AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.181

Blir jag nöjd med 320d -09 om jag byter bort min E38?

Sida 1 av 3
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kan inte släppa tanken att skaffa mig en 320d Touring, helst en 2009a med faceliften.

Bilen är riktigt snygg, trevlig motor trotts sin snålhet. Men känsla/komfort? Kommer jag överleva?

Känner mig inte riktigt riktigt hemma i Mammas 120d M-sport -07 men 3 serien ser lite mer påkostad ut invändigt...?

Något speciellt att tänka på med 3 serien? M-sport chassi eller inte? Mammas bil är ju rolig men förbannat obekväm vid guppigt väglag, är 3 serie som har längre hjulbas bättre?

Tips tips tips, jag byter från en Bmw 740 E38... Kanske finns bättre alternativ i liknande prisklass.. Volvo S60 D5 är utesluten, likaså Audi...
Nej det blir du inte.

Mvh Stephan
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
3 serien är en mycket liten bil om man jämnför med en 740
Hade jag varit som du hade jag nog gått över till en 5 serie annars blir det ett jätte kliv nedåt
Själv var jag och prova en 3 serie innan jag byta men tycker att de är för små
Men det är jag det

Ha deT
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Trivs du inte i en 1-serie kommer du troligtvis inte trivas i en 3-serie heller. Jag skulle också rekommendera en 5-serie.
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Har själv gjort det där bytet och efter halvår kan jag säga att den e91 320d jag har är en riktigt trevlig bil
Har inget m-sport chassi på min och skulle inte vilja ha det heller. Som den är nu rullar den lagomt bekvämt på vägen, inte lika "komfortabelt" som min e38 men ändå helt OK ! och tyst i kupen är den dessutom. Har sportstolar i min som ger bra stöd för ryggen. Men jämfört med e38an är det som att sitta på golvet och det gillar jag inte riktigt. minus för krånglig stolsinställning. Kraften i motorn räcker gott och väll till, inga problem med omkörningar och köra fort om vill det. Tidigare har jag haft bmw med 6a, v8a och v12 där kan vi snacka skön motorkaraktär. Det får man inte med en 4cylindrig diesel så det ska man ha klart för sig. Men kombinationen med bränsleekonomi och prestanda är ju svårslagen helt klart. Hade jag köpt en idag hade det blivit med automatlåda, kopplingen är bland dom mest osmidiga jag använt men detta verkar vara ett vanligt problem på 320d med manuell låda. Stort plus till ljudanläggningen också, har radio professional i min med en liten sublåda och det ljudet är riktigt bra och jämfört med e38ans ljudanläggning är det världsklass...

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag behöver igentligen inte ha så stor bil då jag nästan alltid åker ensam alt en passagerare. Baksätet brukar förbli orört. Bagaget används oftast bara för att förvara allt polermedel hehe

Vad menar ni med att kopplingen blir konstig? På Morsans bil tycker jag den är underbar, inte för mjuk och svampig och nästintill omöjlig att få kärringstopp med. (Inte alls som på de E39 jag kört/haft där man måste möta med gas även på helt plan mark)

Klart 5 serien är bekvämare alternativ men tycker det verkar vara lite mer struul med dem, knirr och knarr i inredning osv? Och en 520D eller 525D 2009 eller nyare är bra mycket dyrare :/
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kanske ska förtydliga mig lite om vad jag inte gillar med Mammas 1 serie

* Nackdelar 1 serie
Ogillar dörrsidorna, känns billiga (Golf-style) 3 seriens klart finare
Lite väl stötig i M utförande med extra hårt M chassi (ej de som ingår i M paketet)
För liten för mig, tjej bil i mina ögon
Helhetskvalitets känslan sämre i alla nyare Bmw :/
Och som någon skrev , man sitter väldigt lågt

* Fördelar 1 serie / 3 serie
Designen
Ägandekostnader skatt 1400:- / år, bränsleförbrukning ca 0.6 med min körning
Körglädjen
Förhoppningsvis inte massa dyrbara reparationer
Många kan köpas med 1-2 års full garanti
Bra andrahandsvärde än så länge, dieselmodeller bör stå sig bra även om några år

