AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.141

Bmw e39 är det en bra bruksbil?

Sida 1 av 2
Jo
53
Jontston
Bmw 520d Touring -17
Hej!
Är lite sugen på att byta bil, kör i dagsläget en Audi A2 (riktigt billig och bra bil)
Men som sagt, efter att ha haft 2 bmw så saknar man ju ngt varje gång jag kör min Audi. Är sugen på att skaffa en E39, men har läst så mkt om rost och vevhus. Jag har tänkt att äga bilen länge, alltså ha den som bruksbil för jag gillar verkligen den modellen och den har ju grym komfort. Är det en bra bil att ha som bruksbil, alltså säg att jag köper en -03 eller -04 och tänkt att ha den i ca 4-5 år. Värdeminskningen? Vet att den kostar mer än min audi i drift, men de verkar som så många blir avskräckta av e39 och att den kostar en "förmögenhet" att äga.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Där finns lite tips..

Sedan kan jag väl säga att min E39:a INTE har kostat en förmögenhet att äga...snarare billig i drift och underhållskostnader.

Mvh Janne.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Ja, och jag håller med Janne T.

Mvh H
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oroa dig inte för värdeminskningen om du ska köpa E39 nu. Den har jag, Håkan och Janne redan tagit hand om ;) Det är de billiga åren kvar nu.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
En väl servad och underhållen BMW e39 håller fint och kostar inte mycket. Jag köpte vår touring för 1.5 år sedan för 28.000kr och det enda jag bytt på den hittills är en ABS-sensor ...

En e39 ägd av en 19-åring som köpt fälgar och spoilers för sitt studiebidrag ska man akta sig noga för.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Rost och vevhus kan du ju förebygga också. (Isolera vevhusslangar, spruta på med linolja i hjulhus etc)
E39 kan ju vara dyr i början av inköpet om man vill byta oljor, filter och diverse saker annars så är den inte så dyr.
Ett felkodsprogram som inpa eller carsoft tjänar man nog mycket pengar på
Jo
53
Jontston
Bmw 520d Touring -17
Ok, tack för era svar.
Jag är mest ute efter en touring, vill kunna lasta lite och barnvagn kommer väl inom snar framtid.Är det nivåreglering på M-sport paketen? Tänkte att sthlm open paketet, de verkar vara mer utrustat än M-sport. är det samma "Chassi" i båda paketen? Vill ha -03 eller -04 (helst m-sport)
JAg klara verkligen inte av Volvo (så tråkig att köra) och audi är bra bil, men inte en lika som BMW :)
Får till att fortsätta leta, kommer väl ut fler bilar till våren här nu.

Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Highway Star: Jag är inte mycket äldre än 19 men kan lova att min e39 sköts om!
Inte alla som kör slit och släng + kastar på kromade fälgar och larviga kjolar.

Annars kan jag inte mer än haka på tåget; sköt om bilen så har du en grymt trevlig bil i många år framöver Jontston :)
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Lättmekad, pålitlig, bekväm att åka i. Inte speciellt sportig av sig, visst den rör på sig rakt fram men inget för kurviga vägar, iaf inte min :)

Perfekt A till B bil
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det som jag ser som lite oroväckande är dom här långa serviceintervallerna.
Jag hämtar i morgon en 530iaT -01, 2 tidigare ägare, först 2 år/3000 mil som tjänstebil, sen samma ägare i 9 år, fullt servad på samma verkstad hela tiden, bilen har nu gått 16100 mil.
Men, motorn har bara fått ny olja 5 ggr på dessa 11 år och 4 månader den varit i trafik, varannan service byter man ju inte olja, och växelådan har inte fått nån ny olja alls.
Som dom flesta BMW var det ett lager svart koks under oljelocket.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Rekommenderar E39 varmt! Apropå långa serviceintervall så på 530 så brukar de dra lite olja så det pågår en oljeservice konstant ;-) Jag har nog hällt i 4 liter ca mellan servicarna i min. I 540:n däremot så byter jag lite oftare typ 1500 mil. Jag är grymt nöjd med bilarna men 540:n står i en klass för sig så jag rekommenderar det motoralternativet!

/Ola
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Isåkare: "Varannan service byter man ju inte olja"

På varje service ska olja och oljefilter bytas.

Mvh Martin
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Sennebring: Alltid härligt med undantag :) Mitt inlägg var inte personligt ;)

BaNaN85: Har just köpt 10 liter Mobil 1 från tyskland för 500kr och ett helt nytt filterpaket av märket FRAM (bränsle, luft, olje) + NGK tändstift för 700kr från england :) så inte ens service behöver bli dyrt
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En syntetolja håller mer än väl de långa serviceintervallerna, men pappersfiltret är en annan femma. Dessutom fungerar inte longlife-intervallen i nordiskt klimat då det samlas en hel del kondensvatten i motorn.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Behövde aldrig fylla på någon olja i någon av våra M54 (En B25 och en B30) så det verkar variera!

//Bjersér
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Har haft min ca 3 år, visst har jag lagt ner pengar på den men inte mer än normalt.

Servar själv gör jag också, där sparas en del sköna slantar.

Rosten är det jag stör mig på att det kommer krypandes och man måste h¨lla efter.

Mvh
Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Highway star: Förstod de men för säkerhetsskull fick jag skriva ett litet inlägg ;)
Jesper von Wowern
Det enda jag inte är nöjd med är bränsleförbrukningen, 9,5L blandad känns lite väl bra. Har funderat på en 318 cabbe istället ;)
Fast de är svåra att hitta med dragkrok...

/Jesper von Wowern
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
e39 är en kanon bruksbil.

Köpte dock min 528 för 40k men då var den 100% rostfri och hade ordentligt med kvitton osv.

I början kan de dock bli lite kostnader för o få ordning på diverse skitfel och byte av diverse slitage delar.

Men sen när de väl är gjort har du en riktigt billig och bra bruksbil.

Kör min på 0.9 och då är min fot riktigt tung ibland.

Ph
28
Photo
520i -96
523i Touring -98
Köpte min andra e39 i söndags. Har tidigare haft tillgång till/ägt e28, 34, 38, 60.dem.Inte lika nöjd med någon av dem. Prövade en e83 innan jag handlade sista e39 med stor besvikelse som följd. Nu kör jag billigt, säkert och ståndsmässigt i min bostongrön metallic 523 med beige skinn och all utrustning som fanns 98, 28500 mil på mätaren och njuter i fulla drag. Aldrig ägt en billigare bil än e39..rosten är dock lite trist :-)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Här har du servicepunkterna: Länk

___

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.