|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vad anser ni är ett vettigt pris för denna BMW 323i -79 i fint skick och med 8200 mil på mätaren? Blivande samlarbil? Länk Mvh Micke | |
|
Oj, den torde vara värd en hel del... även i Sverige. Vet inte vad den kan tänkas gå för här hemma, men nog borde man få 30-50 papp om säljaren kan lite om modell och "värde" och om det finns svenska spekulanter som är villig att ge mer än de vanliga typ>>>>"Du får 5 tusen, men då ska den vara besiktigad och med fräscha däck! " ;) Utomlands (läs Tyskland) är fina lågmilade exemplar ute för över eller kring 100 000kr.. Rishögarna jag sett är ute för omkring 20000kr. Mvh Janne. |
|
|
Dessvärre ser bilen rätt pimpad ut vilket drar ner "värdet" rätt väsentligt. Skall det vara en blivande samlarbil och något större "värde" i den är det original som gäller. Kolla om det är en originalkulör den är lackad i, annars går det väl att "avpimpa" den. Lägg ett bud på 15 tkr är min gissning. Om du vill ha den Mats BMW CS #5847 |
|
|
t80196; Det var en klart låg värdering, du värderade en 320i-85 med 13500mil till ca 10tkr och nu endast 5tkr mer för en 8200milare 323i E21 det känns inte direkt som värdering är din grej. Jag sålde en 14000milers 81as Toyota Corolla för 17tkr för tre år sedan och priserna på klassiker går uppåt inte nedåt. Visst har den frontspoiler, varselljus, huvscop, bakrutejalusi men den har samtidigt kvar strålkastartorkarna, det ser ut som Topasbraun metallic Länk Bort med det eftermonterade och sälj i Tyskland för uppåt 100tkr om allt är tipp topp, så får man den för under 50tkr och den är felfri har man gjort ett fynd och kan tjäna en slant om man vill. Här har vi en 80a i Resedagrün med 112700km för prutbara €10000 Länk Mvh Stephan |
|
| Personligen gillade jag det tidstypiska pimpet, särskilt varselljusen :) När pimp blir historiskt blir det bättre än det i nutid ;) | |
|
Stephan735i, håller helt och hållet med dig! Alpina B8 Länk |
|
|
Hej igen! Lacken är definitivt originalkulör, den är original... alltså inte omlackad! :-) Mvh Micke |
|
|
Bilen har varit till salu tidigare och då har jag för mig att priset var 100 000 kr! I Sverige så är det omöjligt att få ut de pengarna för bilen men den borde iaf vara värd minst 50 000 kr här. Som referens kan jag nämna min E21 323i -83 (i orginalskick) med 17 400 mil som jag sålde för 22 500 kr i februari 2010. /Rickard |
|
|
Jag delar Ditt minne Rick, det var någonstans runt 100 hon ville ha för den förra gången. Konstigt att hon inte använt samma bilder igen för då var de 4-5 bilder som verkligen visade upp bilen. På den tiden det begav sig hade jag en 323i -82. Dock med BBS front och Zender vinge, vilka prylar jag då tyckte var de fränaste. Med 15" Mim fälgar och Motor Nords 180 hk sats var det en skitkul bil. Min 82:a var femväxlad, var även 79:orna det? Mitt minne är att det var modernare typ av backspeglar i svart plast på 82:an. En clean 323i tycker jag är riktigt snygg. Bakdelen med utblåsen på varsin sida var inte vanligt i början på 80. Blir riktigt sugen på denna men oroas över hur plasten till luftintagen på motorhuven är infästa (eller så är det bara en anledning för mig sjäv att låta bli att ta nästa steg i en affär). Är dock intressant att reflektera över hur bra original design står sig över tid medan eftermonterade prylar efter 30 år kan se så osmakligt ut. Bakrutejalusin är ju underbar ;-) Det enda som fattas är ju extra bromsljus i bakrutan... |
|
|
Stephan och andra: har aldrig påstått att värdering är "min grej" däremot är jag lika bra på att gissa som alla andra...:-) Jag vet, efter snart 30 års köp och sälj av hobbybilar, att det är en sak vad folk gissar och jämför med begärda priser på forum osv och en annan med verkligheten där ute. Jag vet också att priserna stiger på eftersökta hobbybilar som är ovanliga, en E21:a är inte speciellt ovanlig, och pimpade versioner är dessutom mer vanliga än välskötta fina originalexemplar. Dessutom vidhåller jag att en pimpad bil absolut är kallare och därmed mindre "värd" en motsvarande i originalskick. Skall man sälja en pimpad bil "avpimpa" den på bilderna så tittar fler intressenter på den och "värdet" stiger. Om bilen nu har originallacken kvar är det väl jättebra kan oxå ge ett skjuts i "värdet". Mats BMW CS #5847 |
|
|
Jo...det där med "pimpet" på denna bil verkar för mig inte alls vara av den mer "svårborttagna" sorten...luftintagsplasten + varseljusen och evtl frontspoilern är ju inga större problem att ta bort... Ok, nu har jag inte sett själv hur detta är fastsatt " i verkligheten", men jag anser ju inte att dessa prylar är någonting att haka upp sig på när vi pratar möjligt värde på just detta lågmilade exemplar. Mvh Janne. |
|
|
Denna kan man ge en betydlig bättre värdering än bilen i annonsen, trots att det "bara" är en 318: Länk Mats BMW CS #5847 |
|
| Går mätarna runt på de där? | |
