AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
20.576

Problem med BMW Orginalförsäkringar

Sida 2 av 3
AlexanderK : Du kanske kan fixa fram en ny bil åt TS då om det inte är några problem att få fram en M5 -95 i fint skick med inte allt för hög mätarställning? Skulle säkert vara uppskattat med sån hjälp om bilen blir inlöst...
Karl-Hilding
En säger en M5 E34 och det är en -92.a
Länk
Din M5 -95 med lågt miltal är värd 110-120´

Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Nu är det inte min bil men när han köpte den i höstas så gick det iallafall inte att hitta en 95:a för de pengarna.

Dessutom så vill vi undvika inlösen, ännu mer då det är omöjligt att ersätta med ny bil för pengarna, höga hästar eller ej.

Det blir ju iallafall bingo för skroten som tar bilen om den blir inlöst.. Frisk motor och låda, nya bromsar, inredning som ny, bakvagn m.m.
Alekander K; Oj vilket koll eller snarare motsatsen du har:).

En genomsnittlig köpare av en M5-95 är mycket petig för dem som inte är petiga köpare inte en fin M5 E34 utan en risig eller något annat så att tro det går att få en fullt fungerande och fin M5-95 för 70tkr är dumdristigt, visst det kan hända men då kommer den ut veckan senare till normalt pris, detta är inte bilar som byter ägare i brådrasket, den röda har haft samma ägare i över 12år, den Avusblåa med buffel i snart 10år, förserie 95an i 15år. Det handlar inte om en 118d som vissa ägare inte ens känner till är bakhjulsdriven utan om en äkta entusiastbil man funderar mellan en M5 E34 eller 520d E60 för att köra till jobbet i princip alla M5-95 är avställda eller används inte på vintern.

M5-95 fejkannonsen med pris på 58tkr var ett prank på killens födelsedag det visar vad är ett skämt pris för att få alla att ringa.

Dessutom finns det som sagt 25st 1995års M5 Limo i landet fördelade som följer;

1xIndividual Nachtblau/Nappa Schwarz
1xDaytonaviolett/Individual Nappa Schwarz-Violett
2X Daytonaviolett/Nappa Schwarz
2x Daytonaviolett/Amaretta Anthrazit
1x Fjordgrau/Nappa Schwarz + Individual trä (161tkm)
1x Hellrot/Nappa Schwarz (100tkm)
2x Arktissilber/Nappa Schwarz (varav en är Sv-såld)
1x Oxfordgrün/Nappa Schwarz
1x Avusblau/Wasserbüffel Anthrazit
3x Avusblau/Nappa Schwarz (varav en Sv-såld som rullat 123tkm)
1x Avusblau/Nappa Silbergrau Hell
1x Avusblau/Amaretta Silbergrau (mycket utr)
5x Cosmosschwarz/Nappa Schwarz (varav en Sv-såld, en annan har rullat långt över 300tkm)
1x Cosmosschwarz/Wasserbüffel Anthrazit
1x Cosmosschwarz/Amaretta Anthrazit
1x Cosmosschwarz/Individual Amaretta Anthrazit-Flockvelour Anthrazit + Gemballa E38 front).

Det finns även en extrem förserie 95a (tillverkad mars-1994 och är en 94a men har alla 95ans detaljer som M60 huv/grill, 4-kolvs bromsar med flytande ok, 6vxl låda, 18" M-Parallell och Nürburgringpaket som standard) byggd till Turins motorshow 1994 med endast en svensk ägare sedan den kom hit 1996, den har rullat strax över 20tkm. Individual Romatikrot med Wasserbüffel en kompis till mig frågade om den var till salu och fick titta på den men valde att köpa den helrenoverade (för 500tkr) Alpina B10 BiTurbon i stället, priset på M5an var ca 250tkr vilket får ses som billigt.

Med hjälp av HD91 så är gissningen att bilen det handlar om är den Fjordgråa Individualaren, vilket är den enda Fjordgråa i landet och en av 17st Fjordgråa (2 finns i USA och en i Brasilien) ingen annan har Individual trä.

Länkade 92an har utbytt inredning (hade komplettläder i svart) och Individual bortvald kontrastlack är ändrat till kontrast, det innebär klart prisavdrag.

