AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
18.569

Idioti eller fyndläge att köpa Saab 9-5 nu?

Sida 1 av 2
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Hej!

Har en kollega som går i bilbytartankar och han funderar en del på om man ska våga köpa en begagnad Saab 9-5 i dagsläget? Hans budget är ca 100 000 tkr och för de pengarna kan man få 09:or med ca 12 000 mil på mätaren. Biopower motorer är mest av intresse. Vad tycker panelen, är det läge att satsa på en 9-5:a?

Fördelar:
Biopower ger låg skatt - ca 1500 kr
Etanolen är idag billigare än bensinen att åka på (plus ett bättre samvete med tanke på utsläpp)
Ny årsmodell för relativt låg inköpskostnad
9-5:an är en säker konstruktion ur krocksynpunkt
Sista årsmodellerna brukar vara relativt förskonade från fel, dessutom välutrustade
Bra rostskydd
Prutläge

Negativt:
Andrahandsvärdet - dock har bilarna haft sina stora värdetapp och värdeminskningskurvan borde väl planat ut en del när de kommer ner i den här prisnivån?
Reservdelar skulle väl många säga, här verkar dock de sista rapporterna som jag läst påvisa att reservdelsförsörjningen har kommit igen - är ju Saab parts som driver reservdelsförsörjningen och de är fristående från konkursboet och redovisar dessutom vinst! De hävdar i alla fall att produktion i stort sett är i kapp efterfrågan igen (bortsett från nyaste 9-5 modellen som kom 2010. Dessutom finns det ju gott om gamla 9-5:or på skroten vid det här laget.
Inte den tekniskt sett nyaste modellen du får på garageuppfarten precis

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Att etanolen skulle vara hemsk för människor, miljö och regnskog är något som media har förstorat upp. Den etalonen som säljs i svenska pumpar sedan 2008 är kvalitetssäkrad ur etisk, miljö, social och klimatsynpunkt. Den släpper även även ut mindre koldioxid än bensin eller diesel. Visst är skatten en ganska låg kostnad sett till det stora hela ägandet. Har priserna stabilerats på begagnade saabar nu då eller är vi fortfarande för konkursen för att svara på detta?

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
...eller gör som jag. Köp en 9-3:a SC istället......känns bättre på alla plan utom lasförmågan och trängre i baksätet.

Frasse
Verdi
acer84,
Hittade en intressant länk. Länk

"När ska Gröna bilister, som säger sig vara en miljöorganisation, förstå och erkänna att idag går svenska etanolbilar på spannmålsetanol, vinrester och importerad majsetanol från USA. Så kallad fuletanol! Den något bättre sockerrörsetanolen från Brasilien, som var motivet för etanolbränslesatsning för både Gröna bilister och Stockholm stad, är borta. Importen är marginell. I GB:s senaste pressutskick nonchalerar man helt att svensk import av sockerörsetanol i stort sett upphört. Dessutom har världsproduktionen av etanol minskat det senaste året.

Vår nuvarande etanolbränsle har så dåligt energinetto EROEI, att det går åt mer fossil energi att tillverka den än den ger tillbaka! Det betyder att etanolen som säljs i Sverige inte är ett förnybart fordonsbränsle. Tvärtom det är lika förkastligt som vilket fossilt bränsle som helst, men det har Gröna Bilister svårt att ta till sig. Man är kvar i samma loop man befunnit sig i de senaste 5 åren. Oförmögna att inse sanningen."
Gröna Bilister är inget annat än en skämtorganisation, eller snarare en pseudoförening med ca 500 medlemmar. Att de öht fått/får den mediala uppmärksamhet är för mig en gåta. Att läsa fältbiologernas informationsblad ger likvärdig nivå av faktabaserad miljöanalys.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Vad tror ni om priserna? Det är den viktigaste punkten för hans del, kommer de fortsätta att rasa i värde?
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jag tror inte de kommer rasa mer än andra bilmärken, nyare tappar såklart mer men några år gamla finns det för många av för att de skulle fasas ut helt från marknaden. Mycket bil för pengarna känner jag

Frasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är i stort sett helt omöjligt att sälja en Saab idag. Min bror försökte ett tag men man får inte ens skambud. Det är inte längre en prisfråga, folk tror inte att de kommer kunna hålla bilarna rullande. Sant eller inte så är den situationen något som många familjebilsköpare inte är ett dugg sugna på.

