|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Stiften jag har i är Laser Platinium NGK BKR6EQUP. De har nu gått c:a 6000 mil och ska hålla 10000 enligt mekonomen där de köptes. Helgen som gick eldades på lite genom lådan från start. Kom till c:a 200 och bilen började blöddra/misstända. Jag har nu funderat på att byta stiften igen och kollar runt lite. På ett utländskt forum nämner en person att Laser stiften inte ska vara 100%. Han beskriver det som att är gjorda för att hålla 10000 mil och är mindre energi krävande och detta tolkade jag hans utsaga som att de inte riktigt hänger med. Tanken föll på att min bil började blöddra/misstända. Då föll tankarna på om det är stiften som inte hänger med riktigt. Ligger jag i femmans växel och hon får jobba sig upp hela vägen, så inga problem, men när jag kommer till 245 på mätaren (har lite kvar innan varvstopp) så känns det som små hugg. Hon inte riktigt tänder liksom. Varpå tankarna kommer på stiften igen och hans utsaga i det forumet. Tittat runt lite och nu funnit NGK Double Laser Platinum OEM Upgrade Set for E39-E46-M54. (4:a elektroder) Någon som vet vad skillnaden är mellan Laser och Double Laser stiften? Har googlat lite, men får inte riktigt klart svar. Hos samma säljare finns dessa BMW NGK Laser Iridium OEM Spark Plugs 6 PC Set N51/N52 E60,E70,E83,E90 2006-2010. (med 1 elektrod) Jag tror att det är något med stiften som är problemet jag hade med blöddret i helgen. Hon gick orent, stängde av tändningen i rullande fart och startade direkt igen och då gick hon på alla sex med en gång igen. Lite därför som jag också funderar åt stift hållet att de inte hängt med eller nått. Startar jag då om bilen så är alla med igen. Fel teori av mig kanske, men därför ställer jag frågan här och hoppas på lite hjälp och förklaring. Någon som är duktig på stift och kan förklara? Tacksam för hyffsat snabbt svar eftersom jag vill beställa de nya snarast innan Elmia osv. Inte farten som dödar. Det är stoppen. | |
|
Här är länk till säljaren. Länk De är även dyrare med en elektrod uppe till höger. Double Laser är i mitten Fyra ner. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Om det är stiften som strular, hade bilen säkert gått lika illa efter omstarten... Fyrelektrodsstiften har en mycket bättre självrenande effekt eftersom man utnyttjar luft-/glidgnista - dvs. gnistan "glider" över en del av porslinet och ju där det finns sot på stiftet glider gnistan lättare (minsta motståndets lag) och på så vis bränner gnistan bort smutsen från stiften innan den blir allt för omfattande. Jag hade en diskussion på telefon med NGK:s kundtjänst angående om det var bättre att använda ett enelektrodsstift med tunna platinaspetsar alt. dito i Iridium, i stället för fyrelektrodsstiftet. Hans svar var ungefär: I nästan alla andra motorer skulle jag rekommendera ett Iridiumstift med tunna elektroder pga tändvilligheten/effekten, MEN i just BMW:s motorer av denna konstruktion är BKR6EQUP klart bäst pga att motorerna har en tendens att dels sura ner stiften vid korta kallkörningar och dels sota ner/förorena stiften under drift. Så hans rekommendation var fyrelektrodsstiftet med hänvisning till dess goda självrenande egenskaper. Mitt förslag är att du kontaktar NGK:s kundtjänst angående frågan om "Laser" resp. "Dbl. Laser"...de brukar vara snabba i svaren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej Tack. Här är länken till forums tråden där gearbox svarar killen. Länk Har ju ändrat en del på min bil för övrigt med 330:ins insug osv. Senast bänkad till 230 Hk / 304 Nm. Där efter gjort lite annat, så hon har väl kommit upp lite till. Ska bänkas igen när allt känns okej. När jag då googlade runt lite, så funderade jag lite på hans förklaring också i den tråden ihop med mitt blödder/misständer om det kunde vara så att stiften liksom inte hängde med. Blir lite fundersam också varför 1 elektrods stiften är dyrare. I mina ögon när man läser Laser så blir det WOW. Läser man då Double Laser osv så blir det liksom WOW WOW måste vara kanon. Du förstår vad jag menar ;). Kör en del på bana också så jag vill att allt ska vara 100%. Ska kontakta Ngk som du säger och se vad de förklarar. Kom gärna med fler förklaringar / funderingar från annat håll. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Gearbox nämner även iridium i sitt andra inlägg i tråden som även finns hos säljaren jag länkade till längst upp. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Tveksamt att det är stiften som felar men men...Iaf jag kör med dessa Länk i 2 av mina bilar (S38B38 rest S50B32), båda funkar minst lika bra som med originalstiften. Bytte till dessa stift pga "4-elektrodsdesignen", original är det 1-elektrodsstift i båda. Dessa stift kräver dock något mer av tändsystemet, har du nån halvtaskig spole eller dåligt tändrör så avslöjas de direkt (har vi fått erfara då en bil "missade" med dessa stift, satte stiften i min bil, gick perfekt, med mina spolar o stiften åter i hans bil gick även hans bil perfekt). | |
|
Vid byte dryga 1500 mil S38B38 (bytesintervall av stift är ca 2000 mil enligt BMW!): Länk Vid byte efter ca 4000 mil i bruxbilen (Passat) Länk Länk Rekommenderat bytesintervall är 3000 mil enligt tändstiftstillverkaren. |
|
|
Tackar. Nej har haft total renovering utav elektronik i vinter efter strul förra sommaren med blödder när jag kört motorväg. Kört från typ Malmö, kommer till stopp efter att jag kört av och hon blöddra som ett as när jag skulle iväg efter stoppet. Hon kunde även små hosta/misstända i rondell körning ibland. Nya kamaxelgivare både in och utsida. Nya Lambdor alla 4:a. Nya Kompletta Tändspolar. Hade även felkod att hon gick snålt varpå Bränsletrycks regulator inför skaffades och testad fett så soppa kom där bak. Gick kalas speciellt efter tändspols bytena. Inga problem i rondeller längre heller. Så nu kom funderingarna till Tändstiften. De ska ju hålla 10000 mil enligt uttsaga, men har gått 6056 mil exakt. Tänker lite som nämnts ovan att de inte riktigt hänger med eller att de närmar sig slutet på sin karriär. Kanske inga garantier att de går just 10000. Hur stift i sig fungerar vet jag inte. Menar som jag kör en del bana osv om de slits mer eller vad vet jag som sagt inte eller det inte spelar någon roll om det är bana eller vanlig svensson körning. Har mailat Ngk denna tråden också, så får jag hoppas på något svar där ifrån också. Kommer lägga in svaret här också sedan från dem för eventuellt andra som undrar i framtiden. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Var idag kontakt med företaget i USA och min fråga löd: Hi. Niklas from sweden. I wonder what the differens between this platinium double Laser spark plugs and BMW NGK Laser Iridium OEM Spark Plugs 6 PC Set N51/N52 ... What is the differens? I have an Bmw E46 1998 years modell E46. On forums I read some different and I thought it would be better to ask you directly. Why are Iridium more expensive? Are they better? What do you recomend to me. I have made some change on my Bmw with Bmw 330 intake an exhaust system. In Dyno I have 230 Horse power and little more now. I drive sometimes on swedish race tracks also. I hope you understand my bad english. Let me please know so I can by the knew one from you. Regards Niklas Svaret som kom: Thanks for the message and I understand your English good. The difference between platinum and iridium is how long the last. The "spark" is basically the same. For BMW, Platinum will last 35,000 - 45,000 miles. Iridium will last up to 60,000 miles. The iridium are more expensive because the last longer. For performance or modified M52 I recommend Denso Iridium Power IK20... Länk These have precise and powerful spark and less resistance. These are Iridium, but will only last 35,000-45,000 miles because of the small 0.04mm electrode. Hope this helps... Regards, Dan Har även fått svar från NGK här hemma och de kommer svara inom kort. Behövde lite info om bilen bara innan svar. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Har idag pratat med Ngk här hemma. Vi fick ta det via telefon pga det blir alldeles för mycket att skriva ner allt med följd frågor osv från olika håll. Vi var överens om att mina stift har gjort sitt och inte hänger med som de ska på de höga varven längre. Det blir då att hon misständer osv. 10000 mil som jag nämnt ovan skulle vara livslängden är mer en grupp som de delas in i. Inga garantier på att de håller just så länge osv. Det hänger ihop med hur bilen används också. Lugnt, standard eller hård körning. I korta/stora drag. Skillnaden mellan Iridium och 4 elektrods stiften är att Iridium stiften är kraftfullare med en mer precisis/kraftfullare gnista än 4 elektrods stiften under sin livslängd. Det som vi kom fram till är att de 4 elektrods stiften jag har i slits på 4 ställen varpå plattan blir rektangulärt/fyrkantigt sliten och gnistan vandrar på en större yta och tänder sämre. Har man då modifierat motorn med diverse och högre soppa mängd krävs, så är det bättre med Iridium stiften. Man får titta över lite hur man använder sin bil och välja stift därefter. Kör man vanlig Svensson och centrum körning alltid som exempel inne i Stockholm, så är det bättre med 4 elektrods stiften som rengör sig själv lite bättre. Det är även en samverkan mellan bil och stift tillverkarna vilka stift som rekomenderas i standard bil. Handlar om hur många grader (450 grader) osv. Bmw motorer är tydligen rätt så kalla och kommer inte upp i grad antal. Varpå 4 elektrods stiften valdes till just denna typen av motor i standard utförande med själv rengörande effekter osv. Tydligen går man mer och mer tillbaks till Iridium stiften igen, för de visat sig vara bättre. Mycket vi pratade om fram och tillbaks. Mycket trevlig person som förklarade bra. Jag köper Ngk personens förklaring att mina stift både gått hårt och relativt långt med sina 6000 mil. Allt hänger ihop med hur slitna tändspolar/kablage och körning om hur länge stiften håller. Till min bil som den är nu och min körning, så är det Iridium stiften som gäller. Beställs idag, så får man hoppas hon inte misständer på de höga varven längre efter bytet. Detta var som sagt förklaring i korta drag vad som kan vara bäst till min bil och om misständningarna kunde bero på stiften. Går som sagt fortfarande bra på de låga varven och lugn körning. Får hålla tummarna ;) Hoppas det kan hjälpa någon framöver. |
|
|
Då var de på G. Ska bli nice att få på dem och testa. Länk |
|
|
De nya stiften har äntligen kommit efter påsken. Länk Imorgon monteras dem för att samtidigt kunna testa den ordentligt ner till Ystads träffen |
|
| Kör du bana eller? 245km/h??? | |
| Blir en del där ibland. Tycker även om att gasa på lite på våra motorvägar mellan åt. Vill att hon ska gå kalas oavsett var vi befinner oss och efter en del strul med elektronik i höstas, så vill jag få rätt på allt nu. | |
|
Stiften är nu bytt och de gamla såg ut som bilderna jag bifogat via länk. 1:an till vänster osv upp till 6:an höger. Större bild om ni klickar på den. Länk 4,5 och 6 såg lite fetare ut. Jag vet en kille här har lagt upp länk till en stift sida med bilder och förklaringar hur de ser ut vid olika utseende. Tacksam om den personen kan länka till den här igen. Vill se lite vad som sker med de 3 cylindrarna. Vet inte om det är att de 3 ska gå lite fetare. Tänker då främst på 6:an cylinder som kanske blir lite varmare än de övriga. |
|
| Tittar ni även nogrant kan man se svagt smält utav det vita materialet uppe vid på 5:an och 6:ans cylinders stift. | |
|
Knuffar in en fråga.. Har du kontrollerat spridarna? Om dessa har dålig strålbild och/eller felaktigt flöde kan det bli ojämn förbränningstemperatur. Eftersom regleringsloopen är gemensam för vardera tre cylindrar kan en dålig spridare ställa till det för mer än en cylinder. mvh/ Anders |
|
| Nej har inte kollat dem nu. De har gått c:a 2500 mil sedan de sattes i och var ordentligt rengjorda då. Farsan nämnde samma som dig där och menade på om testa köra fuil rengöring. Tror du det kan räcka eller ska skruva av dem igen? | |
|
När du skriver "ordentligt rengjorda", är det inkl. test av flöde o.s.v? mvh/ Anders |
|
| Nej. De är från en 330 och gjordes rena. Sattes i efter jag bytte till 330 insug osv. | |
| Pratat med en vän också ang att hälla i rengöringsmedel. Hoppar på det för tillfället. Har kört 3 baljor på 95 oktan innan dessa 2 som nu har varit V power upp och hem från Elmia. Har c:a 50 mil kvar på denna baljan också tankar jag en balja till med V power eller 98 och kollar de nya stiften igen. Då hinner jag även känna hur bilen beter sig med de nya stiften och har koll på vad jag gjort och vad som sker. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.