Mvh Stephan
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag ser att mina inlägg tydligen anmanat en hel del irritation.

Det var faktiskt inte meningen, men däremot tycker jag ni behöver komma ner på jorden. Det är väl ganska enkelt att värdera en bil - genom att titta på bytbil. ---> www.bytbil.com Jaha, 0 objekt till salu. Jaha då får vi titta på mobile.de istället ---> BMW M5 ligger mellan 2.900 Eur och 23.000 Eur. Där finns det ca 2 sidor med M5:or till salu och det blir väl ett 30-tal objekt cirkus. Påfallande många ligger på 7000-8000 Eur. Då är det utan prutmån dessutom.

Längre än så behöver man väl knappast fundera? Sedan om en modell har arctissilberblaumetallic med wasserbüffel/antracit eller BARA wasserbüffel eller individualträ eller inte är ju liksom ointressant.

E34M5 befinner sig ju lite i samma fas nu som 850. Det finns fortfarande rätt mångra vrak som ännu inte är bortskrotade. Om några år finns det färre kvar men i finare skick, varpå de snart börjar öka i värde. Men där är vi inte nu.

För övrigt så håller jag med er i en sak (som ni faktiskt inte sagt men som jag tror många tycker) och det är att e34-serien fortfarande är en av de snyggaste som BMW byggt.
Alexander; Hur tittar du då? Jag hittar denna Daytonavioletta för €12400 Länk

Nästa 6vxl är en Touring för €14500 Länk

Utökar man med att ta med även 5vxl 3,8:or finns det 5st för ca 70tkr och nedåt, en av dem är en 92as Touring med 3,6litersmotor = ej regbar och absolut inte något för originalfantasten.

Bäst inom budget tycker jag den Avusblåa 94an i Polen med 22000mil, men då är det en 5vxl och rullat en bit längre. Efter det måste skicket undersökas och man får lägga till importkostnaden inklusive montage av sidoblinkers och sedan har man en 5vxl och det är inte alls lika roligt (personlig åsikt, det ska till en extrem 5vxl för att det ska vara okej) Länk

Det finns en Fjordgrau-95 till salu, den finns i UK och begärt pris som är fast är €16500 Länk

Jag hittade en 95a under 100tkr en Arktissilber i Finland med 209tkm för €9800 Länk

Och en till en Avusblau i Spanien för €9000 med 149500km Länk

Det enda sättet förutom ha tur att hitta en 95a för 70tkr är att hitta en RHD i UK men just nu är inga till salu fanns en på Pistonheads för £4450 men den är såld och hittar man en är den som sagt högerstyrd!

Får dock lov att säga den spanska är prisvärd om allt stämmer i värsta fall har man fått en spansk semester och i bästa en riktigt fin Avusblå lågmilare.

Om inredning skulle vara ointressant? Det finns personer som vägrar köpa en bil utan taklucka, inget läder? Inget köp! Den Daytonavioletta med amaretta ratas därför Osv. Att i det läget säga det är oviktigt är märkligt. Att inte bry sig fungerar på standardbilar eller oftast inte ens då kompisen som vägrar köpa bil utan taklucka inkluderar även standardbilar. Visst vore det ibland skönt att inte bry sig men jag och många med mig fungerar inte så.

Kan man tänka sig en 3,6a eller en 5vxl 3,8 har man ett större utbud bry man sig inte alls om inredning, färg blir det ännu lättare och nu när bilarna blir äldre och i vissa fall sämre bör man utöka möjligheterna men om man ska tänka förnuftigt kanske man köper en VW UP! Eller åker buss i stället så vi nog tillbaka på att vara petig.

Så jag står för att du inte har någon koll, inget illa ment. Det är dock intressant att se saker från annat håll så tack för rolig diskussion! Utan dig hade jag inte tagit mig tiden att ta reda på exakt vilka exemplar som finns i Sverige.

Mvh Stephan

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är väl bara att söka på mobile.de? Du hittar dem väl själv?
Alexander; Jag har sökt, den billigaste 95an på mobile är den för €12400.

Billigaste M5 överhuvudtaget är den polska för €5573, den för €2900 är en 535i, nästa bil är en E28 M535i.

Ditt påstående att det finns 95:or för 70tkr är fel som du ser, det är okej att göra misstag men fortsätt inte på samma linje när du är överbevisad!

