AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.463

Ej godkänd besiktning pga. airbagslampan

Sida 1 av 2
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har haft fler BMW under de senaste fem åren, dem flesta bmw jag haft hade problem med airbag (allså lampan lyste). Aldrig ens ord om det på besiktningen. Men idag fick jag ej godkänd pga. lampan lyste. Det var det enda felet.
F.o.m januari 2012 går inte bilen igen om airbag lampan lyser, idioti!
Det finns ju säkert över 1miljon bilar i Sverige som inte ens har airbag, borde inte dom underkänas?
Ok om det vart år 2030 och alla 90-tals bilar har skrotats och att det skulle finnas bara bilar med airbag då förstår jag, men det här att lampan lyser....
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Tyvärr bara att gilla läget.
Den fanns där när bilen var ny och nu har väl någon EU nämd bestämt att denna samt andra säkerhets detaljer ska fungera.
Lär bara bli en marknad för elpulare som bygger i en massa motstånd mm.
3 ohms var vist slut hos Elfa redan hörde jag.
De e bar å fix.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ursäkta, men vad är idiostiskt med att ha krav på fungerande airbag i en bil?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så länge det inte är lagkrav på airbags vid försäljning, kan man ju iofs tycka att det är knasigt att en bil som "extrautrustats" med den säkerhetsfunktionen blir "olaglig" om den inte fungerar...

Känns som att biltillverkarlobbyn fått igenom ett krav som kommer att tvinga många i övrigt fungerande bilar att skrotas ut...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har dimljus på min bil där ena lampan har gått sönder, det är ju också en extra säkerhet utrustning, men det sa han ingenting om.

Och LUS, när jag vart och köpt bilen så har jag inte bryt mig om det fanns aibag elr inte, sålänge motor, låda och bromsar fungerar så är jag nöjd, allt annat extra är bara ögonglädje.
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Bilar med airbag har andra bälten/bältessträckare som sträcks mer än i bilar utan airbag. Det är ett system som är tänkt att fungera ihop och handlar inte bara om en "irriterande" lampa utan är tecken på att något är fel.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Lustigt, min VW Passat 2007 gick igenom besiktningen förra veckan u a trots att Airbaglampan lyser och texten Airbag Fault kommer upp i displayen. Verkar vara rätt olika hur noggranna olika besiktningsställen är?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tror inte de flesta tycker att Airbag är ögongläjde, den fungerar ganska bra har jag hört
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Airbags fungerar bra om man krockar det är ju helt klart, men man kan visserligen fundera över varför bilar som inte har det fortsätter att få rulla..
Man kan ju förbjuda alla bilar med ett icket helt tillfredställande säkerhetssystem så får vi alla rulla runt i moderna "lådor" utan "själ" hädanefter.

Visst, det blir för samhället/människor mycket lidande och kostnader utan bilar med moderna(jaja) säkerhetssystem i en "ordinär krock", men varför då låta alla Volvo 240 få rulla vidare ?...t.ex.

Det är väl det som är funderingen i förlängningen kan jag tro..

Jag säger inte att det är fel eller rätt någonting, men en diskussion kan man naturligtvis ha :)

Mvh Janne.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
tack, det var precis det jag menar.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
det här med 240 t.ex
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Länk

Har samma problem och vet inte hur jag ska koppla in kretsen. Någon som vet? Det sitter in kontakt under stolen med en massa stift i. Var ska den lilla simulatorn kopplas på?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har inte kollat så jättenoga men går det att koppla loss enbart sensormattan i någon kontakt?

///BMW - Was sonst!
Kolla felkoden det ger en hint om vad det kan vara, själv säger min fel i styrenhet så jag ska skicka iväg den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du kopplar loss sensormattan "larmar" systemet.

Dock går det att deaktivera sensormattan mjukvarumässigt via datoruppkoppling, men det är nog bara BMW:s datorer som klarar det och verkstäderna skall enligt uppgift inte få göra detta om man inte har monterat en stol utan sensormatta...

Mvh
Johan B

Thomas hur har det gått för dig har du lyckats lösa det?
Jag besiktigade min m5:a i Lördag med en lysande airbag lampa. Tror att det är ett klasisk glapp i kontakten till en av tryckdynorna i sätet. Det gick igenom utan problem iaf. Besiktningsmannen kallade dessutom till en annan för att titta på detta.
Märkligt då den ej ska gå igenom, vad sa dom och vart besiktade du?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Har man en utrustning på bilen så är det väl rimligt att den ska fungera?

Någon nämnde dimljus och det är ju inget krav på att bilar ska ha dimljus men har en bil det så ska det fungera också.

Och airbag är ju en känslig punkt så det är väl bra om det systemet fungerar också!

Att det inte är lag på airbag har ju inget som helst med kravet på att bilar med airbag ska ha fungerande airbags att göra!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dimljus behöver inte fungera, även om de är monterade!
Antingen skall de fungera 100%, dvs. lysa på båda lampor och ha rätt inställning och givetvis inte blända eller liknande.
Men det är även tillåtet om de inte lyser alls.

Decarto, båda besiktiningsteknikerna gjorde fel. Du skulle fått en anmärkning på Airbag-lampan...men ibland skall man ju ha lite "tur". ;o)

Mvh
Johan B

e34briliant
Vad vinner vi på att sätta en regel där all extrautrustning ska fungera?

"Och airbag är ju en känslig punkt så det är väl bra om det systemet fungerar också!"
Vad är det som är känsligt?
Det har ju inte ingått i deras kontroll tidigare och det har inte varit ett problem så vad vinner vi på att införa denna regel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.