|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Min far fick sin M5 -95 vandaliserad för ett par veckor sedan. De hade klottrat på bilen samt slagit in en ruta och försökt bryta på diverse ställen. Vi polisanmäler samt skadeanmäler till försäkringsbolaget. Nu får vi reda på att bilen kommer att bli inlöst vilket vi egentligen inte vill. Bolaget bjuder oss 70k för bilen trots att vi menar att det är omöjligt att hitta en 95:a för samma pengar. När vi istället frågar om vi får köpa loss bilen och själv ordna med reparation är det tvärstopp. BMW Orginalförsäkringar motiverar prislappen med att det inte är någon skillnad på en 92:a och en 95:a. De tycker att vi kan anlita en oberoende besiktningsman om vi inte är nöjda. Inte nog med att man blir helt förtvivlad över att någon bara ska förstöra så ska man dessutom stå ut med detta. Tanken när man väljer BMW Orginalförsäkringar är ju att de bör kunna lite om BMW. Är det någon som har tips på hur vi ska gå vidare? Helst av allt vill vi ju att bilen ska återställas men annars vill vi ha en rättvis ersättning. Kan tilläggas att bilen är (var) i utmärkt skick. Tacksam för hjälp! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk 70 är nog inget skambud om inte bilen var lågmilad och i mintkondition, men överklaga kan man ju alltid göra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tycker också att budet 70.000 är vettigt, om än inte högt, om bilen är i fint skick och inte i mint condition. Varför inte följa deras råd att anlita en oberoende besiktningsman? Om denne håller med dig om att bilen skall betinga ett högre pris kanske de är villiga att förhandla? ---- BMW CS #6212 |
|
|
hasso, den du länkar till är det tydligen någon som fyller år idag! Alpina B8 Länk |
|
| Stor anledning till att jag inte vald BMW som försäkringsbolag är att IF står bakom. Känns som det bolaget är sämst på att behandla försäkringsärenden. | |
| Fick en maskinskada med Trygg Hansa för 33.500 kr. Det gick väldigt smidigt. Styrväxel och servopump gick sönder. Dom byttes på auktoriserad verkstad. Jag fick ge förslag på verkstad. | |
|
Hasso och narvselius: Nu var det inte om ni tycker det var ett vettigt bud eller ej som var frågan utan om hur man går vidare i ärendet. Att hitta en 95:a i bra skick för de pengarna är väldigt svårt. Men som "narvselius" skriver så är det väl ända utvägen med besiktningsman. Ringde killen i annonsen och han bekräftar att det är en fejkannons. Kan bolaget verkligen vägra att låta en att köpa loss bilen? Han vill ju behålla den och göra vid den.. |
|
|
Melzen: Kan nog inte hålla med dig. Upptäckte en maskinskada (Vanosbyte, 30000kr) precis när jag köpt min M3:a och Originalförsäkringar tog denna skada utan några som helst problem. Så det är nog väldigt olika det där. Rantzow: Har tyvärr inga tips men lycka till, hoppas det löser sig så att ni blir nöjda. Mvh Jimmy |
|
| Om bilen har fungerande edc och inga andra fel är 70tkr är riktigt dåligt bud. Att ens påstå att det inte är någon skillnad på en 95 och 92 visar vilken nivå de ligger. Kontakta hd91 här eller på e34m5.se för experthjälp. Vilket exemplar handlar det om? Mvh Stephan | |
|
Jag hade aldrig accepterat inlösen om inte bilen sett ut så här Länk eller liknande, är det svårt att få bolaget att acceptera att ni tar hand om den kan man få en firma som är godkänd att ta över och reparera innan ni tar tillbaka den. Så gick det till när jag räddade en av 10st Alpinvita 540iT/6 E34 från skrotning. Per Larsson i Huddinge köpte den och lagade upp den. Så fram med liknande firma så är det inga problem att få den lagad. Det fanns 25st M5 Limo-95 i Sverige 2011 (+ en förserie reggad som 94a men med full 95 specifikation) av 404st byggda + 2st? förserie. Det har varit ca det dubbla reggade i Sverige men många har gått åt + en del export. siffrorna från 2011 Länk Ännu äldre siffror som visar vilka som finns här och övriga kända i andra länder Länk Mvh Stephan |
