|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ett tips om era bilar är ovanligt törstiga är att kolla upp kamaxelgivaren. Polaren berättade att hans 525a plötsligt började dra mycket, utan att bilen gick märkbart sämre, förbrukningen skönk tillbaka efter givaren bytts. |
|
|
Instämmer. Effekten blir att VANOS inaktiveras utan att motorlampan tänds. Eller rättare sagt, den tändes inte när jag testade att rycka ur först insugskamaxelgivaren, sedan i med den och ur med avgaskamaxelgivaren och åkte en tur för att se vad som hände. Bortfall på en av givarna medförde helt avstängd VANOS-funktion på båda kamaxlar. Tyckte väl inte det var någon extrem skillnad, lite annorlunda motorljud och sämre drag mellan 1000-1500 rpm är väl det man skulle märka, även om jag kände av sämre drag upp till 3-4000varv men då hade jag ju tre minuter mellan varje test att jämföra med. (syftet var att undersöka om taskig VANOS-responstid pga läckande VANOS-ställdon resulterar i svårare/ryckigare igångkörning på ettan. svaret är NEJ). |
|
|
Lite nya förbrukningssiffror. Tankade min 530iaT för första gången efter ha tömt hela tanken på bara småkörningar, har tidigare mest åkt långa sträckor. Fick i 66,92 liter efter 66 mil, färddatorn sa 10,1 l/100 km, villket stämmer nära nog exakt !! Åkte sen 41,1 mil nästan uteslutande motorväg med farthållaren på 130 km/h, tankade igen när jag kom hem bara för att kolla, fick i strax över 35 liter villket oxå stämmer vad färddatorn sa då, 8,6 l/100 km. |
|
| Färddatorn ska visa rätt. Min visar ca 2% för lite, men det beror på att vägmätaren visar 2% för mycket! Med vinterdäcken som har lite större rullomkrets visar den exakt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.