AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.379

Använda e38 som familjebil

Sida 1 av 2
Hej Forum

Har alltid varit lockad av att äga en 7-serie bil och börjar nu så smått få med frugan på tankarna att köpa en bättre beg 7-serie och använda som famlijefraktare. Några orosmoln dock.

Hur i h-vete löser man ekonomin? :-) Det är ju en sak att köpa bilen men kollade upp en 728 häromdagen och försäkringen ligger ju på 15000:-. Sen verkar det ju som att man måste vara beredd att lägga 30 k om året på ev. fel.

Om ägandet sker inom ovanstående premisser då får det allt vara så in i helvete grymt att åka 7-serie. Är det det? framförallt vill jag ha en bil utan vindbrus och vägljud som jag stör mig något oerhört på.

OK, jag kanske låter klagig och jag förstår att man inte köper en 7:a för att spara pengar men hur dyr är den EGENTLIGEN att äga?

Mvh /B
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

I vilken prisklass planerar du att köpa?

MVH
Robert
Så dyr är den ju definitivt inte.

Jag vet inte om det är en E65 eller en E38 du kikar efter, men BMW Originalförsäkringar har bra premier. Jag brukar ha min E38 halvförsäkrad, för då täcker den in glas och stöld. Jag resonerar som så att jag inte är så klantig så jag orsakar en olycka, och SKULLE jag vara det så får jag ta den kostnaden DÅ.

Min första 7-serie hade jag sex år. Utöver vanligt byte av olja och filter, slitage av däck som ju är samma på alla bilar, så byttes följande:

- vattenpump
- drivremmar, (vattenpump och remmar gick på 6000)

- kondensor (kondensorn gick på 1700, plus en fyllning av systemet)
- 1 clås (1300 kr plus arbete)

Det var inte mycket som gick sönder på den bilen tycker jag, men jag vet att andra bilar trasslat desto mer.
nu
43
number1
525xd touring-12
518i-81
3,0cs-73
2800cs-71
Jag kan bara rekommendera 7-serie som familjebil.
Vi hade en 728-99 med tre ungar varav ett barnvagnsbarn. Ingen kombibil parallellt.
Takbox på semestern för att få plats. Vi bytte lite senare till en jättefin E39:a touring.
Helt klart ett nerköp. En jättefin bil på alla sätt men stor skillnad att köra. Vi bytte bort den efter ett år och köpte en "ny" 728-99.
Lite dyrare en en Volvo 945:a men billig i förhållande till vad man får.
Nu bor jag ju "på landet" men betalar ungefär hälften av vad du nämner i försäkring.
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Hej,

Se till att köpa en välskött bil som inte har gått så förbaskat långt så behöver du inte lägga de där 30 kkr i reparationer. Men det kan ändå vara bra att ha de där 30 kkr i reserv om något händer. Min bild är likartad som Lasse-SL500,
jag har inte gjort många reparationer under de 9 år som jag åkt E38. MEN, jag har inte kört så jättelångt med mina bilar heller.

Min 728ia körde jag 6000 - 10000 mil:
-Reparation av A/C 7000 kr

Min 740 ia körd 10500 mil - idag 15900 mil
-Byte av kylare 7000 kr
-Byte av fönsterhiss höger bak 4500 kr
-Byte av pendelsstag 700 kr
-Byte av tändningskontakt 800 kr
-Byte av kamaxelgivare ca 1000 kr(Minns inte exakt)
-Ett batteri 2500 kr
Med andra ord har jag inte ens spenderat 30 kkr på reparationer totalt på 9 år...
Men som sagt, det är inte helt lätt att hitta en E38 som inte gått jättelångt numera.
Bilen slutade ju tillverkas för mer än 10 år sedan.

Hej!

Lånar tråden lite,
har själv planer på att köpa en E65 730d -02 med 29tmil på mätaren och ha som familjebil.
Vad tror ni om det ? Har en 3-åring och en 3-mån. baby :)
Är bagaget på E65 lika rymligt som bagaget på en E39 ?
Eller ska man satsa på en E61 ?

Mvh Ubbe
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
gillar7serien:

E38:a funkar mkt bra som en familjebil, den är stor, säker och inte minst bekväm MEN innan du slår till på ett objekt som faller dig i smaken bör du kolla upp hur mkt som måste plöjas ner i bilen, det kan bli dyrare än vad du hade förväntat dig annars.

