|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
När 123d finns hade den känns som det självklara valet över 120d, den har en betydligt trevligare karaktär nämligen. I övrigt är valet lite svårt, vill du ha en bil med en helt underbar motor som vunnit pris till höger och vänster (35i, Engine of the year etc.) eller vill du ha en bil som är marginellt billigare än bensinversionen på grund av lägre förbrukning och som har en trist fyra under huven med ett ljud som påminner om budkillens Partner 1.9d? Ett bilägande innebär mycket mer än förbrukning, bland värdeminskning, däck och övrigt underhåll på en modern bil är knappast bränslet den största utgiften. Klart 20d är en trevlig motor och klart den fått bra kritik i diverse test av 3/5-serie som den bruksmotor den är, men en rolig 1-serie Coupé blir så mycket mer bil med en riktigt sportig maskin under huven. Om du inte kör väldigt långt och gör en betydande besparing om du väljer en 123d så hade jag köpt en 135i i din situation. 102hk (123 vs. 135) och en rolig varvvillig karaktär är värt lite grand! //Bjersér |
|
|
Det var lite det jag försökte komma till. Skillnaden mellan de olika motortyperna när det kommer till bränslekostnaden är inte jättestora. Även om man räknar med dubbel förbrukning för Bensin. |
|
|
Om man bara ska se till förbrukning så tycker jag att cirka 1000kr högre bränslekostnad per månad är ganska mycket pengar. Och det är ju vad Bilen's räkneexempel visar.. :S Inbillar mig att försäkringen och service på en 135 är väsentligt högre än motsvarande 120d. // Erik |
|
|
Heniz_Keller, det beror väl på hur stor den totala kostnaden är? Handlar det om ett steg från 2tkr till 3tkr, alltså 50 % dyrare eller från 5 tkr till 6 tkr, vilket "endast" blir 20 % dyrare. En 135i tror jag skulle ge mig ett mervärde som är högre än 1000kr/månad och då blir det ju värt det, för mig. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jo, men bränslekostnaden enligt Bilens räkneexempel blir 58% högre med en 135 gentemot en 120d. Och det kommer alltid bli 58% högre, oavsett hur mycket man kör. Så jag tycker inte att det spelar någon roll hur stor den totala kostnaden är. 1000kr är alltid 1000kr. vad gäller försäkringen så blir det ju ytterligare en tusing högre. 2000kr mer i månaden för 135 ÄR mycket pengar. Men om man har råd så ska man väl passa på. Man vet ju aldrig hur länge man har råd :) // Erik |
|
| Om ekonomin inte är en trång sektor, köp 135i. Annars 120d och chippa den senare. | |
|
Heinz, hur kan den totala kostnaden inte spela någon roll? Det är ju de totala kostnaderna som du betalar för ditt bilägande? __________ Mvh Grelle |
|
|
Givetvis så spelar den totala kostnaden roll vid ett bilköp, jag menade mest att 1000kr mer i månaden i bränslekostnad är ganska mycket pengar. Och jag tyckte det var ett konstigt uttalande att säga att den ökade bränslekostnaden var försumbar eftersom det bara var 10-12000kr mer per år. Det spelar ingen roll om bilen kostar 1 000 000kr att köpa, kostar den 12000kr mer per år att driva så g gör den ju det oavsett hur stora de övriga kostnaderna är. Jag har lite svårt att förklara hur jag menar märker jag... // Erik |
|
|
Heinz_Keller, Vad gäller försäkringen så kan den inte kosta 1000mer/månad än för en 120d. Jag betalar 550kr/månad för helförsäkring med extra allt, för min 335i.. BMW originalförsäkring. Sen angående bensinen. Tja.. Det kostar lite extra att få köra en mycket roligare bil :) ------- Min bil suger inte... |
|
|
1000:- mer eller mindre i månaden gör iaf för min ekonomi ingen större skillnad. |
