AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.183

Blir jag nöjd med 320d -09 om jag byter bort min E38?

Sida 3 av 3
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Micke 80! Har du själv erfarenhet av dieselmotor från Bmw eller är det som Thom 525 säger att man kan ju ej jämföra något som Bmw gjorde för ett antal år sedan. Min egen erfarenhet är följande: Jag har 320d med 184 hkr och jag kan bara säga tummen upp. Jag jämför med min tidigare 325:a E90 05:a och då känns det som att 320d axar lika bra eller bättre, men till mycket lägre bränslekostnad, välj helt klart en med automat, den passar ypperligt till dieselmotor. Enda nackdelen som någon redan tidigare nämnde, att vid tomgång är den verkligen högljudd men man förlåter den varje gång man sedan kör iväg för då är den knappast hörbar,vid acceleration hörs det inte heller mycket. Alltså jag är väldigt nöjd själv, sedan har jag ingen erfarenhet av 740 alls så jag kan ej jämföra dessa på det viset. Mvh Mats
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Minns grannens nyinköpta X3 3.0sd, rörde på sig! Vilken motor!

Hade det inte varit för att jag har ett stenkast till jobbet hade det garanterat blivit en diesel, dock en 4-cyl!
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Intresant tråd de här om olika bilar.Twingoo har garanterat den
absolut största rymd i förar sätet.Jag har åkt med en gång i
en Twingoo o blev helt imponerad av det.
Ford!!! hmmm 4st har man haft en Granada 2,8L gick otroligt bra
på vägen,väghållningen var superb på den tiden,snabb för den delen
åkså.Dock var deras automat helt kassa 10000mil o lådorna var i
regel slut.En Eskort 1,6L hadde jag inte mycket att säga om den
tvär koppling hadde Fordana i regel utom Brazilien byggda LX,dom
var mjukare.Transit framaxel på bladfjädrar ala`1910tal var modärn
då,motorn var ingen höjdare 2L en skar för mig den andra var svår
att starta när det var 5+ ute.
Ford är inte mitt märke som ni förstår,men jag har inte haft o kört
någon(provat) nyare model heller.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Tycker att ni som ogillar dieslarna ska provköra 530 GT med sina 245hk, underbar bil komfort prestanda och förbrukningen är jämförbar med förbrukningen på en Golf 1,6i ;)

Ljuvligt motorljud, man hör när bilen glider förbi på gatan att det är en stor maskin!

Kör man med båtsläp på ca 1200kg märks detta inte av överhuvudetaget.

Motorn finns väl säkert i andra bilar men är i GT modellen som jag åkt.

Men är det någon som har mer erfarenhet av Mercedes E 280/320 CDI Sport-edition? runt 2005-2008. Kan vara så att jag gillar bilen för jag känner igen Scorpion lite i Mercan hehe Jämförde fram och tillbaks igår BMW 530 M-Sport vs Mercedes 280 CDI Sport, otroligt olika bilar , sjukt svårt val men något med Mercedes tilltalar mig..
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Verdi: För egen del är det inte det minsta lustigt att jag åker runt i 80- och 90-talsbilar. Det beror nämligen på att det är bilar som jag trivs bra med och till skillnad från många andra köper jag inte bilar för att imponera på folk. Jag tolkar det som att du antyder att jag inte skulle ha råd med en nyare bil? I såna fall kan jag informera dig om att det är helt fel. Har ett hyfsat välbetalt, fast jobb sen 11 år tillbaka. Har aldrig haft några lån eller köpt något på avbetalning, har ett hyfsat billig boende och ingen familj att försörja. Så en ny BMW skulle jag med lätthet ha råd med. Men det är inget som lockar, och speciellt inte en diesel. Då känns det bättre att, som jag gör nu, pynta runt 2000:- i månaden för att förvara och ha nånstans att underhålla sina 80- och 90-talsreliker. Dessutom har jag gångavstånd till jobbet och dom gångerna jag är på tjänsteresa är det hyrbil eller taxi/flyg som gäller. Om man däremot hade varit i behov av en bil för att pendla till jobbet med, eller rent av använda i tjänsten, då kanske man hade satsat på en nyare bil. Men återigen, ingen diesel för min del.