Mvh Stephan
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Tråkig historia, hoppas det ordnar sig och bilen blir återställd!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, men 5573 Eur är väl i vilket fall som helst betydligt billigare än 70000 svenska? Så vem är överbevisad egentligen?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Men den polska bilen är ju fortfarande en -94, alex. Så du har inte överbevisat nån.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Finns en M5T-95 med 15.600 mil på mätaren för 19.000 Euro osså som kontrast

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Den polska bilen är ett rostigt, buckligt objekt och kan knappast jämföras med en bil som sägs vara i fint skick, dessutom i en mer eftertraktad årsmodell. Med tanke på ditt bilinnehav AlexanderK så borde du väl ändå vara nån slags bilentusiast och då förstå att det är skillnad på bil och bil. Eller bara trollar du?
AlexanderK: Min bil besiktigades av en värderingsman förra året, det är en "vanlig" med 5-växlad låda. Han frågade mig "Off the record" vad jag tycker att bilen är VÄRD: Jag svarade att har jag megatur så är det någon som kanske värderar den till kring 90-100" vid en ev försäljning, men jag skulle inte sälja för de pengarna, om jag nu inte var tvingad pga ekonomin. Han höll med mig att 90-100" skulle vara rena "fyndpriset" för bilen men att det skulle inte vara lätt att hitta nån som gav de pengarna...
Med detta som bakgrund tycker jag att 95:an borde ligga i minst dessa regioner.
Länk
Karl-Hilding
Tankade fullt igår = 66 liter 98 okt. Volvos Tanka.
66 x 16.08 = 1061 kr, Kul......
Jetmacken bredvid hade en lång kö men dit kör jag inte!
95 okt för 15.09. Om jag hade tankat Jet 95 hade summan blivit 996 kr.
Men med mina erfarenheter av 95 okt så är det en billig försäkring 1 kr/liter.
Samtidigt har jag varit inne på att prova Jet med nästan tom tank och pytsa i 10 liter. Maybe...
Karl-Hilding
sry fel tråd....
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Sen så är ju dom till salu just det osålda :)

Men jag håller med dig att försäkringsbolaget alltid försöker snåla, ligg på och pressa.
Jag tror att man lurar sig självt om man vid en given tidpunkt säger att "det finns bara en exakt lika dan med samma mil till salu nu, den kostar...". Frågan är om försäkringsbolaget vill betala för hur ovanlig den är, att det bara finns si och så många av den årsmodellen osv eller om de vill betala för vad bilen skulle kunna säljas för på den öppna marknaden, och då inte på den marknad där man kanske me dlite tur hittar en entusiast. 70´kanske var väl lågt men knappast på tok fel, men det är klart man ska försöka få upp den summan lite. Vad betalades för bilen?
Alexander; Antingen säger du emot bara för att eller så är du dum. Den polska är en 94a med 22000mil med en hel del rost Länk Får man den för 50tkr får man lägga till ca 10tkr i importkostnad + montering av sidoblinkers (på verkstad kommer det kosta 2-3tkr) och då är inte arbetsförlusten inräknad (Bielsko-Biala ligger i södra Polen) då står man med en rostig 94 = i fint skick kommer den ha kostat bra mycket över 70tkr och då är det fortfarande en 94a, sedan ska man minnas att det var först 2004 Polen blev EU-land så papper på att den är ursprungligen från västra Europa kan krävas.

Den här mycket speciella M5-94a värderades till 145tkr 2007 när det var risk att den skulle lösas in. Länk

Visst den Mugelloröda 94a bör värderas över en normal 95a i och med den är helt unik, det fantastiska skicket och historiken.

Man ska komma i håg att gällande M5-95 så kontaktas ägarna utan annons så en vettigt prissatt säljs på det sättet, denna såldes så Länk

Självklart kan man inte ta vilket pris som helst speciellt inte om det finns brister för då har man bilen kvar eller får sänka.

Speciella bilar får man oftast kämpa för att få vettigt värderade medan rishögar betalas det för bra för av bolagen.

Mvh Stephan
la
60
lappen 2
M5/94 individual mugellorot
konstigt stephan du hänvisar ofta till min bil hahahahaha börjar tro du e avis ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.