|
| ....har man så små marginaler = köp billigare bil | |
Verdi |
Grelle, 1000 spänn är 1000 spänn. Den enda siffra man ska jämföra mot är hur mycket pengar man har kvar varje månad när mat, hyra osv är betalt. |
Verdi |
Marina, Tufft. Ge mig 1000:- i månaden då. Det spelar ju inte dig nån roll. ;) Men allvarligt talat, så kan man inte resonera. Gör ytterligare 1000:- nån skillnad? Sen ytterligare 1000:-? Man måste ju dra gränsen nånstans. Och den gränsen bör ju inte ligga där pengarna är helt slut varje månad. Det finns ju ett liv utanför bilen också. Resor, god mat & dryck, kläder, nöjen. Plus att det aldrig är fel att spara en och annan krona om man kan. |
|
Verdi, att 1000kr skulle vara något annat än 1000kr kan jag inte se att jag påstått, så jag är osäker var du vill komma med det? Heinz skriver att: "Om man bara ska se till förbrukning så tycker jag att cirka 1000kr högre bränslekostnad per månad är ganska mycket pengar." Jag tycker att det beror på hur stor den totala kostnaden är, om det är mycket pengar eller inte. Att ordet "mycket" är relativt är väl ingen kontroversiell sak? __________ Mvh Grelle |
|
|
Joakim von Anka....ja menar Verdi ;-) Du vet precis vad jag talar om. Min egen levnadsstandard skulle idagsläget varken förbättras eller försämras med 1000:-/mån. Skulle ja hamna på A-kassan, gör det naturligtvis skillnad...men då skulle jag knappast åka runt i en 335a. Man får helst enkelt sträcka sig så långt som täcket räcker ;-) |
|
|
Verdi, får jag fråga dig varför du inte byter ut din bil till en billigare? Du kan säkerligen sänka månadskostnaden med 1000kr. __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Marin, Självklart förstår jag vad du menar. Men det är ett farligt sätt att tänka. Att man spenderar så mycket på bilen i alla fall är ju snarare ett argument för att ha en så bränslesnål bil som möjligt. ;-) När jag spelade poker kom jag i kontakt med ett uttryck som kallas threshold of misery. Länk I kort går det ut på att efter man har förlorat tillräckligt mycket så kostar det inget emotionellt att förlora ännu mer. Jag mådde lika dåligt om jag torskade 10 tusen en dag som om jag torskade 15 tusen. Kanske är det lika med bilar. Det är så mycket pengar ändå så det känns inte mer för att man lägger på ytterligare 1000:-. Däremot skulle det ju kännas mer om du skulle lägga 1000:- mer på nåt annat i månaden. Typ whisky eller parkeringsavgift eller vad som helst. |
Verdi |
Grelle, Det beror ju på om man har en totalbudget för sin bil eller inte. Men visst, lägger man 15 tusen i månaden så ökar ju chansen att 1000:- inte är så mycket för den personen jämfört med en person som lägger 7 tusen. :=) Jag skulle kunna byta till en billigare bil, men jag har turen att ha lite bättre ekonomi för tillfället. Om något är det redan ett budgetalternativ mot vad jag skulle kunna ha. ;-) |
|
Verdi, För mig är det tvärt om. Lägger jag en massa pengar på en bil, så ska den fan vara rolig att köra också. Innan jag köpte min 335a så provade jag några lite nyare bilar (-09,-10), med ungefär samma prislapp som min fast då med mindre motorer. Kom fram till att en rolig bil är värt betydligt mer än en ell två årsmodeller.. ------- Min bil suger inte... |
|
Verdi |
Simon76, Precis, du betalar för den högre förbrukningen genom att välja en lite äldre bil. Du gör en prioritering. Andra prioriterar en nyare och fräschare bil framför prestanda. Det Greller och Marin är inne på är att man inte behöver välja eftersom det ändå är så mycket pengar. :=) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.