|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Provkörde 320D fyrhjulsdriven -09a idag. Bilen känns väldigt lik 1 serien får jag säga. Gillar inte heller riktigt de manuella, ska kolla på en 120D m sport automat -09 i morgon och se hur de känns. För övrigt så visade säljaren mig ett en bil som han tyckte kunde vara ett lagom steg från E38. Mercedes 280 CDI -2006 Sport Edition. Mycket tveksamt satte jag mig.. Och ja den var faktiskt trevlig med helskinn och massa göttigt. Men vreden till ecc panelen känns löjligt billiga :/ I övrigt blev jag lite mer positiv till Mercedes än innan. Någon som vet något om Mercedes E klass 2003-2009 ? |
|
De var precis som Bmw rost känsliga annars kan jag själv tänka mig en om inte tanten tycker att där är gubbvarning på dem Själv hade jag gärna haft en rymliga fina bilar om du frågar mig Ha deT |
|
|
Kan bara instämma med fagerstens förra inlägg, har man intresse av att fixa med en äldre bil man gillar, go for it! Är man bekväm och villig att pröjsa för garantier så kör på det! Hade det inte varit för att jag kör extremt lite hade jag gärna haft diesel igen! Körde Subaru boxerdiesel tidigare, låg man mellan 1800-2400 varv hade du 350nm till ditt förfogande.. Drog 0,56 blandad körning trots 4wd... Ps tror du blir besviken om du köper en äldre E-klass... |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
E klassen som kom 2003 jag tittar på. Prismässigt/max 10.000 mil antar jag att jag hamnar på en 06-07a Mercedes är jättegubbiga men med sportpaketet, sportchassi känns det helt annorlunda, framförallt utvändigt. Interiört är den fortfarande komfortabel med sina elstyrda sportstolar vilket jag ifrågasätter mig hur sportiga de igentligen är hehe. Man sitter bra men sport,, nja snarare komfort om ni frågar mig. Rostar även nyare Mercedes vet att E klass 96-02 var hemska vad gäller rosten. |
![]() 1.360 Bruksbil
280 CDI finns med 3,0L/190hk och 3,2L 177hk... Vad skiljer? Likaså finns 320 CDI med 3,0L 224hk eller 3,2L 204hk... Verkar finnas under samma årtal osv.. Något med miljö/skatter att göra? Ser att många importbilar har större cylindervolym/färre hästar.. |
|
Hej! Du värkar ombytlig d.fagersten typ 30 bilar på 10 år? det blir 3 om året i snitt. Men visst ska man prova på olika bilar,jag har provat närapå allt från DAF 55 till Buick Century V8 men har ingen erfarenhet av nyare bilar förutom min bruksbil Chrysler -00 som är det nyaste jag ägt 12 år gammalt altså. Behåll din E38 för annars kommer du ångra dig i framtiden. det kommer att vara svårt att hitta en likvärdig bil tror jag. Kör den inte som bruksbil för det är då man ledsnar på bilen. Angående ljud i cupen (kvitter eller dyligt) så är det nog helt omöjligt att hitta en tyst bil.man blir känsligare med åren det vet jag men det gäller att tänka tillbaka på ungdomsåren när man åkte rassel bilar o man tyckte att dom gick hur bra som helst tysta! gemfört med det så är bilarna i dag ljudlösa enligt min mening nära på tråkiga:) |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Jodå ombytlig är man allt, tröttnar fort hehe Men det börjar ju avta lite nu. Den bästa bil jag haft och mest unika bil är min Scorpio från 1994 som jag köpte 2006 aldrigt ägt en bil så länge och förmodligen är jag sista ägaren på bilen då min tanke är att den dagen man bygger sig ett hus ska bilen stå i entren (ganska stor hall blir det dock) Största anledningen att jag byter är att jag har jagat bättre och bättre komfort och mindre knarr och knirr. E38an är helt okej framförallt med 16" hjulen då vägljud inte är att tala om direkt. Behåller jag E38an blir det troligtvis som bruksbil, alternativt om man har den som extrabil. Tyvärr måste jag säga då bilen egentligen är för fin för att brukas på de viset men två sommarbilar är en för mycket och Scorpion kommer alltid i första hand. Jaja vi får se var det landar, nu kommer ju Marinbranschens stressiga tid så jag lär inte hinna med något bilbyte skulle jag tippa på. Får väl glädja mig åt min nya båt som jag kommer optimera till det yttersta :D |
| Det är ovanligt med omdömen mellan E38 och Ford Scorpio som utfaller till Skorpans favör :-) Det låter som om det finns en spännande historia här? Berätta! :-) | |
![]() 1.360 Bruksbil