MatteZ4: Dom enda av BMW:s dieselmotorer jag har erfarenhet av är dom som satt i E39 och E46. Det är mycket möjligt att dom nya motorerna är ljusår bättre än dom jag känner till, men ingen dieselfyra i världen går att jämföra med en bensin-V8 när det gäller gång och karaktär. Pratar man bränsleförbrukning däremot, så blir givetvis resultatet ett annat. Jag har kört och åkt många andra nya dieselbilar, från bl.a Volvo, VW, Skoda, Mercedes, mfl. Visst har går många av dom gått bra men ingen av dom har tilltalat mig alls.
di
28
dieselblixten
otrogen men letar N52-driven sommarbil....
skiro och micke80 ongör sig över BMW dieslarna från BMW, de äldre vs V8 bensin t.e.x. Nu pratar vi de senaste årsmodellerna i tråden och då ÄR dieslarna garanterat billigare att köra om med med hänsyn tagen till bränsle, skatt och servicekostnader och man behöver inte åka många mil. Beroende på vilka motorer man jämför varierar brytgränsen såklart men det rör sig sällan om flera tusen mil/år i brytgräns inte. Dieslarna är dyrare i inköp generellt men ser man till begat blir det bingo mkt snabbare ! Visst är gången och ljudet i en bensin V8:a oslagbar men det är den i en diesel V8 också på sitt sätt...Det haltar att jämföra en 320d och en 320i då vridmomentet är markant högre på dieseln, jämför 320d med en bensin 6:a istället och se vad det ger för siffror hehe
Visst, diesel har inte samma breda varvtalsområde, man behöver växla oftare men med automat så kvittar det. BMW är grymma på att ha bredspektriga dieslar ändå, framförallt de med tandemturbo, t.e.x. 123d, 325d, 330d och 335d. Var få bilar i samma prisklass som hängde med min 123d och som drog 0,6L/milen vid hård körning. Min 320d-11 med Power kitet drog 0,51 vid snittfart om 110 (=80-180km/h på autobahn) under resa på 230 mil nu i veckan och den drar fint hela vägen upp till 200 iaf. Visst, inte som en 335d men kostar heller inte mer än en Volvo V70, som är en törstig, gungig och invändigt trängre framvagns-reservdelsförbrukare. (bagaget suger på 3-serien dock)
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Dieselblixten: Måste fråga dig vad detta Power performance Kit innebär, är det Bmw:s eget trim eller?? Vad gör det i antal hkr, går det att ha till automat också? har du provat utan detta trim innan vad det gäller förbrukning? är det stor skillnad på minskad förbrukning? Hur mycket har du kört med din 320d, själv passerat just 1000 mil med ca 0,53 lit i förbrukning vid 100 km/t
di
28
dieselblixten
matteZ4: Ja det är BMW:s dyra och försiktiga tuning som man om man typar om bilen (papper medföljer) ger oförändrad försäkring o skatt och alla garantier gäller. Skall enligt uppgift inte ge ökad förbrukning. Jag körde bilen kanske 1000 mil innan jag mappade om den och vid min ganska aktiva körstil (hög snitt fart men inte aggresivt) så sjönk förbrukningen markant, minns inte exakt men närmare decilitern milen. Jag åker nu o snittar 0,56-0,60 sådär och under 0,5 utan problem på långkörning i laglig fart. Ang. effekten så märker man inte mkt inom svenska hastigheter faktiskt mer än att man kan sega mer på 6:an, funkar på 80-väg om det är hyfsat plant, vilket inte funkade före mappning, stort plus för det. Över 140km/tim märker man av effekten, det förändrade luftintaget och intercoolern ger effekt i hög fart verkar det som för bilen drar fint vid omkörningar hela vägen upp mot 200. (väghållning och bromsar gör att jag sällan kör fortare än 160 på Autobahn där det händer saker mkt snabbt) Kört sådär 3800 mil nu på ett år.
Se Länk

Har DU koll ?
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Tack för svar Dieselblixten!! Kan du säga på ett ungefär vad det kostade med installation och allt. Tack på förhand. Mats
di
28
dieselblixten
13 har jag för mig

Har DU koll ?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Mätte min 320dAT imorse med färddatorn, högst ovetenskapligt:

~4.0 L/100km vid 70-80 km/h.
~5.0 L/100km vid 100 km/h.
~5.5 L/100km vid 110 km/h.
~6.0 L/100km vid 120 km/h.
~6.5 L/100km vid 130+ km/h.

Mätningen gjordes vi konstantfart på plan terräng och hyfsad grov asfalt, med 17" sommardäck.

Ligger det i paritet med era andras 184hk/380Nm 2.0d??

(Borde kanske starta ny tråd om detta?)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag marcha 150 med en 320d -07 i fjol fram och tillbaka till gbg 50mil motorväg, 0.65l drog den. Vanliga snik originalhjul.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.