|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hejsan jag är på jakt efter en bmw e39 530 men fundera samtidigt på en 525a och är väldigt färsk inom bmw....vad ska man tänka på på dessa modeller mer än rosten som de är på alla bmw och vad skiljer i bränsle förbrukningen MVH Daniel Det är inte hastigheten som dödar det är det plötsliga stoppet | |
|
Kör du mycket stadstrafik är det en viss skillnad annars försumbart. kolla om det skiljer i försäkring på dig. Jag hade gärna tagit en 530 men inte alltid så lätt att hitta med rätt spec, därför blev det en 525a. |
|
|
Som marin skriver så är förbrukningsskillnaden försumbar. Har kört både 525 o 530, och jag skulle inte tveka på att välja 530 i detta läge. De fel jag snappat upp som verkar frekventa, givare av olika slag, ABS(pre facelift), Kamgivare. Bränslepump Rost baklucka, dörrar, huv. Känslig framvagn vad gäller vibrationer och missljud. Men det mest negativa med denna modell enligt mig, iaf. där jag huserar är utsattheten för stölder av delar. Backspeglar, framlyktor, airbags m.m. Således blir även premierna höga för modellen. Jag betalar högre premie för en e39 som är värd 40' än en ny e90 för 400'. Bortsett från detta, en fantastisk bil enligt mig :) |
|
| Jag kör väldigt sällan stadstrafik....mest längre sträcker jag har 3,5 mil e4till jobbet | |
|
Om du mest kör längre sträckor så kan jag rekommendera en 540 :) går att köra på 0,9l/mil utan problem. Skönt drag och mysigt v8ljud. Lite dyrare att äga, men inte så farligt. Kostar inte mycket i inköpspris |
|
|
Här har du en riktigt udda E39 touring individual tillochmed. Länk |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
en till :) Länk |
| Jag har kollat på den 540in den är grymt fin | |
| Gosse vilken ful grön färg på den sistnämnda... | |
|
I verkligheten är den fulfrän såg en 540 e34 med snarlik färg förra sommaren Det är inte hastigheten som dödar det är det plötsliga stoppet |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lär väl bara finnas en stycken med denna invidual gröna kulör i Sverige, är nog 3 dje gången jag ser den till salu på 6-7år. Sist var det i Sölvesborg för ett eller 2 år sedan. Inte för grönt är nån favoritkulör, men den är faktiskt rätt giftig, man skulle nog kunna vänja sig.Fälgarna vill jag hemskt gärna ha. Jobbarkompisen har en inviduallila . allt är lila :) Länk Länk Jag tror skillande mellan förbrukning är större mellan 525 och 530 än mellan 530 -540. 530 upplevs av många som törstig om man jämnför med 540. Om man ser vad man får för prestanda/kontra förbrukning, skiljer en del också mellan manuell och automat. Min 528ia-96 drog aldrig över litern och den är väl mest jämnförbar med 525an. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag gick från en 330Ci Automat till en 525i -03 manuell. Det är en rejäl skillnad på förbrukning tycker jag, men det skiljer även hur bilarna körs såklart då 330n var en trevligare bil som man gärna gasade på lite mer med. Ska jag summera mina tankar så kändes det som att 330n hade mer botten drag men 525an är mer varvvillig och att man måste varva den för att det ska hända något. Mitt tips är att provköra båda 530 och 525 och sen hitta ett fint exemplar, du kommer bli nöjd med båda bilarna. Jag letade också 530 från början men med m-pakets kravet och facelift och drag så hittade jag en fin 525a som stämde in på allt jag ville ha så jag slog till på den och jag är nöjd. Det känns lite som att ingen av bilarna är en super snabb bil så i dagens läge med dyrare bensin än någonsin så kan man likagärna slå till på en 525a eller titta mot en 540 om man vill ha mer kraft. |
|
|
Låter lite udda att bränsleförbrukningsskillnaden skulle vara större mellan 525/530, än 530/540. I uppgivna förbrukningen skilljer det några cl mellan 525/530, till 540 nästan 2 dl. Flera bekanta som har/haft 540 pratar om 1,2 om man kör sansat, min 530ia har jag inte fått över litern än. |
|
|
Min 530 ligger på 1.2 på sommarn, 1 liter på vintern då jag myskör mest. Sommarn är pendling på motorväg 8 mil om dagen då går det väl mellan 120-140 hela tiden. Har Automat. Då har jag iof 265 or bak o 235 fram. |
|
| Den gröna 540in är faktiskt frän, skulle kunna tänka mig att äga den bara för att få vara lite udda :) | |
| captainoats: Pratar du blandad eller landsväg? Får du ner en 530 automat under 1,4 stadskörning så krävs det att du har små fötter, kör barfota, med ett 12-pack ägg under gaspedalen, på stenhårda 175or runtom. Det är min uppfattning av 530´n. | |
|
Jämför vi äpplen med päron? 540 automat drar ännu mer i stadstrafik. Att ligga skapligt i förbrukning går fint oavsett modell med manuell låda. 540 manuell 6vxl verkar vara riktigt snål på landsväg med i princip försumbar skillnad mot 525, åtminstone i motorvägsfart, att döma av de inlägg jag läst tidigare. |
|
|
Johan_E39 Det är 90% motorväg. Jag håller med dig, den är riktigt törstig 530:in Men det är det värt ! |
|
|
Lite OT. I instruktionsboken står det "endast förarstol" om tiltning av stolen, både på manuell och elstolar. Jag har tilt på passargerarstolen, har ni det ?? |
|
|
Enligt egen erfarenhet, baserat på bilarnas prestanda. 523 är snål men inte så rolig. 525 är törstig men lite roligare. 530 är törstig och ännu lite roligare. 540 är snål med tanke på volym/hk och ytterligare lite roligare. Sen tillkommer ju försäkringar och sånt också. Även däckkontot ska man ha i åtanke, då det för dom flesta går mer däck på en 530/540 än på en 523a. Nya medföljande SoV-däck kan ibland innebära 10-15000:- mindre i utgift närmsta året, då en Bmw inte riktigt trivs på skitkinadäck. Vibrationer är störande och finns på väldigt många e39or i varierande omfattning. Tror faktiskt det mesta finns i begagnatguiden. Det bästa tips jag kan ge, är att köpa en bil som rakt igenom ger ett bra helhetsintryck. Som ser bra ut, låter bra, känns bra osv. Släpper man på nån av dom punkterna så kommer man bli besviken. Jag har åkt hem besviken många gånger efter att ha varit och kollat på e39or. Dock så tar jag hellre det och en liten bränslekostnad än att varje dag stå och titta på min bil och fundera på om jag ska kasta mig framför tåget. |
|
|
Jag är inte ute efter något fartmonster mest åka bekvämt sen att den ska klara en omkörning utan problem Det är inte hastigheten som dödar det är det plötsliga stoppet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.