Många ägare slarvar enormt mkt med underhåll håll av dessa bilar och kollar du på blocket så förstår du varför en E38:a kostar lika lite som en gammal Toyota Corolla.

Kolla så att servicen är skött ordentligt, slitdelar bytt som det skall, helst skall oljan i växellådan oxå vara bytt oxå för att slippa ev. bekymmer.

Tror att du skulle behöva vara minst orolig om du satsade på en fin 728:a.

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
FinnUbbe:

Satsa på en E65 för familjensskull :)
Bra med utrymme för allas del samt bagaget upplever jag som lite större än E39.

BMW M-POWER
Bra svar från forumet, det tackar jag för. Hade väl från början tänkt mig en prisklass runt 50-70 tusen och då blir det väl en e38. Borde väl gå att hitta en hygglig kan man tycka. Funderar rent av på att leta efter en 728 manuell då jag inte har som absolut krav att köra aut. Känns som att en manuell är driftsäkrare?

Om man skulle jämföra en 728 med en 750 vad är det förutom motor som skiljer. Finns det tex mer isolering i en 750 så man slipper höra vindbrus och verkligen kan glida fram?

/B
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Stora skillnaden mellan 728 vs 740/750 är utrustningsnivån. 750 hade mer std-utrustning samt att första ägarna av 740/750 kryssade i mer tillval.
Utrustning e38, Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Min 740 kostade första ägaren, 8 år, 16.600 mil, 139.000 kr i service och reparationer (dock inte däck). Vilket ger ca 15.000 kr/år eller 8 kr/mil, det är en del. Dock slogs de 8 kr/milen av värdeminskningen på 31 kr/milen.....
Den var bara servad på märkesverkstäder i Sthlm.
Håller som bäst på och försöker räkna ut någon form av genomsnittlig månadskostnad. Om man räknar med 1000:- i månaden utslaget över året i service och reparation, vad tror ni om det? Räcker det?

Jag menar vissa grejer kan jag ju trots allt fixa själv och forumet här verkar ju till skillnad från audi vara riktigt, riktigt bra. Säg vanlig oljeservice det löser jag ju själv. Byta luftfilter och tändstift kan väl inte vara så sjukt mkt svårare än på en gammal Volvo?

ROSTEN - vad bör jag se upp med? Några årsmodeller som är bättre resp. sämre?
Jag tror inte det finns mer isolering i 740/750 än i 728. Däremot är 728:orna ofta enklare utrustade i inredningen, kanske tom tygstolar - plastlister istället för trä osv.

Jag tror inte manuell är driftssäkrare, Jag har aldrig hört talas om en rasad automat i en E38, men det kanske finns de som kan berätta? Kopplingar däremot, de får man byta med 8-10 000 mils intervall, och det kostar väl en 8-10 000 att byta den - så jag gissar att ekonomiskt finns inget att spara. Det du vinner i minskad förbrukning förlorar du på servicen.

För att åka tyst: ha koll på däcken, köp inte de allra billigaste om du inte är säker på att de är tysta. Min förra E38 - 740 var enormt tyst, jag minns när vi satt och småpratade i framsätet och jag upptäckte att vi körde 180-190 ! Jag märkte inte det, för den var så tyst! Jag trodde vi körde drygt 100...

Min nya 740 är dock bullrigare, och det beror på de billigare däck som sitter på den.
Jag tycker 1000 kr i månaden låter mycket? Men det är klart - har man otur så att något dyrt går sönder. Men å andra sidan - vad finns det som är så enormt dyrt på dessa vagnar???

Ska du serva den på märkesverkstad så blir det DYRT, de tar nästan 2000 kr i timmen för att skruva tändstift - något du lika gärna kan göra själv, det är enormt enkelt! Likaså olja och alla filter är enkelt att göra själv.

Bromsar, bussning, bärarmar och stag slits på sådana här bilar. Vissa saker är ganska billigt, men t ex en undra bärarm är väl ganska dyr - kring 3000 tror jag?

