AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
20.551

Montering av baslåda, BMW 318i 2006 e90

Sida 1 av 2
Se
8
Sezer92
BMW 318i 2006
Någon som kan hjälpa mig av monteringen av baslåda till bilen ( 318i e90 2006)

Har baslåda, slutsteg och kablarna..
Tänkte behålla orginalstereon så kmr behöva köpa en adapter också men vet sedan inte hur ja ska montera...
Kan koppla baslådan och slutsteget till batteriet men vet sedan inte hur jag ska dra kabeln från stereon till slutsteget ???
K1
86
K1M
330e -20
Kollat här ?

Länk

Koppla in en lågnivå omvandlare från Biltema för 129:-. Den kopplar du in till befintliga högtalare bak, så slipper du dra hela vägen fram.

Fungerar jättebra och är själv kanon nöjd med min.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Förlåt. Högnivå omvandlare heter den.

Länk

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
//
117
//Mick3
M3 E92-08
Clintan66: har en fråga till dej, Har man ingen remote kabel då? eller vart får man den ifrån? (kan ingenting om billjud som du säkert hör)
Och när man skall koppla in en omvandlare hur gör man då?

sorry om ja verka helt tappad men man har ju forumet som ett "nya google" ;)

MVH
Se
8
Sezer92
BMW 318i 2006
Men ja måste väl koppla en kabel från stereot till slutsteget för annars är ju stereot inte igång med baslådan, eller har jag fel?
För ja vill ju kunna höja/sänka bastrycket från Stereot
Mick: Är inte heller haj på detta med ljud osv, men jag kopplade den till bak ljuset. Tog en sådan blå kabelsko som bara kläms över den befintliga bakljuslampan.

Sezer: Du kopplar in omvandlaren till befintliga högtalare bak, så kopplar du in steget till lågnivå utgångarna på omvandlaren (De syns inte på Biltema bilden, men finns där det står lågnivå). Jag kopplade remote kabeln från steget till befintligt bakljus. Allting fungerar via Multi ratten, Bas och allt du vill justera gör du som vanligt på din stereo. Valde själv detta alternativ för jag ville behålla original stereo och även vid det tillfället funktionerna i ratten. (Bytt ratt nu).

På omvandlaren ser du vilken som är plus och minus osv till högtalarna. Smidigt med de här blå kabelskorna som man bara klämmer över befintliga kablar.

Du kan se omvandlaren på denna bild innan jag hade satt fast den bak på bas lådan för jag inte ville sakerna ska synas.
Länk

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Du kan använda en högnivåomkopplare som clintan skriver, men tänk på att en del nya BMW inte har någon bas i högtalarna i hatthyllan, utan de sitter under stolarna. Så är det på mina e93:a och e60. Remoten brukar jag ta från bakljuset, det är ju ända alltid på, när du kör med bilen, sen reglerar man bara ljudet från befintlig stereo. Så har jag gjort de 15 sista åren på mina bilar

BMW CS #5206
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
exakt som christer skriver så är signalen till bakhögtalarna filtrerad i e90, så du får koppla in dig på basarna under stolarna.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Länk
Köp en sådan, den har inbyggd remote.
Ta signalen från basarna under stolarna(som sagt..).

-------
Min bil suger inte...
Se
8
Sezer92
BMW 318i 2006
Ja tackar er, ska testa det, återkommer om ja inte kan fixa det ;)
Lycka till.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
El
89
El Toro
320d E91
Länk
Lokalisera originalslutsteget, om du har bashögt under stolarna så har du garanterat ett slutsteg i bagaget någonstans.
Ta signal från kablarna som går från stereon till slutsteget så minimerar du risken för filtrerat signal.
Köp ett slutsteg som har högnivå ingång och auto remote, dvs den känner av ingående ljudsignalen och slår på slutsteget när du slår på stereon.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har inget slutsteg i bagaget på min e93:a det sitter i stereon.

BMW CS #5206
El
89
El Toro
320d E91
@ Christer
Hur många högtalare har du i bilen? Vilken stereo variant har du?
Se
8
Sezer92
BMW 318i 2006
4 högtalare, stereon är professional, ja har ju 2 högtalare vid bakrutan så kan ta ström därifrån och koppla andra kabeln till bakljuset ?
Så kan jag göra ellerhur?

För jag har ju köpt en slutsteg också..
El
89
El Toro
320d E91
Visst kan du göra så också, om du inte har något annat val. Har du bara fyra kanaler ut från stereon så skickar dem nog fullregister signal.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Med dem under sätena är det väl 6, och en professional stereo.

BMW CS #5206
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Du är inte så bra på att lyssna va?
Signalen till bakhögtalarna är klippt på ca 150Hz, oavsett om du har original-slutsteg eller inte. Filtret sitter i stereon. Det betyder INGEN bas i signalen till bakhögtalarna!
Basarna under framstolarna går på samma kanal som högtalarna i framdörrarna. De har fullregistersignal, sen sitter det ett HP-filter på högtalarna i dörrarna som tar bort basen till dem.
Alltså, ta signalen från fram-kanalen!!
El Toro vet inte vad han pratar om..

-------
Min bil suger inte...
Se
8
Sezer92
BMW 318i 2006
Framkanalen är stereon eller basarna under framsäten?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Basarna under sätena och högtalarna i framdörrarna går på samma kabel/kanal.
Det spelar ingen roll var, mellan högtalare/stereon, du tar siganalen. Men det lättaste är nog att ta den antingen direkt bakom stereon, eller från yttersidorna av vardera framstol(under instegslisterna). Kablen går rakt ut från basarna, och sedan framåt.

-------
Min bil suger inte...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.