AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.913

Hög Hc Halt!

Sida 1 av 2
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Var på ombesiktning idag och fick fortfarande dåligt hc värde 370 blev det nu, dock att jag bytt katten, olja,filter,luftfilter...

Jag körde runt med bilen i 20 min, sen stod jag utanför besiktningen och varvade på 2000 varv i ungefär 10 min.

Första besiktningen
CO 0,69 (0,5)
HC 147 (100)
CO 2500rpm 0,59 (0,3)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Ombesiktningen
CO 0,4 (0,5)
HC 370 (100)
CO 2500rpm 0,3 (0,3)
Lambda 0.99 (0,97-1,03)

Fattar inte hur hc kunnat dubblat sig...

Vad ska jag göra, ventiljusteringar? oljeringar? förbränningsrummet? Avgassystemet, dock så svetsade jag ena sidan på katten och satte andra sidan med 2 st rörklämmor och massa pasta på!!!

Bilen går jävligt fint ska tilläggas, men han blurrar rätt mkt i avgassystem och så tog jag bort tändstiften idag och på cyl 2&3 så var gnistan full med olja! Måste vara dåliga oljeringar och påverkar det hc någonting isf?

Alla svar tips och ideer uppskattas jävligt mkt, för jag börjar förlora hoppet om härven!
Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
Har du kört någon diagnostik på bilen?
Jag hade samma problem och på min var det kamaxellägesgivaren som var paj.

MVH
Peter Z
Kan även pröva tanka i 10-15 liter etanol innan besiktning.

Bästa varit om du vet någon annan som kan kolla dina värden innan besiktning och testat med Etanol. Blir både dyrt och tråkigt att ränna på besiktningen.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Hc antyder kass förbränning eller olja.

Bytt tändstift, luft-filter och olja nyligen?

we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
hade du varma katalysatorer,vid besiktningen.?

we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Glöm det jag skrev, såg inte att du redan gjort detta.

Men hur är det med vev husventilationen på denna maskin? kan det påverka?

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
werpa: min skotta i sig olja när den vart tät så antar att de kan påverka en aning..

BMW ownz
Funderade lite på som Werpa skrev ang förbränningen.

Kanske hjälper dig med att tanka Etanol för att få genom den, men problemet finns ju kvar sen igen.

Sen skrev du ang cylinder 2 och 3. Kan det vara något med tändspolen? Hur långt har bilen gått? Tänkte mest på om den inte är 100% som den ska på 2:an och 3:an. För det är väl en gemensam tändspole till alla 4:a på denna om jag minns rätt och inte som sexorna med en tändspole/ cylinder.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Ja diagnostik är gjort på BMW fick följande fel

Gasspjäell att den inte hade kontakt med b+ om jag minns rätt
Sen luftmassemätare avbrott 12 gånger då jag dragit ut den.

Etanol var det i men minns ej hur mycket och ja motorn var varm men om katten var riktigt varm det vet jag inte.

Olja plus oljefilter plus luftfilter och original luft lådan är isatt då jag tidigare körde på sportluftfilter.

Vevhusventilationen vet jag inte hur den är kanske skulle ta och kolla på den.
Det är en BMW 320 coupe rak sexa med en tändspole per cylinder.
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
här är en video på hur avgassystemet låter, det låter som det åskar? han kanske får för mkt bränsle...

Notera dock att orginal luft filter är på och orginal avgassystem och orginalljuddämpare, allt är orginalt med andra ord...

Länk
Vete fan var jag fick 318 ifrån ;) Förlåt.

Tycker det låter som den inte går 100% på alla. Små smällde lite också.

Se vad andra tycker...

Skulle du komma fram till att någon/några tändspolar är kass, så har jag 6 stycken Bremi bättre begagnade som du kan få billigt 400:-.
Sådant fall bara hojta till.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du kört med sportluftfilter är risken stor att LMM är förstörd pga olja och smuts på glödtråden...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Ja asså det smäller rätt bra om jag varvar upp till 5000 varv, det liksom hörs i hela stan! En 320i med orginal avgassystem och orginal luftfilter ska fan inte låta så! Ja jag ska kola upp spolarna om det är någon som är kass så köper jag dina!

