AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.823

Fallucka som farthinder, fantastiskt

Sida 2 av 2
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Låg det inte ett liknade aktivt hinder i gatan en liten bit från Preem i Västertorp? Länk

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När jag läste det först så tog jag för givet att detta var ett förtidigt "aprilskämt", men det verkar inte vara det..

Vansinnigt dålig lösning på ett iofs hyfsat stort problem, inte nog med att man ska behöva kika efter vilken hastighetsgräns som råder(finns bl.a. "nya" gränser 40 och 60 i hastighetsgräns numera) nu riskerar man punktering etc etc för att man kanske råkade missa en 40 skylt..

Mvh Janne.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
bunf: Var det på Hagmarksgatan i Örebro?
Det var en jävla kant att studsa över om man inte passade sig, eller om bilen bakom körde för fort
Detta problem kommer snart vara löst.. Biltillverkarna kommer att tvingas sätta in en mottagare som aut reglerar Max hastigheten efter rådande skyltning.

Så då måste man även chippa den :)

Dock bra att ha ngt typ av hinder eller liknande utanför dagis skolor villa kvarter.
Mestadels småbarnsföräldrar som kör snabbt där.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Detta måste vara nåt dåligt skämt...denna manick kommer nog orsaka dödsolyckor
Hellre det än en fast vägbula som finns för alla och där man likaså kan totalförstöra bilen om man kör för fort över den och inte kan läsa skyltar. Sen får den gärna vara lite jämnare när man väl håller farten.

Ni är så rädda att en kant kan förstöra er fin fina bil, men inte att er för hög hastighet kan göra en olycka värre eller rent av vara orsaken till en? Hur svårt är det att hålla hastigheten?

Kan vara att det är dåligt skyltat men då får man klaga på det, jag ser inget fel på grundkonceptet, vägbyggaren styr ju vår hastighet med en massa knep redan. Tänk om man kör rakt fram i en rondell i mörkret? Tänk om man missar rödljuset och smäller i en korsande bil? Lastbil? Tänk om man missar att vägen blir smalare och man kör in i räcket? Tänk om man är puckad och inte ska ha körkort, vem ska man skylla på då?

Eller så kan man visst hålla farten när det gäller...
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Vilken jävla idiotgrej. Jag väljer hellre en fast vägbula.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
På trettisträckor låter det som bra alternativ till vägbula men inte i andra fartområden. På högre hastighet än trettio hör inte vägbulor hemma heller även om de förekommer.

Sämsta alternativet för att hålla ner farten måste vara partier med avsmalnande väg, som inte tillåter möte, vid tex övergångsställen. De har ofta omvänd effekt att många ökar farten ordentligt för att hinna före mötande bil.

**BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

"Sämsta alternativet för att hålla ner farten måste vara partier med avsmalnande väg, som inte tillåter möte, vid tex övergångsställen. De har ofta omvänd effekt att många ökar farten ordentligt för att hinna före mötande bil."

Det där har jag funderat på, inte allt för sällan blir det ett slags chickenrace mellan stressade förare som vill komma först. I närheten av där jag bor har vi några sådana här hinder, syftet här är dock mer att leda om trafiken vid rusning.

MVH
Robert
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det är min uppfattning också, det är ofta så att man ökar farten en aning för att slippa stanna. Självklart ska man hålla hastigheten inom ett 30 område.

//Stefan

Mina bilar:Länk
we
8
wezla
330d E91
525iA E61
Fallucka.. suck...
Det var bland det mest korkade jag hört...
Gör oss alla en tjänst och lägg lite mer krut på alko-/drogkontroller istället!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Apropå att öka farten. Jag stod en stund och tittade igår. Flera av de (rätt få, eftersom det är helg) som triggade hindret stannade och väntade för att sedan trycka plattan i mattan rakt igenom korsningen.
Kan hålla med om att det inte låter lämpligt att göra det på vägar med högra fartbegränsningar. Men det är läskigt när man är på 30 områden och det kommer dårar som flyger förbi i 70 knyck eller mer. Nåt måste man få kunna göra för att få ner farten fysisk också. Då hellre fallucka än rödljus.

Eller kanske de borde ta till andra medel som här i Ryssland, då blir vi snabbt kvitt problemet ;-) (bild)Länk
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@henke lexus - du säger att mina arguemnt är tunna. Vilka argment är tunna?
Jag tror att en fast konvex fartbula kan förstöra en bil, t ex hjulinställning, lika mycket som en konkav håla med skarp kant på bortre sidan.
Jag tror också båda hindertyperna, i för hög hastighet, kan få en MCförare att ramla och en bilförare att tappa kontrollen över sin bil och båda kan säkerligen skada ett utryckningsfordon i hög fart.

