AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
14.043

120d, 123d eller 135?

Sida 3 av 3
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle säga att du feltolkat mig. Det jag menar är att det kan vara värt merkostnaden. Du kan prioritera ned något annat som att resa mindre, sälja båten/MC eller minska sparandet. Äta mindre eller billigare är ett alternativ.

Om man byter ut restauranglunchen mot matlåda och så kan man köra 135i istället för 123d, som exempel.

Jag kan tycka 5000 kr/månad är mycket för en tråkig bil, men 6000kr/månad är rimligt för en rolig bil.

Obs, nu pratar jag generellt, 123d är inte den tråkiga bilen och 135i är inte den roliga.

Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
1000:-/månad? Jo visst en 135i är dyrare det har ingen sagt emot, men om vi jämför BMW 120d med en Toyota Aygo då?

Precis som 20d vs. 35i är Aygo klenare, men den är också mycket billigare att äga på alla plan än en 120d, många sköna tusenlappar per månad! Och frågan är om Aygo´s lilla pigga trepip verkligen är den tråkiga motorn vid en jämförelse med en 4cyl. diesel även om denna är en trevlig dieselmotor i sig...

Det handlar inte om hur mycket dyrare en 135i är utan om den väger upp merkostnaden, jag tycker helt klart att den gör det. Bensinsexan ger en känsla av busbil som tar en tillbaka till 80-talets BMW, det gör inte dieselfyran även om en 120d har samma trevliga uppträdande.

//Bjersér
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Marin
Det är ju inte så konstigt om 1000kr hit eller dit inte spelar någon som helst roll för dig... speciellt inte om man kikar på dina bilar... du har ju bilar för uppemot miljonen och och med kapitalkostnaden för dem så lär det ju handla om 8-10 000kr per bil lr liknande.

Jag var inte ute efter att berätta för TS vilken bil han skulle köpa, jag ville bara uttrycka min åsikt om Bilen's uttalande om att den extra bränslekostnaden inte spelade någon roll, eftersom det var så lite. För den stora massan så är 1000kr extra i bränslekostnader en icke försumbar summa.

Jag tycker det är lite trist att så många här inne har så liten respekt för andras förhållande till pengar. Alla har inte råd att ha nya fina bilar.. och många av de som höjer rösten och förespråkar det dyraste äger sällan eller aldrig bilen själv. Trist som sagt. Jag pekar inte på någon speciell, den som vill ta åt sig får väl göra det...

// Erik
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Okej jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, jag ber om ursäkt för det.

Jag menade inget illa.

Pe
15
PerLan44
118d -12
Det kanske är många som tar ut sin bil som tjänstebil, liksom jag. Det skonar nog plånboken en del.
We
37
WeeBe
BMW 123d Coupé -08
Subaru Outback 2,0D -08
Det finns dagar jag ängrat att jag inte köpte en 135i istället för 123d. Tex när man försökte hänga på en Nissan GTR för någon vecka sedan. Samtidigt så räckte vridet till skapligt då man ligger på ca 80-90 och det blir dubbelfiligt och det ska köras om. Sedan faller man ju alltid på att man är rädd om sitt och andras liv samt körkortet.

Nu ägde jag en Aygo innan jag köpte min 123d och det var en bra kompromiss för mig. Då Aygon är en av de allra billigaste bilar man kan äga sä ville man inte utsätta sig för alltför stor chock. Med facit i hand så är 123d dyrare i allt förutom vid pumpen. Då känns det helt ok att tanka när man får så mycket mer för dropparna.

Så jag skulle säga att man ska välja lite beroende på vad man är van och har för förväntningar. Kör man som jag Aygo så blir ju 120d eller 123d ett enormt lyft, medan om man kör M3 så blir det troligtvis en besvikelse. Så 123d coupe valde jag och är mycket nöjd, men som det heter "there is always a bigger fish".
Det är lurigt det där med bilar. Jag känner även till flera exempel på människor som ägt Z4M, M3 och även en trimmad GT-R R35 och som har köpt sig en 123d och som, tvärtemot "Top Gear sanningar", stortrivs med den. Och likaså, folk som gjort samma byte för pengarnas skull men som egentligen tycker illa om diesel, och därför vantrivs.

Ett råd, gillar man bilar så ska man inte köra en bil för att man måste, men för att man vill. Har man inget emot diesel, så är det idag oftast det bästa valet, särskilt när det gäller BMW. Men är man inbiten bensinhuvud, snälla köp ingen diesel så att vi slipper stå ut med att se någon plågas på det sättet ;-)
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Mycket skitsnack på slutet, suck!

Jag hade lite av samma problem när jag köpte min 123d Coupe.
Behövde en lite nbil för att pendla till nya jobbet, 14 mil/dag.
Jag kör ofta hårt och snabbt, så första tanken gick till 135i. Men när jag ställde upp kostnaderna mot en 123d så var det stor skillnad, soppaförbrukning, skatt, försäkring och inköp (begagnad) ca 100' kr skillnad.
Att köpa 120d var aldrig ett alternativ då de hade istort samma pris, skatt, förbrukning och försäkring som 123d. Då var 123d roligare = enkelt val.
Men högerfoten och hjärtat ville verkligen ha en 135i, hjärnan och (får väl erkänna, min andra hälft) valde det billigare alternativet.

Så här 1000mil senare får jag väl konstatera att det delvis var rätt val. Bilen drar ca 0,59-0,63, landsvägskörning 123km/h på CC, och lite aktiv körning till och från motorvägen. Förbrukning lite beroende på min dagsform och hur sent jag jobbat (hur brottom jag har hem) och vem som glider upp bredvid.
Hade jag haft en 135i hade bilen blivit stående och jag fått åka tåg till jobbet bara på den extra förbrukningen.
Hur kul är då en 123d (med V-tech chip)? Har väl inte riktigt kommit underfund än hur man får bäst fart på den än. Ska man köra mycket stadstrafik så blir det en jäkla massa växlande, speciellt om man ska följa råden från växelindikatorn. Det är ingen rödljusracer. Men f*n vad den drar iväg på motorvägen, man når en bit över 200km/h på nolltid.
I de farterna är inte ens ett Bilstein coilover kit hårt nog.
Visst är motorljudet på tomgång väldigt likt en traktor, men så snart man börjar rulla så byts det mot ett i mängden motorljud. Nu har min ett Millway sport system så den brummar väl kanske lite mer än normalt och kanske lite mindre diesel knattar.
Önskar jag att jag hade en 135i? ja det gör jag, kommer jag att byta Nej! pris och driftkostnaden är för stor och för ändamålet jag använder den till fungerar 123d alldeles utmärkt.

Hur det är för någon annan kan jag inte svara på, men jag är nöjd med min 123d. SÅ mitt svar på din fråga är, ta reda på vad du ska använda den till och vad du har råd med. en Diesel är rätt billig i drift idag. Men den är ingen racebil.

MVH
Richard

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.