Ja jag har kört med sportluftsfilter, men har dock 2 st begagnade reserver men ingen skillnad när jag bytt...

Olja på luftmassemätaren? Då har jag en fråga till dig, hur kan det komma olja på glödtråden?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olja och smuts lossnar från luftfiltret och följer med insugningsluften in i LMM och där bränns de fast på den rödglödgade tråden som utgör "mätsensorn".

När oljan/smutsen har brännt fast på tråden ger den helt fel mätvärden till motorstyrningen, eftersom den mäter resistansskillnaden som uppstår när luften som passerar tråden kyler av den...

Är LMM förstörd pga fastbränd olja är det bara att byta - det hjälper inte att byta luftfilter för det är redan för sent...

Med tanke på hur du beskriver bilens uppträdande, skulle jag tippa på LMM.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
va äre för typ av filter du haft? har själv K&N insats-filter (oljefritt). å de ska inte påverka lmm negativt.

se över din vv. eftersom du har mer olja på de mittersta stiften. min teori att den tar in olja från vv och då drar in de lättaste vägen. alltså rakt in från där avskiljaren sitter (mitt i insuget).

smällarna kan mycket väl bero på dålig förbränning, på grund av olja blandat med bränsle, och då skjuter den i avgas.

BMW ownz
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Johan jag tror inte vi pratar om samma sak? Jag hade öppet sportlufts filter som satt direkt på luftmassemätare, så vart oljan kommer ifrån undrar jag vad du menar med? (oljefritt luftfilter) har jag haft. Dock så kan det ha kommit in mycket skit och satt sig på trådarna i luftmassemätaren men någon olja vet i fan haha!

Men nu ha jag satt på orginal luftburken med orginalfilter från bmw.

Jag själv tror som dig Frrla, antingen att han får för mycket bränsle eller att han inte förbränner bränslet riktigt så resten skickas ut i avgassystemet som resulterar i höga hc halter. Angående smällarna så tror jag att bensinen som åker ut i avgassystemet tänds i grenröret eller något sånt som sedan smäller.

Kanske så får han för lite luft så lamdasonden känner att den får för lite luft och ökar på med mer bränsle? rätta mig om jag har fel.
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Frrla vad menar du med VV?
Tror han tänker på vevhus ventilation.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Ja juste den får jag inte glömma och kolla upp, men helt ärligt så tror jag ventilerna är dåliga för motorn har nu snart gått 30000 mil och ha kört hårt med den! så jag tror inte det är någon stor mening med att hålla på och fixa och dona, då jag haft problem med avgasvärderna 2 år i rad!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror fortfarande på LMM...
Som jag skrev innan: Om LMM är skadad/förstörd hjälper det inte att sätta dit ett vanligt filter - det lagar inte den trasiga LMM!

Ok, de flesta sportluftfiltrena har oljedränkt filtermedia (som ofta lossnar och följer med luften in), de som inte har oljedränkt filtermedia lär inte filtrera speciellt bra och tar garanterat med sig skadliga partiklar in i motorn via LMM.

Om LMM inte fungerar kommer bränsleblandningen bli helt fel och även avgasvärdena! Då spelar det ingen roll om allt annat fungerar som det skall - du får ändå felaktig motorgång och nästan alltid felaktiga avgasvärden.

Det är bara en glödtråd i LMM och den är väldigt tunn och skadas lätt!

Testa med en frisk LMM.

Mvh
Johan B

so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Men johan han går fint det är inte de som är problemet, har även testat med 2 andra luftmassemätare men han går likadant... och dom andra 2 luftmassemätarna ska vara friska!

Dom på bmw hade mätt avgaserna innan katt och efter katt

innan katt = 560
efter katt = 520

Så hade dom skrivit = Katt Defekt!

då bytte jag katten och olja filter och luft filter... Men man kanske skulle tagit stiften också?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.