Bilen är unik i sitt slag, har letat efter en fin scorpio sen 2000 då jag läste för körkortet. Har hittat fina men ingen som varit i nyskick. Kollar fortfarande blocket flera gånger i veckan efter ett liknande exemplar. Har åkt land och rike runt både före och efter 2006 då jag köpte min, skulle det finnas en i samma skick så kommer jag köpa den direkt. Länk (Dock gör sig inte bilen till sin rätt på bilderna) Vet inte varför folk är så hatiska mot Scorpion som var sin tids flaggskepp och med bra skötsel så är dte ju en bra bil. Min far köpte 1992 en Scopio 2.0i DOHC -90 Bilen skrotades tyvärr i höstas pga brusten topppackning efter ca 38000 mil. Bilen var något skamfilad de sista åren men var alltid pålitlig och fin att åka i. Med den bilen har jag bogserat hem åtskilliga av mina andra betydligt nyare bilar exvis 9-3 Aero 2001 osv ;) |
|
Jag kan berätta för dig varför folk är hatiska mot Scorpio, det är en Ford. Måhända att Scorpio är deras mest påkostade modell för sin tid, men det är ju fortf en junkbil i grunden. Dina två bilar är ju i princip lika gamla, jag behöver ju inte tveka när jag säger att BMWn känns lite före i utveckling och design. För att inte tala om motorn, en gjutjärns konstruktion med stötstänger och 150hk på nästan 3L.. Ditt exemplar är säkert jättefint och jag vill inte trampa dig på tårna, men Ford Scorpio (speciellt i förhållande till BMW E38) är ingen bra bil. |
|
| Vad snackar du om föresten :P Såg på din garagetsida att du försökt sälja Forden för ett år sedan, så mycket för kärleken till Ford ;) | |
| Kan inte hellet förstå hur man kan gilla dessa bilar öht! Dock tycker jag att det är roligt att det finns olika smak! Du är inte en i mängden iaf och den ser ut att vara i kanonskick! Tumme upp! | |
|
Skiro, kunde inte sagt det bättre själv: "Nej du blir inte nöjd med dieselmotor i BMW. Det förstör känslan med BMW helt." Angående Ford så har väl dom, liksom dom flesta andra bilmärken, både sina för- och nackdelar. Själv hade jag en lågmilad Sierra GT för några år sedan och det går inte en dag utan att jag ångrar att jag sålde den. För övrigt hade den en ovanlig färgkombination på lack och inredning, som jag inte sett varken innan eller efter att jag sålde den. |
|
|
För att förstå TS, måste man ha suttit, eller kört en välfungerande "Scorpa"..vilket undertecknad har gjort vid ett flertal tillfällen. Jo, visst är det ovanligt med en sådan Ford...men ett å annat ex. av dessa vagnar fungerade faktiskt otroligt bra, dessutom med en komfort som hade fått många moderna vagnar att hamna i skamvrån, så all heder åt TS, som bevarat en snart kultförklarad vagn! Hade gärna förvärvat den själv, fast som alla andra så vill man ju inte betala några högre summor...speciellt inte för en Ford ;)...OBS!!...inget illa menat,,så..notera smileyn ;)... Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
Verdi |
Stolarna på Scorpion ser grymt härliga ut. Jag lärde mig för övrig att köra bil i en Ford Scorpio kombi från 1992. Samma färg som din. Fast med 2.0-motorn på 120 hk och stenhårda tygstolar. I den blev det nåt slags resonansljud från bakaxeln, men det kanske var för att det var en kombi? |
|
Det blir sådär ibland, att man snöar in på en modell av emotionella skäl.. Alla minns väl sin första bil exempelvis. Det är roligt med människor som vågar gå mot strömmen :-) Jag hade exempelvis en pendlar-Twingo nyligen som jag var jäkligt nöjd med. Drog inget, sänkt och helt rostfri med panoramalucka och "poppig" inredning. Den såg väl egentligen inte klok ut med sin pastellfärg och knasiga inredning, men det var en fördjävla bra bil i förhållande till storlek och priset jag gav för den. Skjutbara och fällbara baksäten som gjorde att nan kunde knöla in bizarra mängder packning i den när det behövdes. En bil, precis som Skorpan, utdömd av många som inte ens provat en själv :-) Vissa bilar har den där trevliga blandningen av karaktär och funktionalitet som gör att de tar en särskild plats i ägarhjärtat. Sedan är det väl lite som lumpen, man minns bara det roliga och har förträngt det trista :-) |
|
| Scorpio bättre än E38. :) Mycket ska man höra här i livet. | |
|
Micke80 kan nog inte hålla med dig angående ditt utalande om diesel Bmw Kanske stämde det förr att de var extremt slöa ich tråkiga men det har hänt en del på de sista åren Ha deT |
|
|
Thom525: Alla har ju olika smak tack och lov. Inget illa menat mot nån som kör diesel, men för mig är det helt otänkbart. Speciellt när det gäller BMW. Just 535d har jag absolut ingen erfarenhet av, men alla andra diesel-bilar jag stött på har haft väldig tråkig karaktär, smalt effektregister, och väldigt rå gång. Speciellt fyrorna. Plus att dom luktar illa. Därmed inte sagt att dom varit slöa. |
|
Verdi |
Lite lustigt att de flesta dieselhatarna åker runt i 90-talsbilar. Ju förr desto bättre? ;-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.