Därför ser jag inte tydlig skillnad i effekt av bula och fallgrop.
Var brister mina resonemang här?

Mina övriga teser var ju mot hindrena och de gav jag bort gratis till de som är mot fallhinder.

Till alla er som har en så ömtålig bil som inte klarar dessa farthinder - ni måste ju se till att köra så pass uppmärksamt att ni inte kör för fort att ett farthinder har sönder er bil - även på en vanlig väg finns, särskilt så här års efter vintern, potthål och andra plogskador som ni måste se upp för.

En intressant spaning, som har en god och en mindre god sida, är att de flesta här verkar ha stor respekt för 30-skyltar och det är ju bra för alla skolbarn m fl som rör sig kring körbanan där. Men jag anar en tydlig bristande respekt för högre fartgränser där olyckorna blir allvarligare särskilt för en själv. Och om vi bortser från det egna lidande så är det även era anhöriga som drabbas om ni råkar illa ut i en trafikolycka och det är allas, även mina, skattepengar som går till er sjukvård.

Håll hastighetsgränserna och måste du köra fort, gör det på bana, märkesklubbarna har körningar. Och banor har normalt synnerligen jämn asfalt utan hål och falluckor. De är ju byggda för fart åkning, inga fotgängare, alla är överens om reglerna (köra fort) och ingen mötande trafik.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@marin849: Nej, jag tycker inte det är OK att en P-vakt rispar lacken vid felaprkering. Syftet med falluckan är inte heller att ha sönder din bil - det är att ge dig en oangenäm resa över guppet. Felparkeringar beivras normalt med en böteslapp och i grvre fall med bortforsling och du får sedan lösa ut bilen.

Syftet med vajerräcken är inte att skada din bil om du kör bredvid de markerade filerna - de är till för skydda dig från att krocka med mötande trafik men de blir såklart en bi-effekt att din bil får skador om du kör in i vajerräcket. Håller du dig i rätt fil uppstår inga skador.

Samma med falluckan - en negativ bi-effekt om du kör för fort är att din bil kan ta skada men syftet är att ge dig en oangenäm resa över hindret om du kör för fort.

Jag kan rada upp fler negativa bi-effekter - om du skulle vara ouppmärksam och råka köra på skyltstolpen, t ex den som det står 30km/h, så får din bil sannolikt skador men skyltens syfte är inte att ha sönder din bil, syftet är att upplysa dig om högsta tillåtna hastighet.

Så till alla er med ömtåliga hjulinställningar - var uppmärksamma, anpassa hastigheten och ni slipper problem.

Hur svårt kan det vara?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Du måste nog köra bra mycket för fort för att bilens chassi ska paja.

Tycker nog att tanken i sig är bra. De som sköter sig slipper skumpa runt hit och dit och de som inte kan kontrollera sin framfart får sig en liten duns. Bulor är inte bra, för de drabbar alla och dessutom ser man ofta hur folk går över i mötande fil för att slippa. Är det bra?

Kanske inte dagens bästa lösning på problemet men ändå inte helt dumt. Under förutsättning att installationen i sig är jämnt utförd. Vilket kan bli en utmaning eftersom vägbyggarna oftast har ovala vältar och inte kan få till en jämn kant någonsin. Att tekniken fungar som det är tänkt och att den inte fastnar i nerfällt läge för minsta lilla sten som kommer in.

Enklast är det om alla kunde lära sig att hålla rätt hastighet. Jag är inte guds bästa barn på det området och erkänner villigt att jag, ofta dessutom, kör för fort på motorvägen men i 30-områden håller jag mig i skinnet. Men eftersom alla inte gör det kanske det bästa vore om Polisen kunde hålla bättre uppsikt över dessa vägar hellre än att stoppa någon som kör lite för fort på en väg som dels tål det, dels inte har några oskyddade barn i sin närhet.

Niklas

Fransosen
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Idag var var ena hindret paj. fast i nersänkt läge. jäkla tur att det var på den sidan där man kan fuska eftersom hindret är tvådelat och går att gränsla.

Nej, hjulupphängningen faller så klart inte sönder på stört, men man får ju kortare livslängd på allt med bussningar i ju mer smällar man utsätter bilen för, även vissa brunnslock och asfaltskarvar kan ju smälla en del, särskilt på väg med högre hastighet.

Men alla gör väl hjulinställning och balansering varje år och ser hur det smygändras i takt med att allt glappar upp sig? Undrar hur många som kör runt med halvt obalanserade däck och tvivelaktiga hjulvinklar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.