*E38 Nackdelar
Gammal bil med dyra reparationer
Bränsleförbrukning 1,45L / mil med min körning
Skatt nästan det dubbla mot ovanstående modeller
Däcken dubbelt så dyra som 17" till ovanstående modeller
Rostar om den vinterkörs
Inga garantier
Risken för skadegörelse, 2 av mina 3 har inte fått vara i fred
Svajjiga och hemska på vägen
Osäljbar, så blir nog garageprydnad hehe

*E38 Fördelar
Snygg, fet vagn
Komfort utöver det normala
Underbar känsla att köra med stor maskin under huven
Kvalitetskänslan, bortsett dålig dörrklang/handtag
Alltid lika kul med störst bil på parekeringen

Efter ha skrivit detta går mina tankar mot.... köp ny bil ställ av 38an och låt skiten stå, ingen vill ju ha den ändå.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Något åt detta hållet jag vill ha fast diesel :)

Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag körde en 320d 60mil förra året, jag vart positivt överaskad.

+Drar inte ett skit
+Går mycket stabilt på vägen, även i högre farter.

..men, 3 serie är en liten bil. Jag trivs inte alls, känns som hela kupen ska kollapsa. Dessutom va det exemplaret jag körde rätt snik, silverfärgad plast och tygklädsel är inget för mig. Det finns ju dock mer välutrustade exemplar..

Uppskattar man fördelarna med att åka 7 serie och kör dito pga dessa blir man absolut inte nöjd i en 3 serie. Men visst blir man läskad av 0.45l/milen

Men är din bil svajjig och hemsk på vägen så är det ju nått gravt fel på din E38. Det är ju en av de stora fördelarna med stora tyskar, att de ska gå som ett lok!
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Ska låna min morsas 120D M-Sport under nästa vecka så får vi se hur det slutar hehe

Jag menar mer att E38 allmänt är som en svävandematta gentemot en 1 serie M-sport. När det börjar svänga och farten är hög bromsar man i E38 i E87an försöker man hitta gränsen för hur långt de går, ännu inte lyckats fumla bort mig trotts mycket högre hastighet än med E38 där jag inte ens funderar på att busköra, det är ju ingen ide hehe

Även en E39 är ju klart trevligare än E38 vad gäller körglädje och väghållning (jämför dock med E39 M-sport)

Självklart ska en bil vara välutrustad, provkörde en gång en E38 730 riktigt snikutrustad, plyschklädsel, och med lilla motorn den var hemsk!
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vet ni något om hur Mercedes-Benz C 220 är? Årsmodell 2008-2010 ?

Komfort?
Prestanda?
Kvalitet?
Känsla?
Verdi
MB C220 är en helt ok bil. Riktigt plastig och trist inredning dock. Blev mycket bättre iom faceliften som kom till 2012 års modell.

Till faceliften kom också den 7-växlade automaten till 4-cylindriga bilar också. Den är flera klasser bättre än den gamla 5-växlade automaten.

Motorn är väl i klass med 320d-motorn. Tyckte den brölade lite högre under acceleration men annars är det ingen större skillnad.

Min erfarenhet är väl rätt begränsad ändå så jag sitter inte inne med nåt slags facit. Har lånat en 2011:a till jobbet fram och tillbaka (16 mil) och sen har jag provkört en 2008:a och en 2012:a.
Verdi
Just det, bilarna med AMG-paket är riktigt hårda i fjädringen. Hårdare än M-sport har jag för mig. Bilarna utan AMG-paket är mjukare än BMW utan M-sport. Dvs, skillnaden mellan sportchassi och stdchassi är större hos MB än hos BMW.

Sen tror jag att C-klass är något större än E90. Iaf upplever man det så.
Verdi
Nya inredningen: Länk
Gamla inredningen: Länk
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Går det ens att jämföra dom bilarna?

