|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har haft en manuell 728i och det är en av de allra bästa bilar jag haft. Den gick otorligt snålt(under 0,8 blandat småstad/pendling) Under de ca 700 mil jag hade bilen (17000-24000mil) fick jag byta startmotor för ca 2800 och slavcylinder till kopplingen, för ca 100 kr med jobb. Min reflektion är att det är ingen bil man vill ha manuell växellåda i. För min del var det skick och historik som avgjorde att det blev en manuell. En 728:a är ingen raket med den känns heller inte slö. Den bästa kombinationen av ekonomi/prestanda är en 740iA. Skippa bilar med EDC, även om det är väldigt hållbart och driftsäkert så är det väl bland det dyraste man kan åka på att reparera på en e38. Om du hittar en bil med fjärrstyrd baklucka, se till att hydraulsystemet till denna är tätt samt att softcosen fungerar som den ska,detta är inte heller helt gratis att reparera. Jag köper hällre en tyskimporterad bil med historik än en svensksåld. Räds inte importbilar, men var noga med att kolla historiken. Undvik stylade bilar med eftermonterat xenon och liknande. Sammantaget är det bland det mest drifsäkra och bekvämaste bilar du kan ha. Ser man dessutom till totalekonmin så är det konstigt att E38:orna inte är mer populära på begagnatmarknaden. /Kristian |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
groggyfroggy tackar , du lär säkert se bilen. Jag kör genom Gbg varje dag :) Väldigt många som kommenterar mitt regnummer hehe Har man ett regnummer som är lite speciellt blir det lite mer personligt på nåt sätt hehe Gun är det klart bästa regnr jag haft :D Angående färgen så är jag helnöjd med Calypsorött men invändigt hade jag hellre haft svart skinn med valnötpaneler :) Men men hellre en rostfri Calypso med beige skinn än någon av alla lik på marknaden som kanske har svart skinn :) Mitt mål var att hitta en som var svart / svart , det fanns många men skicket var långt under mina krav :/ |
|
Fin bil fagersten! Jag kan inte annat än rekommendera E38'an som familjekärra! Däremot undrar jag om det bara är ren och skär okunskap som gör att folk gång på gång rekommenderar: "-Köp en som inte gått så långt" Min E38 750i -95 har i skrivande stund passerat 32.000 mil och går som tåget. Bilen har förmodligen haft alla småfel som du kan läsa om här på forumet, och varenda ett är fixat. Jag har bilen trafikförsäkrad idag. Detta enbart för att vi blivit så många i familjen så nu åker vi Cheva minibuss, och då är det bara jag som använder beemern som andrabil. Och i ärlighetens namn så är den ju inte värd jättemycket längre (eftersom den gått så ofantligt långt?!?) så då kostar försäkringen mig 2.200:- /år.. Värdeminskningen är ju, som redan avhandlats, obefintlig. I mitt fall köpte jag bilen billigt, med sprucken kylare, så jag borde väl få det dubbla tillbaka åtminstone. ;) Reservdelar behöver inte kosta skjortan och kan man skruva själv så klarar du det mesta. Nämnda kylare kostade till exempel 1.500:- +moms och bytet tog ett par timmar på sin höjd. Luftning och provtur inkluderat. Fick en "värt att veta" på bilprovningen. Krängningsstagen bak hade begynnande glapp. Kändes då helt okej att lägga 150:- på ett par nya stag hos Claus Autoparts. Bytet gör man ju enkelt. själv. |
|
|
Samma här kan verkligen rekommendera E38:an som familjebil. Helst L-modellen ; ) Har sedan barnen var i barnvagnsålder bytt från E32 till E38, samt senast till E65. Tyvärr så jag väl skämt bort dem, för inget annat duger om de själv får vara med och bestämma. 30 000:- per år och där över i service/slitage är väl något man får räkna med om man inte skruvar själv till 100%. För egen del så har faktiskt vår E38-750 varit billigare i omkostnader. Större kostnader som jag haft på min 740 är: * Två generator byten. * Bränsletank (pga. spricka) * Bak/framvagnsbussningar/styrstag/länkarmar. Bara bytet av de tre gummikuddarna som sitter runt bakaxelklumpen kostade drygt 8000:- pga. omfattande demonteringsarbeten. * Ventilkåpspackning. * Byte av kamkedjespännare samt löpskenor. En löpskena havererade vid kallstart (-23) och ramlade ner i oljetråget. Kedjan byttes samtdigt. Om man ser nyktert på att äga en 7-serie så kostar det. Men vem vill alltid vara nykter när man bara lever en gång? ; ) Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.