan hunnit jobba i fatt. Polare bakom sa också att allt var lugnt. När jag nu ger allt, så kan det svagt komma svart dimma bakom.

Nu har man ju pelat runt lite, så kanske bättre att låta det vara nu till söndag, så jag får ihop en 20 mil med dessa stiften och se hur de ser ut. Då har jag även koll på soppan i tanken osv tänker jag också gå vidare där efter.
Den är inte mappad heller med de nya spridarna Johan B.
Är det någon som vet en bra sida med hur stiften set ut vid olika förhållande så länka gärna. Fick en inne på garaget men den jag sett här på AP innan tyckte jag var lite bättre och tydligare bildet. Var även bilder på fyra elektroders stift om jag minns rätt.

Tack på förhand
En bild på ett av de gamla stiften när jag bytte på min bil vid 10 000mil: Länk (BMW märkta Boschstift)

mvh/ Anders
HAde idag av de nya stiften och de ser jämnt och fint ut över hela linjen. Tankarna går nu till spridarna om det är en av dem som inte mår 100%.
Det är det enda som är kvar också tycker jag som jag inte bytt eller kollat 100%. Ska prov trycka dem som någon nämnde ovan.
Som någon nämnt i tråden innan ang spridarna och den kunde ge för mycket. Jag har alla fall bytt dem också nu och bilen går kanon. Mycket jämnt och fint med de nya stiften också.

Ska köra ytterligare några mil innan jag kollar stiften igen.
Fe
1
FelleX
Bmw 330CI Cab -01
Hejsan!
Jag har problem med min e46 330Ci ibland går den som den ska och ibland som en påse nötter, dvs att den är helt orkes lös näst intill.
Jag kollade ett stift då var det alldeles vitt, har dock inte kollade dom 5 övriga.
för lite soppa eller vad kan det bero på?

Är tacksam för alla svar jag kan få!

MVH // Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla även de andra stiften, är alla vita så går den magert.

Kan vara så enkelt att bränslefiltret är igensatt, kan även vara dåliga lambdasonder eller något annat...

Gör en felkodsavläsning så bör du få någon indikation på var felet finns.

Hur långt har bilen gått och hur ser servicehistoriken ut?

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.