7an är i en klass för sig, även om den är till åren kommen går det inte att mäta den mot en 3-serie oavsett generation.

BMW´s 2 liters dieselfyra är stark och snål, men när det kommer till gångkultur (som ju är det enda som räknas på en bilmotor) så är den väl marknadens sämsta? Hysteriskt bullrig och rå gångkultur.

Sen till det främsta argumentet för den gamla sjuan:

När du räknar in värdeminskningen på 320in hur mycket HÖGRE ja du läste rätt HÖGRE milkostnad får du på "snåldieseln" jämfört med att färdas som en kung i den gamla goa 7an?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vet ingenting om Merca, mer än att de gör så jävla fula inredningar!

Många nyare Mercor är ju riktigt läckra på utsidan, sen öppnar man dörren och spyr. Sneglat lite på nyare S-klass men även de har ju en vidrig interiör, främst instrumentpanelen då.

Värdeminskningen procentuellt kan inte va högre än vad den är på en gammal bil med V8a, är man så dum så man köper en blir man aldrig av med den nämligen :)
sk
83
skiro
323ciA -00
Nej du blir inte nöjd med dieselmotor i BMW. Det förstör känslan med BMW helt.

Det är småpengar det går att spara med diesel om du inte kör 6000 mil om året och isåfall ska du verkligen inte sitta och lida i en traktor.

Spara in på något annat istället.

Även med partikelfilter är dieselavgaser 1000 gånger giftigare än bensinavgaser.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

skiro,

En 320d kostar ca 1200kr i skatt, och drar 0.47l/mil
En 320i kostar ca 1000kr i skatt och drar 0.65l/mil

Bränslena kostar undefär lika mycket (till dieselns fördel för närvarande)

Jag ser rätt snabbt att dieseln lönar sig avsevärt. Då får du dessutom en bil med bra vrid och som drar betydligt mindre om man har för vana att köra fort på motorvägen.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Fick min 320dAT -12 idag, sjuuuukt nöjd! Freude am fahren, mina herrar. Major freude.
Köpte faktiskt så sent som idag en 318d touring -11 och har lånat en 320d F30 med 180 mil på mätaren tills imorgon då jag hämtar min. Det är en fantastiskt fin bil att både köra och åka. Att den sen förbrukade 0,44 l/mil är ju en ren fröjd och att behöva köra tusentals mil per år för att det ska löna sig är inte sant. Dessutom är dieseln för tillfället ca 40 öre billigare. Bränslekostnaden och skatten på en 318/320 E9X diesel vs en 740 E38 behöver man inte vara matematiker för att räkna ut. En 318d eller 320d Ede är ju dessutom skattebefriade i 5 år. Visst har väl en diesel en annan karaktär än bensin men det är ju ingen MB 200D från -85 vi pratar om. ;-)

///M. Pedersen

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Självklart går en V8a klart mjukare och finare. Men en diesel har vridet precis som en V8 det gillar jag.

Jag är igentligen anti motorer under 5 cylindrar men i dieselfall kan jag göra undantag. 320 bensin är inte intressant då den både är dyrare per år och tröttare än en 320D Sen tror jag att med ett bensin pris som närmar sig 20:- litern kommer inom några år göra bensinbilar värda klart mindre än motsvarande dieselbil nu när ägandekostnaderna bortsett förbrukning jämnat ut sig. Och ja en E38, Mercedes 500 eller liknande kommer inte vara värda en krona om de inte är rena samlarexemplar..

Sen det där med värdminskning. Är det inte bättre att lägga 3000:- i månaden på värdeminskining på en nästan ny och pålitlig bil som du ej bör behöva reparera, bara vårda/serva. Istället för att plöja ner de 3000:- på soppa till en E38 som är till åren och rimligtvis löper klart större risk för fel och utgifter på reparationer?

Kollade Merca insåg att den jag tittat på var nyare och att de runt -08 -09 har den gamla vidriga inredningen :/ Priset på de nyare är ju ett helt annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.