Jag tycker man måste nästan ha tillgång till en bra verkstad, som kan hjälpa dig med de saker du inte kan göra själv - för en RIMLIG timpeng. BMW:s timdebitering här i Tjockholm är obscent hög.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Bästa tipset är väl att hitta en bra meck som inte tar skjortan och byxan betalt (läs BMW) och sen skaffa dig en handbok så kan du fixa mycket själv. Det är trots allt bara en bil, låt vara större än de flesta andra.

Mycket går att köpa på ebay eller internet i allmänhet. England och Tyskland har mycket bra priser jämfört med svenska återfösäljare.

Nu har jag iofs en e65 men om du bara hittar ett bra ex och sköter den ska det väl inte kosta så mycket mer än en motsvarande lika gammal bil från ett annat märke.

Kvaliteten på grejorna var ju bra mycket bättre på dessa när dom var nya än sina billigare kusiner. Kvaliten finns ju kvar så att säga 10-12 år senare så man åker kungligt till ett lågt pris.

Man ska passa på att äga en lyxbil nån gång i livet och varför inte nu?

Niklas

Fransosen
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja byta luftfilter och stift på en E38 med M52 är väldigt enkelt. Luftfilter och stift köps även med fördel från ebay :)
Det här forumet är ju helt magiskt. Har aldrig varit med om så snabba och bra svar. Tack.

Då kommer jag till nästa punkt. Hitta rätt exemplar. Vågar man köpa import? Enligt mina farhågor och förutfattade meningar så är alla importbilar skruvade och fifflade på något sätt. Är jag ute och cyklar?

Finns det något bra sätt att kolla upp en importbil på vad den haft för ägare eller miltal när den gick utomlands.

En svensksåld är ju som sagt enklare att kolla om det har fifflats då man ju kollar besiktningar, carfax mm.

På blocket kan man hitta bla denna som verkar fin på bilderna men...

Länk

Bara 18-19 tusen mil låter inte troligt enligt mig, eller?

Denna intresserar mig också:
Länk

Om man sen jämför med svensksåld så blir jag ju väldigt, väldigt sugen på att köpa import...

Länk

Tycker det är lite dyrt för iofs svensksåld. Dessutom en 740 samt vinröd och jag vill ha 728 samt svart, silver eller mörkblå.

Vad tror ni om dessa tre bilar? Har inte själv hunnit kolla upp dom något men får väl viga kvällen åt detta.

/B
GI
2.196
GINO
740´n tillhör en forum medlem här på AP.
Vet ej om det finns något han inte har bytt på den bilen, möjligtvis växellådan då:)

Den bilen skulle du kunna köra utan att investera många kronor i rep. då han i princip bytt allt som går att byta på bilen.

Han kanske läser här och kan själv göra lite reklam :)

BMW M-POWER
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag brukar resonera att jag kollar upp de saker som är dyra att laga.
Motorn, växellådan, lack och inredning och i vissa fall stötdämpare.

Att man får byta lite lister, leder och några bussningar tycker jag är helt ok när man köper bil, men man vill inte byta motor/växellåda. Man vill (jag vill) inte ha en sliten skinninredning och man vill inte ha rost, rost går ju till viss grad att åtgärda utan att bli ruinerad.

Sen skulle jag personligen aldrig köpa en 728, jag åker 528 nu och med 2-3 hundra kilo extra att släpa runt på måste det ju bli slött som fan.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Tror min bil skulle uppfylla dina krav utan tvekan :)

Länk

Som tidigare skrivits här, allt är bytt, mycket står i annonsen.

Svensksåld med all dokumentation

Jag betalar 9600:- helförsäkrad då bor jag i centrala Gbg

2600:- i skatt

Förbrukning enligt spec 1,17 L/mil, med min körning här i stan ca 1.35 L/mil

Har tänkt sälja bilen, priset är högt satt men inte ens i närheten vad bilen kostat mig så antingen säljer jag till rätt köpare eller behåller bilen och får valuta för pengarna, jag bör ju inte åka på några direkta reparationer hehe

Jämförelsevis är min bil billig mot många andra E38 där folk snålat in på underhållet och tar några tusenlappar mindre för ett riktigt lik :/

// Daniel
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Daniel - vilken lyxlimpa, i rolig färgkombo! Tycker inte att priset är högt! Kul regskylt med ;)
Hoppas att jag får se den i Götet!
Själv håller jag mest till på Götaplatsen med omnejd eller Hisingen...

//CF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.