|
|
Jag har väldigt bra erfarenheter av BMW-originalförsäkring, men jag förstår ts ilska i detta fallet. ------- Min bil suger inte... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Man ska aldrig godkänna det första budet om man inte har orsak till det. Bilen byter väl inte ägare automatisk bara för att bilen råkar ut för en försäkringsskada ? Så ägaren bör väl fortfarande få bestämma över sina ägodelar. Vill man repa bilen själv går det ju normalt att göra en deal om någotlunda vettig ersättning för skadorna. Eller låta försäkringsbolaget leta på en likvärdig bil , så gjorde dom förr men förmodligen slutat med. Försäkringsbolagen brukar ibland låt en annan välrenommerad bilverkstad med lägre timpenning än vad auktoriserad BMW verkstad har för att kunna få ned repkostnaden, polaren har vid flera tillfällen fått sådan förfrågningar och hamnat 15-20 tusen billigare än auktoriserad verkstad. (repkostnad nivån 100-115 tusen) Man bör vara tuff och korrekt och lägga fram alla fakta om vad som gäller för bilmodellen och dess unika värde ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej och tack för era svar! Bilen har inga övriga fel, edc fungerar och bilen är riktigt fin. Har gått runt 16000 mil. Vi ska sätta oss ner imorgon och lusläsa villkoren. Vi vill ju som sagt få bilen fin igen så egentligen så är inte inlösen intressant. Man blir bara så trött och ledsen, dels pga att några idioter bara ska förstöra och dels på försäkringsbolaget. Jag uppdaterar vad som händer efter nästa samtal. Än en gång, stort tack för bra tips! |
|
|
Om dom ska ersätta bilen som skadats (har inte villkor framför mig) så är 70000 för lågt. En m5 95 är en mycket ovanlig modell, och framtida entusiastbil. Man ser att priserna stigit senaste åren, och en bil som endast gått 16000mil ligger bra till även i entusiastkretsar. Sen har hasso rätt i att låta en annan verkstad räkna på återställning. Känns som dom borde kunna klara sig på mindre än 80% av "värdet" på bilen. |
|
| Mitt förslag är att du kontatar IF igen.. Av en händelse =) Tror jag att bilen blir reparerad.. | |
| Med andra ord.. Du /han byter från Solna till Tyresö.. | |
| Murpz: Nu är jag nog inte riktigt med på vad du menar? | |
|
Det är klart försäkringsbolaget kan vägra låta en köpa loss den. Löser de in den så blir ju försäkringsbolaget ägare till bilen. Jag tror i och för sig inte att det skulle vara så svårt att hitta en M5 95:a för 70.000 kr. Faktum är att jag tror till och med att den som vill sälja en M5 95:a skulle bli mer än nöjd med 70.000. I de flestas ögon är det en bil med hög förbrukning, monstruöst dyra reservdelar och dyr att försäkra. "Den var fin i lacken", "den var nyservad" "den hade unik läderklädsel" Mmm, jo visst. Jag tvivlar inte på att du tycker din bil var fin - frågan är väl om genomsnittet av köpare på marknaden tycker likadant. Värdering av bilar hos skaderegleringen är trots allt en ganska schabloniserad procedur. De utgår (grovt sett) från modell och år och ritar en kurva efter antalet mil i ett diagram som snart närmar sig noll beroende på antalet mil. |
|
| AlexanderK: Stort tack för ditt bidrag. Du har uppenbarligen stenkoll på M5 E34. | |
|
Jag ifrågasatte i höstas när jag ställde av bilen varför avställningsförsäkringen låg på 5500kr. Då fick jag svaret att dom ersätter bilens värde till 120% om det skulle bli inlösen. Nu när jag ställde på bilen höjdes avställningen till 6500kr och vanliga helförsäkringen med ca 3000kr per år. Du kan ju fråga om det här med 120% av bilens värde hur dom ställer sig till det? |
|
|
AlexanderK har helt rätt. M5E34-ägare behöver klättra ner från sina höga hästar. Efterfrågan efter dessa bilar är inte fantastisk, därmed inte värdet heller. Marknadsekonomin ger inget undantag bara för att någon "kan M5 E34" och "vet" värdet. Sätt ut en annons och se hur många som ringer på 70'. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.