| Jabbal: Jag har sett fler bilder på den topasbruna och utifrån dem betvivlar i alla fall inte jag dess mätarställning. Vad får Dig att tvivla? | |
|
Mätaren går inte runt. //RX300-03 och framför allt: 323i e21! |
|
|
Mats; "har aldrig påstått att värdering är "min grej" däremot är jag lika bra på att gissa som alla andra...:-)" Så då gissar du på 15tkr?! Det anser jag vara en mycket dålig gissning, för vad grundar du det på? Det är svårt att hitta en körbar/ej sönderrostad E21 för 15tkr än mindre topmodellen med under 10000mil. Varför ska Joakims 316-78 med precis under (kan ha kommit över nu) 10000mil vara mer värd än en 323i-79 med 1500-2000mil mindre? Är det frontspoiler, bakrutejalusi, varselljus och huvscoop något som en del skulle säga ger mer charm, tidstypisk styling. Vad skulle du värdera Joakims 316 till? Söker man en BMW 323i E21 i mycket fint skick, vilka andra exemplar finns det på marknaden, eller överhuvudtaget? Jag hittade 80an i Tyskland för €10000. Det listas 20st 323i E21 på garaget.org varav en är skrotad 1998 och många andra ser risiga ut eller är ombyggda mer eller mindre kraftigt. Klassiker från 70 tidigt 80-tal av mer bruksbetonad karaktär är i princip borta från vägarna, jag hade personligen velat ha en VW Jetta GLI I men några sådana finns inte inom landet med få ägare, inga anmärkningar hos SBP, lägre miltal. Drog ut protokoll från Vägverket för ca 10år sedan på de ca 20-30st kvarvarande men ingen verkade vara ens i närheten av samlarskick. 323i E21 har säkert klarat sig bättre som annonsbilen visar men lätt att hitta är den knappast, det finns tre andra E21 på blocket, två av dem klarar inte besiktning utifrån texten. Det exporteras en hel del fina bilar från Sverige i senaste AutoBild Klassik är det en MB 200-8 från 1971 som det begärs €9900 för i samma tidning listas 323i E21 i "skick 2" till €9900 medan en 316 i samma skick listas för €3700. en 323i i "skick 4" listas för €2800 medan en i "skick 3" står i €5000. Rick värdering/gissning tycker jag är rimlig vid försäljning i Sverige, visst hade man kunnat önska en bättre annons för då hade den redan varit såld, men vill säljaren ha 100tkr låter stylingen sitta kvar samt inte bemödar sig med att lägga mer energi på annonseringen en så där då blir den nog kvar. Mvh Stephan |
|
|
Hej igen! Jag tycker att den "tidstypiska stylingen" är charmig, det var ju så det såg ut när det begav sig... :-) Sitter dessutom en "tidstypisk värstingstereo", för den tiden alltså, i bilen. Men frågan är om alla dessa detaljer som frontspoiler, varselljus, huvscop, bakrutejalusi och komponentstereo gör bilen mindre värd och att den därmed är att betrakta som en "slit och slängbil" och inte som ett samlarobjekt? Gör ju en viss skillnad på priset... Mvh Micke |
|
|
Gosevargen/Micke; Är det din E21a? Är det de råder jag dig att om det är möjligt ta bort sakerna och göra en bättre annons. Om det inte är din utan du är intresserad att köpa så åk och titta, mät gärna lacken för att som något är omlackerat, hissa upp för att kolla underredet och allt annat viktigt, inklusive service och ägarhistorik i och med att det är så många faktorer att det inte går att säga en siffra exakt. Personligen anser jag att det är en entusiastbil även med dessa delar och ska ligga nära en lika fin utan extradelarna i pris jämfört med en i slit och släng skick som den enda andra 323i E21 på blocket Länk som inte borde kosta 38tkr. Åk och titta på den och dokumentera hur den är, om det är så att säljaren begärt och fortfarande begär 100tkr kanske det tar ett tag att få ner priset till ett mer rimligt pris speciellt för svenska förhållanden, men säljaren behöver nog bearbetas. Mvh Stephan |
|
|
Nej, det är inte min bil Stephan men jag är lite intresserad av att köpa den och ha som entusiastbil. Priset förra gången den annonserades ut var 110.000 SEK i annonsen och nu har jag fått ett "sista pris" på 60.000 SEK, tycker dock att det är lite för mycket fortfarande. Är inte beredd att betala en sån summa när jag inte vet vad det eventuellt går att sälja den för i framtiden. Mvh Micke |
|
|
Leif Svensson; nej jag tvivlar egentligen inte, jag var mest nyfiken. Jag gillar gamla Engelska bilar och de går alltid runt, relativt ofta dyker det upp bilar med "unikt miltal" men 9/10 har slagit runt. Nackdelen med en sådan bil är väl att den är svårsåld, även om den skulle vara värd 100´eller liknande tar det nog ett bra tag att hitta rätt köpare. |
|
|
Ja, då har jag åkt 80 mil idag i en bullrig Peugot biltransport för att "hämta hem" KGL833. Så var planen i alla fall... Fegade tyvärr ur när jag väl kom ner och fick se bilen. Jag betvivlar inte en sekund att det är rätt mätarställning men det klickade inte mellan mig och bilen. Jag önskar de trevliga ägarna lycka till med att sälja bilen. För Er som vill ha en 80-tals stylad E21:a i kanonskick: slå till! Liknande tillfälle lär inte uppkomma igen förrän just denna bil är till salu nästa gång. Mvh Leif |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.