= Ja, det blir fritt fall. De som verkligen behöver sälja kommer behöva skänka bort bilarna.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min poäng då: Pruta stenhårt och räkna med att bilen saknar värde direkt efter att du köpt den. Behåll den länge och njut av låg värdeminskning ändå genom lång ägandetid och lågt inköpspris.

-------
//Lövet
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad var det för SAAB, Löfvet?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
9-5 Aero SC 2005.

Såna här artiklar gör ju sitt för andrahandsvärdet: Länk

-------
//Lövet
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Jag tror att det är köpläge på SAAB. Ha is i magen, och planera att ha den länge...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror man kan köra en bra affär. En kollega blev erbjuden en hallbil av nya 9-5 för 199 000. Listpriset låg någonstans runt 389 000 eller liknande.

Har man planerat att köra en lång, lång tid så varför inte. Servicegraden på reservdelar ska enligt Saab Parts ligga på en "normal" nivå numer.

Hade jag personligen köpt en Saab? Nej.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag kan flika in att jag sålde min Saab 9-5 2.0T Aut på mindre än 12 timmar. Jag la ut annonsen i måndags (20/3) förmiddags, första personen som ringde köpte den samma dag. Jag fick 4 intressenter till, men dessa hann/fick aldrig komma och titta.

Bilen var av årsmodell 2003 och hade rullat 26200 mil. Så visst går det att sälja Saab :)

Mvh/ Niclas
Karl-Hilding
Inte helt ointressant.
Priset?

Du
59
DubbleG
328 Ci -00
Jag är en av "idioterna" som i dessa tider köpt en Saab, idiot om man ska lyssna på arbetskollegor bla. Men faktum kvarstår att man får enormt mycket bil för pengarna. Personligen köpte jag en 9-3 sportkombi av års -09 som hade gått 3000 mil för småpengar sett till utr, årsmodell och miltal till. Jag säger köp :) att han kommer få skänka bort den sen tror jag inte. Säger inte att den kommer vara värd guld och gröna skogar heller men alla bilar tappar värde. Det var min femma.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Självklart har alla bilar värdeminskning men de som köpte Saab 9-5 2-3 år sedan gjorde oerhört dåliga affärer. Vi pratar om bilar med priser långt över 300.000kr (de var ju verkligen inte billigare än konkurrenterna förrän sista levnadsåret) som inte ens är värda 100.000kr idag. Köper man begagnad är priset förstås långt mindre eftersom den första smällen är tagen.

-------
//Lövet
Varumärkets image idag gör att jag inte skulle vilja ha en ny SAAB för halva priset.
Så oattraktivt är märket.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Som många är inne på, om man ser ägandet i ett längre perspektiv så kanske det inte är så dumt att köpa nu när det fortfarande är en viss turbulens kring märket. Atr sälja igen om ett år är väl inte så smart men kör man bilen i några år så kan man nog få ganska respektabla ägandekostnader. Lövet - visst lider man med demsom köpte 09:or 10:or för nypriser från 250.000 och nu får ut kanske 100 tkr...Står sig 9-3:an bättre än 9-5:an i värde tror ni?

Acer: Ja, 9-3:an är populärare än 9-5:an så det är nog ett bättre köp tror jag. Tror inte det är svårare att sälja en 9-3:a, ex.vis sport-combin idag än en bmw med bensinsexa. Köp en saab! :)
Jag funderar själv på en Saab 9-5 Biopower -06 eller nyare.
Man hittar ju dom kring 60.000 kr och endel har gått under 10.000 mil.

Ska man köpa en BMW får man ju nästan betala tre gånger den summan.

Med dagens bensinpriser måste det ju lönas att köra på etanol också.

Mvh Ubbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.